woensdag 20 november 2019

Bevolkingsdichtheid Rand dubbel zo groot als Vlaams gemiddelde



Het Vlaamse en het groene karakter van de Rand rond Brussel blijven sterk onder druk staan. Dat blijkt uit het nieuwe Cijferboek Vlaamse Rand. De bevolking groeit, wordt steeds diverser en vanuit Brussel en Wallonië komen steeds meer leerlingen naar scholen in de Vlaamse Rand. De bevolkingsdichtheid in de Vlaamse Rand is nu ongeveer het dubbele van de gemiddelde bevolkingsdichtheid in het Vlaamse Gewest, wat zorgt voor sociale verdringing en druk zet op de resterende open ruimte. “De nieuwe Vlaamse Regering doet de middelen voor de Rand stijgen met maar liefst +60%”, zegt minister van Vlaamse Rand Ben Weyts. “Geen dag te vroeg”.



Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft samen met Statistiek Vlaanderen een reeks relevante gegevens over de Vlaamse Rand gebundeld in het tweejaarlijkse Cijferboek Vlaamse Rand. Daaruit blijkt dat het inwonersaantal blijft stijgen. Op 10 jaar tijd is de bevolking met +8% gegroeid, wat aanzienlijk meer is dan het gemiddelde groeitempo in Vlaanderen (+6%). Er wonen nu 431.852 mensen in de 19 gemeenten van de Vlaamse Rand. Die bevolking wordt steeds diverser: 36% van de inwoners is van buitenlandse afkomst (tegenover 27% 10 jaar geleden) en 15% heeft een vreemde nationaliteit (tegenover 11% 10 jaar geleden).


De bevolkingsdichtheid in de Vlaamse Rand (892 inwoners per km²) is nu ongeveer het dubbele van de gemiddelde bevolkingsdichtheid in het Vlaams Gewest (481 inwoners per km²). Dit zorgt voor sociale verdringing en zet grote druk op de resterende open ruimte. De prognoses voorspellen een verdere bevolkingsgroei van +6% in de komende 10 jaar – meer dan gemiddeld in het Vlaams Gewest, waar de prognose +5% is. “We willen het groene karakter van de Rand versterken”, zegt minister van Vlaamse Rand Ben Weyts. “Zo gaan we bijvoorbeeld gronden aankopen om actief te bebossen. De woningmarkt zal krap blijven en daarom willen we voorrangregels voorzien voor mensen die een band hebben met de streek”.


Het Vlaamse karakter van de Rand staat onder grote druk. Minder dan 1/3de van de moeders (31%) spreekt Nederlands met de eigen kinderen. “Als we anderstaligen bij hun aankomst in de Rand in een warm bad willen trekken, dan moet er wel genoeg water in dat bad blijven staan”, zegt Weyts. “Het Vlaamse karakter van de Rand moet versterkt worden. Tot nu toe had de minister van Vlaamse Rand daar amper eigen budget voor. Deze Vlaamse Regering geeft mij nu voor het eerst een substantieel eigen budget. Zo kunnen we in de Rand zelf investeren in dingen die we belangrijk vinden. De extra financiële ondersteuning van Halle, Dilbeek en Vilvoorde wordt ook voortgezet. Als je naar het totaal kijkt, dan stijgen de middelen voor de Vlaamse Rand met +60%”.


Het Cijferboek stipt ook aan dat er steeds meer leerlingen dagelijks pendelen vanuit Brussel en Wallonië om school te lopen in de Vlaamse Rand. Het aantal Brusselse leerlingen die in de Rand leerplichtonderwijs volgen is op 10 jaar tijd bijna verdubbeld. Er zijn nu 13.800 jongeren uit Brussel die schoollopen in de Vlaamse Rand. Het aantal Waalse leerlingen is gestegen met +23%. Er zijn nu al 4.377 jongeren uit Wallonië die schoollopen in de Vlaamse Rand.

