zondag 28 oktober 2018

N203a als ellendige mobiliteitsknoop

Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers


 Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of  verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers. 
 De hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend  Vlaanderen met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?

Helaas kunnen we die vergissing blijkbaar  niet terugdraaien...Il faut vivre avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en voetgangersbruggen.  Boven die razende camions ook niet altijd even gezellig.

Het is perfect mogelijk om vanaf Haut Ittre een verbinding te maken met de A8; het afrittencomplex is er, zoals al gezegd. Maar dat zal tussen de twee gewesten moeten worden overeengekomen. En dan kan de N203a enkel gebruikt worden voor het 'plaatselijk' verkeer.
 
 Tussen technisch en politiek haalbaar is er een wereld van verschil.... Volgens mijn informatie heeft Wallonië toch al geweigerd, anders zou het Ittre- complex er niet zo goed als nutteloos bijliggen.

Fragmentje uit een Wikipediapagina:
"De Vlaamse regering liet een streefbeeldstudie voor de A8-N203a opmaken. Hieruit bleek de ombouw van de N203a tot autosnelweg niet haalbaar. Daarom stelde het departement MOW en het agentschap infrastructuur Vlaams-Brabant een verlengde A8 tot knooppunt Haut-Ittre (de oude A202) voor. Bovendien blijft zo de keuze voor beide zijden van de R0 open. Er werd gevraagd dat het Vlaams Gewest deze visie bespreekt met en bepleit bij het Waals Gewest."

Wallonië hapte zeker niet toe. Geen financieel of mobiliteitsbelang voor hen. Het zou ook nuttig zijn te weten welk percentage van het vrachtverkeer op de N203a exclusief voor Colruyt bestemd is. En of die firma bereid is een deel van de kosten voor een herinrichting te betalen.  Zij halen voordeel uit eventuele tijdswinst bij herinrichting. Terwijl ze natuurlijk al  hun kilometerheffingen betalen. Een "denkpiste", meer niet.
 
 Overigens bestond er een plan om de Welkomstlaan (Landingsbaan) door te trekken via Albertstraat en L Deboeckstraat over het huidige Elisabethplein en de Henri Quetstroeyelaan over de Spoorweg en het Kanaal richting rotonde Zwarte Kat. Ook dat is al lang opgegeven. Zie dichtgebouwd Elisapark-project en het braakliggend terrein aan kruispunt Vogelpers/ Henri Quetstroeyelaan. En zie de versmalling van de overgedimensioneerde Landingsbaan, vanwaar men vroeger zowel richting Doornik als richting Ring 0 (Bergen/Brussel) kon. Allemaal foute inschattingen die veel geld hebben gekost. En die fouten zijn niet meer te herstellen. En die "oplossingen" hebben ook geen nut meer. Gedeeltelijk vervangen door de Zuidbrug, waarvan de bouw in de steigers staat.
 
 Intussen stijgt het ongenoegen bij de bevolking. Er circuleert op Internet al een petitie tegen de voorgenomen afsluiting van de Rodenemweg op de N203a.  De onrust neemt toe, de onduidelijkheid en de onzekerheid moeten de politici op Vlaams en stedelijk vlak aanzetten tot actie en tot  aanvaardbare oplossingen.  
 Dat zou sneller moeten gaan dan de bouw van de bruggen.

