donderdag 31 januari 2019

Beempt op grens van Rode en Alsemberg wordt Park



Langs de Alsembergse Beempt zijn tientallen bomen geveld om plaats te maken voor een nieuwe park, waarvan het eerste deel over een jaar klaar zou moeten zijn. De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) zorgt voor boscompensatie.

Fietsen of wandelen langs de Beemd in Alsemberg is een stuk minder aangenaam. Vele tientallen bomen zijn er op een paar dagen tijd tegen de vlakte gegaan. Daardoor is er vanop het wandelwegje zicht op onder meer de steenweg en de achterzijde van de Aldi ,net over de gemeentegrens tussen Alsemberg en Sint-Genesius-Rode.



De kap past in de aanleg van het nieuwe park en wordt uitgevoerd in beheer van De Vlaamse Landmaatschappij (VLM). 

Waar nu de bomen gekapt zijn, was vroeger de parking van de Volvo-fabriek voor vrachtwagens. Op die geasfalteerde parking groeide doorheen de jaren een bos. Een eerder kunstmatig bos, je kan je afvragen wat de waarde daarvan is. Verschillende bomen die wel waardevol zijn, worden niet gekapt.


Niet in broedseizoen


Bij de kapping volgt men de richtlijnen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Die stellen onder meer dat er in natuurgebied niet mag worden gekapt tijdens het broedseizoen. Het kappen moet voor de lente gebeuren, anders gaan vogels zich in de bomen nestelen. Verder wordtgezorgd voor boscompensatie door elders in de provincie nieuwe bomen aan te planten.  De Leuzebeek wordt verlengd en daardoor is ook een vismigratieknelpunt opgelost.

Veel groen


De kapplaats is vroeger opgehoogd  en wordt weer afgegraven waardoor de vallei in ere wordt hersteld. Er komt een natuurlijk bufferbekken, want in de omgeving zijn er soms problemen met wateroverlast. In het park komen nieuwe bomen en veel groen, met verschillende paden voor fietsers en voetgangers. Verder zijn ergraafwerken uit voor de aanleg van poelen.


De werken zijn opgedeeld in twee fasen. Tijdens de eerste fase wordt de omgeving van de voormalige Volvo-parking aangepakt. Nadien is het vroegere voetbalveld aan de overkant van de Molenbeek aan de beurt. Momenteel is daar nog een bouwwerf voor een  nieuwe gemeenteschool.  De bedoeling is dat eind 2020 alle werken afgerond zijn.”




woensdag 30 januari 2019

Hyacinten zoeken vrijwilligers




Het HallerbosJuno Fotografie
 
Het Agentschap Natuur en Bos is nog op zoek naar vrijwilligers die de bosbezoekers tijdens het Hyacintenfestival (april-mei) willen ontvangen of naar een parkeerplaats willen begeleiden.


Ook jij kan bijdragen aan de bescherming van onze topnatuur en aan een warm onthaal van de bezoekers!
Momenteel zijn we op zoek naar vrijwilligers voor ontvangst van de bosbezoekers en stewards voor de parkings in de omgeving van het Hallerbos tijdens het Hyacintenfestival dat loopt van april tot en met mei.

Wat hebben wij je te bieden?

  • Opdracht in een uniek kader en een prachtig landschap
  • Je komt in contact met andere vrijwilligers die jouw interesse delen.
  • Je kiest bovendien zelf op welke momenten je beschikbaar bent.
  • Benodigd materiaal voor uitvoering van de taak worden je ter beschikking gesteld
  • De vele bezoekers zorgen voor een internationale sfeer – talenkennis helpt. Nederlands machtig zijn is nodig
  • Je bent verzekerd tijdens de uitoefening van het vrijwilligerswerk via onze vrijwilligersverzekering
  • Er is geen (geldelijke) vergoeding verbonden aan dit vrijwilligerswerk
Heb je interesse?
Neem dan contact op met het regiokantoor Groenendaal vóór 1 maart 2019 via groenendaal.anb@vlaanderen.be of T 02 658 24 60.