“We bekijken of we een voorrangsregel kunnen invoeren voor kinderen uit de Vlaamse gemeenschap, zodat Vlaamse leerlingen niet opzijgezet worden door Waalse leerlingen”, zegt Weyts. Het volledige cijferboek en de bijhorende toelichtingsnota worden gepubliceerd op www.vlaamserand.be/cijfers.

dinsdag 12 november 2019

Trage Weg Halle 2019

Beschrijving en uitleg wandeling “Dag van de Trage Weg”, Halle, 2019.
Organisatie: werkgroep Trage Wegen Zuidwest Brabant (rik.houthuys@telenet.be), samen met Natuurpunt Halle, streekvereniging Zenne en Zoniën en de stad Halle.
Deze wandeling werd door het publiek en met begeleiding en uitleg door een gids gedaan op de Dag
van de Trage Weg in Halle, 20 oktober 2019Vertrekpunt: Halle, rotonde Bevrijdingsplein ("Bascule"), hoek met Wilgenveld. Lengte van de wandeling: 7 km

Parcours van de wandeling in rood, startpunt ligt helemaal rechts. Achtergrond: Open Street Map.
Neem N6, Bergensesteenweg, richting LembeekCentrum. Na 250 m rechts de inrit naar de nieuwe Aldi nemen. Het roodgekleurde fietspad volgen.

Stop 1: de ontwikkeling “Databuild”. Het binnengebied tussen de N6 en N7 was twee jaar geleden nog een groene oase achter de huizenrijen langs de steenwegen. Ontwikkeling werd mogelijk door het provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan “kleinstedelijk gebied Halle” goedgekeurd in 2016. Al gauw kwam er een bouwaanvraag voor de ontwikkeling van vier grootschalige kleinhandels, 80 wooneenheden en 350 ondergrondse parkeerplaatsen. De grondwerken begonnen in juli 2018 en de Aldi ging open op 1 juli 2019… Doorheen het gebied, langs de rand, loopt een fietspad bedoeld als schakel in de fietsverbinding tussen het station van Halle en de vestigingen van Colruyt. Er komen ook twee doorsteken voor voetgangers doorheen de nog op te trekken gebouwen. Voor deze doorgangen zal de stad een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang vestigen.

Verkavelingsplan na wijziging en goedkeuring dd. 1 september 2017. Wij staan op het rode fietspad aan de zuidrand van het gebied. De straat bovenaan is de Edingensesteenweg; rechts onderaan is de Bergensesteenweg gelegen. De blauwe pijlen geven bij benadering de ligging van de doorsteken voor voetgangers weer. De dikke rode lijn is de fietssnelweg, die vooralsnog links boven dood loopt (we moeten daar even naar rechts). Volg het fietspad verder omhoog, draai rond de winkels en kom via een beklinkerd straatje uit op de N7, Edingensesteenweg. Deze oversteken (aandacht!!) en 200 m naar links richting Hondzocht volgen. De parking van de hoofdzetel van Colruyt opgaan, richting hoofdingang. Voor de hoofdingang rechts, door de ruime fietsenstalling. Aan het einde zien we de parking en het nieuwe parkje Wilgenveld.

Stop 2: het parkje Wilgenveld. De gronden tussen Wilgenveld en de hoofdzetel van Colruyt werden aangekocht door Colruyt Group (COLIM cvba) met het oog op het uitbreiden van de kantoren van de hoofdzetel. Hiertoe was ook een ruimtelijke bestemmingswijziging nodig. Het RUP Wilgenveld uit 2012 laat het bouwen toe van maximaal 10 kantoorgebouwen met elk een grondoppervlakte van 1500 m² (op dit ogenblik zijn er vijf kantoorgebouwen, die gerenoveerd worden; er wordt een nieuwe parking palend aan de huidige parking aangelegd; op de plaats van de eerste parking kunnen de nieuwe kantoorgebouwen opgetrokken worden). De ingesloten zone tussen de kantoren en de huizenrijen werd bestemd als openbaar buurtpark. Als compensatie voor de verdwenen natuur (hier lagen kleinschalige akkers en boomgaarden) legde Colruyt het parkje met het wandelpad aan. Het parkje is opengesteld voor het publiek. Het wordt beheerd samen met de stad en Pro Natura. Het vormt ook een toegangsweg voor werknemers die van Halle en het station komen.