maandag 27 augustus 2018

Linkebeek - Prolink opgevolgd door tweetalige oplossing


Vlamingen noodgedwongen op tweetalige Lijst


De Vlaamse oppositielijst Prolink in faciliteitengemeente Linkebeek houdt op te bestaan. De twee huidige raadsleden Eric De Bruycker en Rik Otten stoppen ermee. Er komt wel een nieuwe tweetalige lijst op.
Eerder raakte al bekend dat de Franstaligen niet langer gezamenlijk naar de kiezer trekken, aangezien onder meer burgemeester Valérie Geeurickx en schepen Yves Ghequire gemeenteraadsvoorzitter Damien Thiéry (MR) en hun eenheidslijst  LB de rug toekeren en met een eigen lijst beginnen.
Aan Nederlandstalige zijde wordt de Vlaamse oppositielijst Prolink, die in 2012 wel al de deur openzette voor Franstaligen, helemaal opgedoekt. Doorheen de jaren zagen de Vlamingen hun vertegenwoordiging in de gemeenteraad al afnemen. In 1982 haalde LK2000, decennialang de naam van de Vlaamse lijst, nog 25,8 procent van de stemmen en vier zetels. Eind jaren tachtig daalde het zetelaantal al naar drie, en tijdens de laatste twee gemeenteraadsverkiezingen werden nog maar twee zetels gehaald.
De Linkebeekse Vlamingen zullen in oktober dus noodgedwongen  terechtkunnen op een nieuwe, tweetalige lijst. Die wordt aangevoerd door Mitra De Kempeneer, een handelaar uit het centrum van Linkebeek. Op die lijst is ook plaats voorzien voor enkele leden van het opgedoekte Prolink.

donderdag 9 augustus 2018

Twaalfvlekbeestje nuchter bekeken

Beersel -Twaalfvleklieveheersbeestje

Zeldzaam Twaalfvleklieveheersbeestje in Domein lokt euforische reacties uit

Ja, het lijkt wel een wereldwonder in komkommertijd en een grote stap voorwaarts in de redding van de biodiversiteit! Een twaalfvleklieverheeersbeestje? Wie had daar al van gehoord? De planeet staat een klein beetje op stelten. Het verhaal:
Natuurpunt bestudeerde, op vraag van de provincie Vlaams-Brabant, de  oude kasteelparken van de domeinen Huizingen en Hanenbos.

‘We zetten volop onze schouders onder het behoud van de biodiversiteit in Vlaams-Brabant. Om dit op een efficiënte manier te doen, is kennis nodig over de natuur. Welke planten en dieren komen waar voor en wat hebben ze nodig? Jaarlijks trekken we 70.000 euro uit voor natuurstudie. Natuurstudie in de vorm van inventarisatie en monitoring vormt immers de basis voor een goed onderbouwd biodiversiteitsbeleid. De resultaten van dit studiewerk voeden nieuwe natuurprojecten’, verklaart de bevoegde Député, Tie Roefs.
Natuurpunt Studie onderzocht, op vraag van de provincie Vlaams-Brabant, en in het kader van de werking van de Vlaams-Brabantse Koepel voor Natuurstudie (BRAKONA), de planten en dieren in het landschap van de oude kasteelparken van het domein van Huizingen en Hanenbos. Er werd een uitgebreide inventaris gemaakt van vogels, zoogdieren, planten, paddenstoelen en insecten.

‘De intensieve inventarisatie leverde verrassende resultaten op’, zegt Hendrik Moeremans van Natuurpunt. ‘Het gebied huisvest heel wat zeldzame soorten. Zo broeden de Zwarte specht en de Havik er en de Bosvleermuis, Bunzing en Hazelworm komen er voor. De grootste verrassing was de vondst van het Twaalfvleklieveheersbeestje. Het gebied is de eerste vindplaats van deze soort voor Vlaams-Brabant. Hiermee kan het gebied in één klap beschouwd worden als één van de belangrijkste Vlaamse leefgebieden voor deze zeldzame soort’.

‘Uit de studie blijkt ook dat het provinciedomein van Huizingen en Hanenbos qua beheer een topvoorbeeld zijn. Met goed ontwikkelde mantel- en zoomvegetaties, veel liggend en staand dood hout, ecologisch grasbeheer en een goed regulier bosbeheer moeten we het promoten als typevoorbeeld van goed beheerd Kasteelpark’, besluit de Député. 
 Maar een oud gezegde beweert dat één zwaluw de lente niet is of kan maken.  
Quid voor één lieveheersbeestje, dat vroeger  lievevrouwbeestje genoemd werd? Komaan, feministische mannen: werk aan de winkel!

donderdag 2 augustus 2018

Eén op vier kinderen in Vlaamse Rand verkiest Franse school. Keuze van de ouders, natuurlijk




 Meer dan 25 procent van kinderen in Vlaamse Rand volgt Franstalig onderwijs


Meer dan één op de vier kinderen uit de 19 Vlaamse gemeenten rond Brussel gaat naar een Franstalige school in Brussel of Wallonië. Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Dilbeek Willy Segers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits, trekt aan de alarmbel.

