zondag 17 maart 2019

Meer zekerheid voor Trage Wegen


Meer zekerheid voor Trage Wegen

Gemeentewegendecreet gaat laatste rechte lijn in!



Na vele jaren wetsvoorbereidend werk heeft het Vlaams parlement een ontwerp-decreet "gemeentewegen" zo goed als klaar. Dit decreet vervangt de aloude wet op de buurtwegen uit 1841. Het decreet zal het juridisch kader worden voor het recht betreffende de lokale openbare wegen, met name voor de gemeentelijke straten én alle voetwegen. Het ontwerp bevat heldere principes die bij iedere afweging en beslissing voorop moeten staan: te voet en per fiets gaan worden bevoorrechte verplaatsingsmodi en het recht van gebruik en doorgang staan centraal. De verkrijgende verjaring van een voetweg verdwijnt. Er komt afstemming met andere decreten inzake ruimtelijke ordening en landinrichting. De gemeenten krijgen een nog belangrijker rol dan nu. Inspraak door de burger wordt de regel. Er komen heldere instrumenten voor handhaving. De taak van de provincies wordt sterk afgezwakt. Beroep wordt steeds ingesteld op Vlaams niveau.

 Het initiatiefnemende parlementslid Lies Jan (NVA) heeft tijdens het voorbereidende proces vaak afgestemd met belangengroepen, waaronder vzw Trage Wegen. Het ontwerp is dan ook een verdedigbaar consensusproduct. Toch blijft Trage Wegen wijzen op enkele zwakke punten: de gemeenten krijgen nog steeds de bevoegdheid om – weliswaar binnen het gewestelijk kader – eigen accenten voor beleid en waardebepaling uit te werken; bij het instellen van een administratief beroep wordt een financiële drempel van € 250 ingebouwd: een peulenschil voor een projectontwikkelaar, een grote som voor een wandelaar die ook opkomt voor een hele wandelgemeenschap. Misschien wordt het ontwerp op deze punten nog bijgewerkt. Maar de Vlaamse regering wil het alleszins vóór de verkiezingen van mei 2019 goedgekeurd krijgen.


  Met dit voorstel van decreet voor gemeentewegen wil de Vlaamse bestuursmeerderheid het wegenrecht vereenvoudigen. Er komt één juridisch statuut voor alle wegen onder de bevoegdheid van lokale besturen. Belangrijk voor fietsers en voetgangers, want alle buurtwegen en de meeste andere trage wegen vallen dan onder die gemeentewegen. Trage Wegen geeft volgend advies.

 Kansen voor een betere bescherming van trage wegen

 De intenties van het decreet zijn gunstig. Zachte mobiliteit en het algemeen belang staan centraal. Het gemeentelijk beleid moet zich richten op de uitbouw van een veilig en fijnmazig netwerk aan lokale (trage) wegen. Alle buurtwegen blijven bestaan als gemeentewegen. De buurtwegenatlassen behouden hun officieel statuut. Trage wegen die er niet in staan, maar al heel lang door iedereen gebruikt worden (de ‘feitelijke’ wegen), kunnen gemakkelijk erkend worden als gemeenteweg. Geen enkele gemeenteweg kan nog tenietgedaan worden door verjaring, zelfs al is die weg al een tijdje afgesloten of verdwenen op het terrein. Rechten van doorgang over particuliere gronden worden dus bestendigd. De grootste vooruitgang: lokale besturen kunnen véél krachtiger optreden tegen het inpalmen van openbare wegtracés op particuliere grond.

 Gemeenten aan zet: opletten voor afzwakking of versnippering in de praktijk

 Eén ding is duidelijk: in het nieuwe decreet krijgen steden gemeenten véél meer zeggingskracht. Ze beslissen voortaan niet alleen over het wijzigen van gemeentewegen, maar ze kunnen ook een eigen beleidsplan opstellen. Dat lokale besturen eigen accenten kunnen leggen is positief, maar versnippering tussen de 300 steden en gemeenten dient vermeden te worden. De belangrijkste uitdaging is dat de lokale besturen de beschermende principes van het decreet consequent omzetten in daden. We eisen dan ook dat lokale keuzes beantwoorden aan de kerndoelstelling van het decreet, nl. een versterking en uitbouw van het tragewegennetwerk. Duidelijke richtlijnen en harde garanties zijn hier noodzakelijk! Het voorstel van decreet suggereert verder dat lokale besturen zelf kunnen bepalen welke compensaties ontwikkelaars of particulieren moeten betalen wanneer wegen afgeschaft of gewijzigd worden. Trage Wegen is niet te vinden voor een dergelijk gemeentelijk reglement voor waardebepaling, omdat het willekeur en dienstbetoon in de hand kan werken.



 Vertrouwen voor burgers die het opnemen voor trage wegen

 Bij gemeentelijke beslissingen zijn inspraak en protest een stok achter de deur. Die beslissingen volgen voortaan de procedures van de ruimtelijke ordening.  Beroep bij de Vlaamse regering is altijd mogelijk. We eisen dat de beleidsplanning en openbare onderzoeken transparant gevoerd worden. Geïnteresseerden krijgen een melding. Een beroep indienen mag de burger geen geld kosten.