Volg de weg aan de rechterrand van het parkje (pad in fijne blauwe steenslag) en kom via een grote boog uit op het geasfalteerd straatje Wilgenveld.Beschrijving wandeling Dag van de Trage Weg 20

Stop 3: het fietspad Wilgenveld. Dit is de oorspronkelijke bedding van de spoorlijn Halle‐Edingen.Toen in de jaren 1930 de twee overwegen aan de Bascule te vaak dicht gingen waardoor het verkeer hinder ondervond, werd een omleiding aan de zuidzijde aangelegd. De spoorlijn loopt nu door een diepe sleuf wat verder van Halle‐Centrum. Na de ruimtelijke visie vallei van de Groebegracht legde de overheid hier een bovenlokale functionele fietsroute Halle‐Beert. Voorbij het stuk met huizen lag ook de oude spoorweg in een insnijding. Hier werd een tweesporen betonweg aangelegd. Gek genoeg bleven de aansluitingen met het asfalt aan beide kanten ongerealiseerd. In juni 2019 voerde de stad dan toch (na aandringen van de werkgroep Trage Wegen Zuidwest Brabant) die twee cruciale schakeltjes uit, waardoor het nu aangenaam en veilig fietsen is via deze route. En ook wandelen, in een soort groene tunnel.

Volg het fietspad (tweesporenbeton) tot het einde op de Demesmaekerstraat. Daar links (via hetfietspad) tot de spoorweg, dan rechts het nieuwe geasfalteerde fietspad richting Beert nemen.

Stop 4: het nieuwe fietspad langs de spoorlijn Halle‐Edingen. De Colruytgroep koos voor alternatieve energie en zelfvoorziening. Een van de eerste windturbines van België verscheen naast de grote loods op Dassenveld. In 2017 kwam er in de open ruimte richting Beert een uitbreiding van de windturbinecapaciteit met vier windturbines. Een leidingenstraat was nodig om de opgewekte stroom naar de bedrijvensite te brengen. Colruyt was bereid om van deze bedding gebruik te maken voor de aanleg van een nieuw fietspad richting Beert. Het pad sluit aan op de Pachterweg. Je kunt van daar naar Hondzocht, Beert en de Wolvendries. Colruytwerknemers, buurtbewoners en mensen op een fietsuitstap maken er allen gebruik van.

Het fietspad komt uit aan de spoortunnel van de Pachtersweg. Ga rechtdoor via de Pachtersweg (verder langs de spoorweg). De landelijke straat buigt weg van de spoorweg. Na de met houtkanten omzoomde weiden rechts gaan tot de grote hoeve, rechts, Hof te Lorik.

 Stop 5: Hof te Lorik. Site van een oude hoeve, ontginningskern van het landelijk gehucht Elbeek, even oud als de stichting van het Merovingisch domein Halle en de Sint‐Martinusparochie, de oudste parochie van de streek. Verschillende hoven voorzagen het domein en de parochie van inkomsten, Hof te Lorik was er een van. Lorik is een vervorming van Horik, rechte hoek (in de loop van de beek de Groebegracht). In de late middeleeuwen kwam het hof in wereldse handen maar er veranderde weinig aan het systeem van uitbating door pachters. Later werd het ook “groot hof van Elbeek” genoemd. De huidige gebouwen dateren van de 17e tot de 19e eeuw, met een imponerende, 36 m lange stroschuur. De hoeve is geklasseerd als monument en de omgeving met de Elbeekdries als dorpsgezicht op 12 mei 2005. De 9 ha bijhorende weiden zijn tussen 1995 en 2000 omzoomd met brede houtkanten.