 “Onderwijs is de grootste hefboom die we als Vlaamse Gemeenschap hebben om mensen te integreren en de gemeenten rond Brussel Vlaams te houden. Het is de beste garantie voor anderstaligen om Nederlands te leren. We moeten ouders in de Vlaamse Rand dan ook overtuigen om voor het Vlaams onderwijs te kiezen, in plaats van hun kinderen kilometers verderop naar een Franstalige school te sturen.”

 De Vlaamse Rand is een regio van 19 gemeenten rond het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. De Vlaamse overheid voert er een specifiek beleid om het Vlaams en groen karakter te beschermen. Dat beleid is nodig omdat Brussel al decennialang een verstedelijkings- en verfransingsdruk uitoefent op de aangrenzende Vlaamse gemeenten.

 Een parlementaire vraag van Vlaams Parlementslid Willy Segers maakt dat nog maar eens duidelijk: meer dan 25 procent van de kinderen die opgroeien in de Vlaamse Rand, loopt school in het Franstalig onderwijs. Ze doen dat in scholen in Brussel en Wallonië, maar toch voornamelijk in de hoofdstad. Uitschieters zijn Zaventem en Sint-Pieters-Leeuw, waar bijna een derde van de kinderen ingeschreven staat in een school van de Franse Gemeenschap. Daarnaast stellen we vast hoe in verschillende gemeenten op drie jaar tijd het aantal kinderen dat Franstalig onderwijs volgt met maar liefst 10 procent stijgt. Aan de andere kant van de taalgrens komen dergelijke cijfers niet voor: weinig Walen kiezen ervoor om hun kinderen over de taalgrens naar school te sturen.

 “Uiteraard hebben de ouders de vrijheid om hun kinderen in het Franstalig onderwijs naar school te sturen. Maar we mogen niet blind blijven voor een aantal problematische gevolgen van die keuze: kinderen spreken de streektaal niet of minder vlot, ze zijn langer onderweg van en naar school en zijn mede verantwoordelijk voor het capaciteitsprobleem in de Brusselse scholen”, aldus Segers. “We spreken immers over duizenden leerlingen die vanuit Vlaanderen tijdens schoolperiodes dagelijks van en naar Brussel pendelen en daar schoolbanken innemen die logischerwijs eerst aan Brusselse ketjes toebehoren. Zij zouden beter dichter bij huis Vlaams onderwijs volgen. 
 Deze cijfers maken dan ook duidelijk dat de Vlaamse Rand een regio is met specifieke noden en er daarvoor extra middelen nodig zijn, onder meer om extra scholen te bouwen. Zo kunnen de kinderen die nu Franstalig onderwijs in Brussel volgen, in de toekomst in een school in de Vlaamse Rand terecht.”

woensdag 1 augustus 2018

Gemeentehuis Dworp (Beersel) krijgt bescherming

Het gemeentehuis van Dworp is ontworpen door architect Henri Jacobs in 1901-1902 in de voor hem typische stijl met kleurrijke materialen en vroege art-nouveau-elementen. Later zal Jacobs zich ontpoppen tot een gewaardeerd Brussels art-nouveau-architect. Het gemeentehuis getuigt in zijn vormgeving en structuur van het steeds groeiende belang van de burgerlijke overheid in de negentiende en twintigste eeuw en de noodzaak om representatieve gebouwen op te trekken waar het gemeentebestuur kon vergaderen.


 Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen een periode van negen maanden beslist minister-president Geert Bourgeois over een definitieve bescherming.
Meer informatie over de procedure:
https://www.onroerenderfgoed.be/nl/bescherming/beschermd-onroerend-erfgo...
Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed in de inventaris:
(Beersel - Dworp)

donderdag 12 juli 2018

BBL heeft memorandum voor Vlaamse verkiezingen

In de voorbije legislatuur zijn er baanbrekende ideeën gelanceerd. Denk aan de nieuwe ruimtelijke visie en de betonstop, of ministers die ijveren voor een hernieuwbare en fossielvrije toekomst. De regering Bourgeois riskeert echter te eindigen met een stevige kloof tussen woorden en daden. Want in tegenstelling tot de boude ideeën, gaat het ruimtebeslag gewoon door, stijgen de broeikasgasemissies al drie jaar op rij en is de luchtkwaliteit in de steden en langs drukke wegen ondermaats.