vrijdag 25 januari 2019

Groenprojecten in Leeuw en Rode

Subsidies voor het uitvoeren van groenprojecten in het kader van het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB)

Bij afsluiting van de jaarlijkse projectoproep voor een facultatieve projectsubsidie, gericht op de realisatie van meer en beter toegankelijk groen in het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB), heeft het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) zeven projectvoorstellen ontvangen en procedureel en inhoudelijk beoordeeld. 
In december 2018 heeft de Vlaamse Regering  daarop   projectsubsidies voor groenprojecten toegekend aan volgende gemeenten: 299.000 euro aan Sint-Pieters-Leeuw voor 'Groene verbindingen Wildersport en Ruysbroeckveld'; 276.000 euro aan Sint-Genesius-Rode voor 'Begraafplaats Sint-Genesius-Rode: een groene oase voor de mens en vroedmeesterpad' en 251.000 euro aan Herne voor 'Herne centraal'. 

 Sint-Genesius-Rode: "Begraafplaats Sint-Genesius-Rode, een groene oase voor de mens en vroedmeesterpad"
 
De begraafplaats is het tipje van de groene vinger Kwadebeekvallei. Dit inrichtingsproject beoogt een natuurlijker beheer van de bestaande begraafplaats (3,9 hectare) en de vervaging van de grenzen tussen de begraafplaats en haar omgeving via de realisatie van zachte overgangen. Deze ingrepen zorgen voor de verbetering van het leefgebied van de zeldzame vroedmeesterpad die in de Kwadebeekvallei voorkomt. Via een bijkomende toegang wordt de begraafplaats een groene verbindingsweg naar de Kwadebeekvallei voor de inwoners van de zuidelijke helft van Rode. De gemeente Sint-Genesius-Rode ontvangt hiervoor een toelage van 267.668 euro.

- Sint-Pieters-Leeuw: "Groene verbindingen Wildersport en Ruysbroeckveld"

Het projectvoorstel bestaat uit de aankoop van 4,9 hectare gronden van de groenzone Ruysbroeckveld en de inrichting van 5,4 hectare binnengebieden, zodat een recreatief groen-netwerk ontstaat in een dicht bebouwde en sterk verstedelijkte omgeving (woonkernen van Zuun, Ruisbroek en Negenmanneke). De groene ruimten Wildersport en Ruysbroeckveld krijgen op die manier hun geplande bestemming als parkzone.  De subsidie van de Vlaamse regering aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw beloopt 299.493 euro.

- Herne: "Herne centraal"
Het projectvoorstel voorziet in de aankoop van gronden voor 1,8 hectare bosuitbreiding, ten oosten van het centrum van Herne, en de inrichting van 4,5 hectare overstroombare speelnatuur, ten westen van het centrum van Herne, in het vallei-landschap van de Mark. Het overstromingsgebied wordt publiek toegankelijk. Het toekomstig speelbos zal ook als groene stapsteen fungeren voor soorten en als link tussen de Markvallei en Ten Broekbeek. De gemeente Herne krijgt daarvoor een subsidie van 251.825 euro.

zondag 9 december 2018

Zilveren Jubileum afbraak Station Halle


De afbraak van het oude station van Halle  dateert van 1993-1994: vorig jaar  (2018) was het dus 25 jaar geleden en  werden ook de laatste resten ervan voor nul euro verkocht aan een inwoner uit Lembeek. Een mooi jubileum dat uitnodigt om wat meer respect van de stad voor haar eigen erfgoed. "Een droom van een Bruisende Stad".