Ga verder de helling af en neem na de beek rechts de Beertsestraat. Na 100 m, bij de oprit naar het eerste huis rechts, rechts (aan de paal van het wandelknooppunt) de grasweg langs de beek nemen. Al gauw kom je aan een klein graslandje links: ga erdoor en kom door een gat in het haagje op de Beertsestraat. Ga even rechts en onmiddellijk links, de helling van Elbeekdries op.Stop 6: Elbeekdries. De driehoekige, hellende weide werd na de klassering als dorpsgezicht geherwaardeerd in 2006 met de aanplanting van een meidoornhaag en de restauratie van het bedevaarderskapelletje onder twee monumentale lindes. Deze weide is een historische dries, een driehoekige weide, vaak de kern van een Frankische vestiging. Elbeek (nu Groebegracht) betekent “Hallebeek”. In de late middeleeuwen was er een versterking die evolueerde naar een buitengoed. Het kasteel heet "de Motte" op de kaart van Villaret (1745) en komt ook nog voor op de kaart van Ferraris (1771‐1777), maar niet meer op latere kaarten. Is het kasteel verdwenen in de tijd van Napoleon? Misschien ook de onveilige tijden met de Franse inval op het einde van de 17e eeuw, én  de nabijheid van het nabije, veiliger Halle, maakte dat de doorgroei tot dorp “mislukte”: de dries dommelde weg tot een landelijke uithoek.

Vervolg rechtdoor (weg met blauwe steenslag in het verlengde van de helling die je opging) en na het laatste huis de voetweg 52 naar rechts nemen. Aan het einde kom je op het asfaltwegje Mierenberg  Volg naar links, richting Halle. Op het einde de Demesmaekerstraat oversteken en rechtdoor de voetweg met steenslag (Witteweg) nemen. Deze daalt naar het ziekenhuis. Op het einde even rechts en onmiddellijk links de voetweg met blauwe steenslag (tussen twee omheinde terreinen van het ziekenhuis) nemen.

Stop 7: het ziekenhuis. Gebouwd begin jaren 1990 (start werking 1996) midden in de vallei van de Groebegracht. Een flink stuk van de laaggelegen valleibodem werd opgehoogd. Dwars door het terrein van het ziekenhuis lopen twee elkaar kruisende voetwegen: buurtweg 49 en 104. Zij zijn maargedeeltelijk verlegd en de afsluiting van het ziekenhuisterrein is eigenlijk een inbreuk op de wet op de buurtwegen en zijn opvolger, het Decreet op de Gemeentewegen. Dit nieuwe Vlaamse decreet werd van kracht op 1 september 2019 en vervangt de wet op de buurtwegen uit 1841. Alle wetgeving inzake trage wegen en in bredere zin, alle gemeentelijke wegen, is nu geregeld met dit decreet. De hoofdlijnen van het nieuwe decreet zijn:
De kruising van buurtwegen 104en 49 omtrent 1992, net voor de bouw van het ziekenhuis. Buurtweg 49 loopt van onder naar boven in de foto en verbindt de Elbeekstraat met de Grote Weide (bovenaan). Buurtweg 104 loopt van links naar rechts en verbindt de Demaeghtlaan (kruising met Beertsestraat) met de splitsing Elbeekstraat/Witteweg.Linksboven in de foto de Groebegracht; het huidige ziekenhuis ligt op het perceel rechts beneden; t.o.v. de toestand in 1992 zijn er heel wat ophogingen gebeurd van de drassige weiden (foto Jan Decreton).

Regelt de juridische toestand van alle openbare wegen die door de gemeenten moeten worden onderhouden, zowel straten als voetwegen. De trage wegen omvatten zowel de klassieke buurtwegen als feitelijke voetwegen, ontstaan door openbaar gebruik. Geen verjaring meer mogelijk van openbare wegen.
Duidelijke basisprincipes bij afweging van verleggen of afschaffen, in het belang van de trageweggebruiker.
Grotere rol van de gemeenten en kleinere rol van de provincies.
De Atlas der Buurtwegen blijft van kracht als legger.
Afstemming met de wetgeving inzake ruimtelijke ordening (omgevingsvergunning). Gemeenten kunnen een eigen afwegingskader voor trage wegen ontwikkelen (binnen de principes van de wet). Hierbij is publieksinspraak verplicht.