 De volgende regering moet duurzaamheid als een topprioriteit naar voren schuiven door te kiezen voor de kansen van vergroening. Behoud de resterende open, groene ruimte door een betonstop. Zet in op plantaardige voeding en verminder de veestapel voor proper (zwem)water, een vitale bodem en gezonde lucht. Voer een slimme kilometerheffing in die tegelijk de files, luchtvervuiling en broeikasgasemissies doet dalen. Laat geen blikjes en flesjes meer toe in de straten, bermen en natuur dankzij statiegeld. En ga voor een planmatige uitrol van hernieuwbare warmte om de vervuiling door stookolie en aardgas uit te faseren.
De milieubeweging heeft haar memorandum voor de komende Vlaamse verkiezingen klaar. Ontdek een hele reeks maatregelen om de transities naar een circulaire en hernieuwbare samenleving te versnellen in een open en groen Vlaanderen.
Download het memorandum

zondag 29 april 2018

Zennebeemden altijd meer in de belangstelling

5 miljoen euro voor landinrichtingsproject Water -Land-Schap



20 april 2018
Oproep Water-Land-schap levert 40 voorstellen op; 14 voorstellen worden uitgewerkt in landinrichtingsproject rond watergerelateerde problemen.

woensdag 25 oktober 2017

Wachten op de eerste boot in Lot

Geen jachthaven langs het kanaal in Lot, zo meldt Ring-TV

In Lot, bij Beersel, komt voorlopig geen jachthaven. Tegen de plannen werden 12 bezwaren ingediend door omwonenden.


De vergunning voor de aanleg van een jachthaven langs het kanaal Brussel-Charleroi was aangevraagd door de nv Waterwegen en Zeekanaal. Maar die vergunning is geweigerd door het Vlaams Departement Omgeving. Tegen de plannen was vooral verzet gerezen van omwonenden. Er werden in totaal 12 bezwaarschriften ingediend van buurtbewoners die vrezen voor de gevolgen op het vlak van de waterhuishouding. Verder zou een jachthaven volgens de omwonenden ook veel extra verkeershinder met zich mee brengen.

Ook de gemeente Beersel had al een negatief advies gegeven. Waterwegen en Zeekanaal gaat nu onderzoeken of de plannen kunnen worden aangepast.


Bron  Ring TV

 

zaterdag 30 september 2017

Breedhout verkennen



Verken Dorp in de Stad Breedhout
Vaak staat in Halle de binnenstad met zijn basiliek, zijn stadhuis en zijn historisch centrum centraal . Dat is minder het geval met het landelijke Breedhout. Is Breedhout historisch wel interessant? Vast en zeker. De Frankische kolonisatie heeft er duidelijker zijn sporen nagelaten in het relatief weinig aangetaste landschap en bewoningspatroon. In wezen had je er een vrij kleine dorpskern met Dries omgeven door de grote hofkernen van Budingen, Wedem, Vlieringen, Scheyssingen en het (gedeeltelijk op Pepingen gelegen) Manebroek. Mogelijk zijn er zelfs sporen van het pre-Romeinse wegennet. Op onze wandeling verkennen we de dorpskern, het domein van Budingen en Manebroek en de boerderij van Wedem. Zelfs de kerk heeft historisch interessante aanknopingspunten en belangwekkende objecten of elementen en is niet zonder meer een neogotische dorpskerk zoals we er zoveel aantreffen in Pajottenland en Zennevallei. Het is ook eerder uitzonderlijk dat we toegang krijgen tot het privédomein van de burggraaf de Jonghe d'Ardoye en (gedeeltelijk) tot het domein van Manebroek.