De stations van Halle en Lembeek werden gesloopt in het kader van de aanleg van de snelle spoorlijn naar Parijs (Thalys) ook TGV of HST genoemd.Vooral het  Halse station roept veel nostalgische herinneringen op bij de inwoners.   Velen vragen zich af hoe de reusachtige koepel die in de plaats kwam en waarvan de functionaliteit uiterst betwistbaar is,  gebouwd is kunnen worden.  De afbraakwerkzaamheden kan je nog volgen op het Internet: zie de volgende link
youtube.com
BELGIUM 1994 MAR 07 - HALLE LEMBEEK STATION AFBRAAK VOOR HST PART 1/2
In 1993 werd met de afbraak van gebouwen om en rond de stations te Halle en Lembeek begonnen…

zondag 28 oktober 2018

N203a als ellendige mobiliteitsknoop

Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers


 Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of  verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers. 
 De hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend  Vlaanderen met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?

Helaas kunnen we die vergissing blijkbaar  niet terugdraaien...Il faut vivre avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en voetgangersbruggen.  Boven die razende camions ook niet altijd even gezellig.

Het is perfect mogelijk om vanaf Haut Ittre een verbinding te maken met de A8; het afrittencomplex is er, zoals al gezegd. Maar dat zal tussen de twee gewesten moeten worden overeengekomen. En dan kan de N203a enkel gebruikt worden voor het 'plaatselijk' verkeer.
 
 Tussen technisch en politiek haalbaar is er een wereld van verschil.... Volgens mijn informatie heeft Wallonië toch al geweigerd, anders zou het Ittre- complex er niet zo goed als nutteloos bijliggen.

Fragmentje uit een Wikipediapagina:
"De Vlaamse regering liet een streefbeeldstudie voor de A8-N203a opmaken. Hieruit bleek de ombouw van de N203a tot autosnelweg niet haalbaar. Daarom stelde het departement MOW en het agentschap infrastructuur Vlaams-Brabant een verlengde A8 tot knooppunt Haut-Ittre (de oude A202) voor. Bovendien blijft zo de keuze voor beide zijden van de R0 open. Er werd gevraagd dat het Vlaams Gewest deze visie bespreekt met en bepleit bij het Waals Gewest."

Wallonië hapte zeker niet toe. Geen financieel of mobiliteitsbelang voor hen. Het zou ook nuttig zijn te weten welk percentage van het vrachtverkeer op de N203a exclusief voor Colruyt bestemd is. En of die firma bereid is een deel van de kosten voor een herinrichting te betalen.  Zij halen voordeel uit eventuele tijdswinst bij herinrichting. Terwijl ze natuurlijk al  hun kilometerheffingen betalen. Een "denkpiste", meer niet.
 
 Overigens bestond er een plan om de Welkomstlaan (Landingsbaan) door te trekken via Albertstraat en L Deboeckstraat over het huidige Elisabethplein en de Henri Quetstroeyelaan over de Spoorweg en het Kanaal richting rotonde Zwarte Kat. Ook dat is al lang opgegeven. Zie dichtgebouwd Elisapark-project en het braakliggend terrein aan kruispunt Vogelpers/ Henri Quetstroeyelaan. En zie de versmalling van de overgedimensioneerde Landingsbaan, vanwaar men vroeger zowel richting Doornik als richting Ring 0 (Bergen/Brussel) kon. Allemaal foute inschattingen die veel geld hebben gekost. En die fouten zijn niet meer te herstellen. En die "oplossingen" hebben ook geen nut meer. Gedeeltelijk vervangen door de Zuidbrug, waarvan de bouw in de steigers staat.
 
 Intussen stijgt het ongenoegen bij de bevolking. Er circuleert op Internet al een petitie tegen de voorgenomen afsluiting van de Rodenemweg op de N203a.  De onrust neemt toe, de onduidelijkheid en de onzekerheid moeten de politici op Vlaams en stedelijk vlak aanzetten tot actie en tot  aanvaardbare oplossingen.  
 Dat zou sneller moeten gaan dan de bouw van de bruggen.