Wandeling Breedhout

Datum:  zondag 22 oktober 2017

      Vertrekuur: 13u30

      Plaats van samenkomst: H.-Hartkerk, Lennikse steenweg, Halle

      Bijdrage in de onkosten: geen


      Organisatie: Koninklijke Geschied- en Oudheidkundige Kring en Zenne&Zoniën

    

      Traject: H.-Hartkerk – Lenniksesteenweg – Domein Budingen – Brabantse baan – Wedemstraat (kasteelhoeve Wedem) – Wedemstraat (linkersplitsing) – Steenweg naar Sint-Pieters-Leeuw – Termeeren – landwegen rond het domein Manebroek (knooppunten 321 – 320 – 318 – 317 -74) langs akkers, weiden en het natuurgebied Engelandbos – Smisstraat – Rubenslaan -H.-Hartkerk.

maandag 15 mei 2017

VUB Campus Rode wordt voorlopig bewaard

In Sint-Genesius-Rode wil de meerderheid in de gemeenteraad graag de sinds jaar en dag leegstaande VUB-ULB campus "urbaniseren", d.w.z. verkavelen en verstedelijken.

De Vlaamse overheid is het daar voorlopig niet mee eens. Ze heeft een negatief advies gegeven  over een nieuwe bestemming via een  gewestplanherziening voor het campusgebied Bierenberg - Paardestraat. " Dit gebied komt niet in aanmerking voor stedelijke ontwikkeling, maar wel voor het versterken van de functionele samenhang met de open ruimte  en de landschappelijke structuur", zo luidt het.

Concreet betekent dit dat de Vlaamse overheid er  de voorkeur aan geeft om de band met de landschappelijk waardevolle omgeving te bewaren. Deze campus sluit aan bij het Visserspad, het Heuken en verder met het Steentijdpad dat reikt tot aan het Zoniënwoud op de Grote Hut.  In feite is dit gebied een onderdeel van een groene zone die kan lopen van het gemeentehuis van Sint-Genesius-Rode tot aan Zoniënbos. "Het volstaat om een paar ontbrekende groene landschapselementen toe te voegen om deze  uitzonderlijke verbinding te herwaarderen", zo meent  Streekvereniging Zenne en Zoniën.  Wij zetten ons  al decennia in voor een betere ruimtelijke ordening en tegen de complete verstedelijking in en van de Zennevallei.

woensdag 8 augustus 2012

Onduidelijk tracé nekt Ringweg Lot in Beersel



De ringweg werd geschorst omdat de overheid in het planningsproces het rechtszekerheids- en zorgvuldigheidsbeginsel heeft geschonden. Daarbij wordt er hoofdzakelijk verwezen naar het advies van de Vlaamse Commissie voor Ruimtelijke Ordening (VLACORO) die onze bezwaren heeft onderzocht. Daarin viel reeds te lezen dat het ontbreken van een duidelijk tracé op de plannen een inbreuk vormde op het rechtszekerheidsbeginsel en dat de overheid een antwoord diende te formuleren op de mobiliteitsproblematiek voor deze zone (“de diverse alternatieven moeten opnieuw worden onderzocht binnen een ruimer kader”).

De beslissende overwegingen van de Raad van State  zijn: 

“Noch uit de geringe aanpassingen van de toelichtingsnota, noch uit de motivering van het bestreden besluit lijkt te kunnen worden opgemaakt dat de plannende overheid tegemoet is gekomen aan de voorwaarde gesteld in het advies van de VLACORO dat in het ontwerp GRUP een duidelijk tracé moet worden aangeduid en dat er een antwoord moet worden geformuleerd op de mobiliteitsproblematiek voor deze zone. Evenmin blijkt enige verduidelijking terug te vinden te zijn die zou kunnen verantwoorden waarom het advies van de VLACORO op dat punt niet bijgetreden wordt. (…)

Gelet op de ingediende bezwaren die worden bijgetreden in het advies van de VLACORO en waarvan de plannende overheid klaarblijkelijk afwijkt, diende dit punt des te concreter en zorgvuldiger te worden gemotiveerd. De plannende overheid is op het eerste gezicht tekort geschoten in de op haar rustende zorgvuldigheidsplicht doordat noch uit het bestreden besluit, noch uit de andere gegevens van het dossier blijkt dat de bezwaren over de indicatieve aanduiding van het tracé afdoende werden beantwoord."