donderdag 30 januari 2020

Halle zegt adieu aan papieren bewonerskaart


In  Halle is de papieren bewonerskaart bijna verleden tijd. De stad introduceert een digitale parkeervergunning die gekoppeld is aan de nummerplaat van het voertuig. Zo kunnen politieagenten controleren of de bewoner al dan niet over een geldige vergunning beschikt.

Dankzij de digitale bewonerskaart hoeven bewoners sinds november 2019 geen papieren bewonerskaart meer achter de voorruit van hun voertuig te plaatsen. Wie op dit ogenblik nog een papieren kaart heeft, moet wel wachten tot die vervalt vooraleer hij of zij digitaal kan gaan.

Per woonplaats wordt in Halle één gratis digitale bewonerskaart uitgegeven met een gelldigheidsduur van 24 maanden. Een tweede of derde bewonerskaart kan tegen een betaling van 50 euro per jaar aangekocht worden. De geldigheidsduur van een parkeervergunning is dan 1 jaar. Een bewonerskaart  kan online en in real-time door de burger via een e-loket verlengd worden. Bovendien wordt de burger er aan herinnerd via mail als je bewonerskaart gaat vervallen.

Ingezonden Intouch Solutions©

Ook voor het stadspersoneel was het administratief beheer van meer dan 2300 bewonerskaarten samen met het bedienen van een burgerloket een tijdsintensieve dagtaak. Mobiliteitsinnovator InTouch hielp Stad Halle met het opzetten van een intuïtief e-loket waar de Hallenaar van thuis uit al zijn parkeerproducten kan raadplegen en in real-time wijzigen, bijvoorbeeld om een tijdelijke nummerplaat van een vervangwagen aan te melden.
 
“Het gaat vlot, de mensen moeten niet meer wachten en een tevreden burger motiveert ons om hen nog beter te bedienen.”



- Melissa Vandenborre, projectleider digitale bewonerskaarten  -

Wie de gegevens van een bewonerskaart wil wijzigen, de kaart wil vernieuwen en/of een nieuwe digitale parkeervergunning wil aanvragen, kan hiervoor bij het e-loket van InTouch (www.halle.intouch.be/eloket) terecht. Met de E-ID kaartlezer kan de Hallenaar vanaf nu op elk tijdstip een vergunning aanvragen, wijzigen of verlengen. De info naar de webshop voor parkeervergunningen vind je op www.halle.be/bewonerskaart.



InTouch Solutions nv zorgt voor “de mooiste stad met minder gedoe”. Dat doet de Belgische software scale-up vanuit de incubator Droneport in Sint-Truiden reeds voor 31 steden en gemeenten. De focus ligt op het ontzorgen van burgers en stadsmedewerkers door de digitalisatie van bewonersvergunningen, parkeervouchers en handhaving.

Afrit Huizingen gaat vier dagen dicht

Afrit 20 Huizingen op buitenring in Beersel vier dagen afgesloten voor plaatsen geluidsschermen

Vanaf zaterdagmorgen 1 februari tot en met woensdagavond 5 februari wordt de afrit Huizingen (nr. 20) op de buitenring in Beersel in totaal vier dagen afgesloten voor het verkeer. Omdat er op zondag 2 februari niet gewerkt wordt, zal de afrit vanaf zaterdagnamiddag (16u30) tijdelijk worden opengesteld om maandagmorgen (5u30) opnieuw afgesloten te worden. Een aannemer plaatst in opdracht van Wegen en Verkeer nieuwe geluidsschermen in de zijberm langs de afrit. Om dat op een veilige manier te kunnen doen, zal de volledige afrit als werfzone in worden genomen. Het verkeer wordt tijdens de afsluiting omgeleid via het op- en afrittencomplex Beersel/Lot (nr. 19). Als alle werken volgens plan verlopen, wordt de afrit woensdagavond na 18.30u opnieuw volledig opengesteld voor verkeer. 
Omleiding voor verkeer via op- en afrittencomplex 19 in Beersel  
Tijdens de afsluiting zal het verkeer een omleiding moeten volgen via het voorafgaande op- en afrittencomplex in Beersel/Lot (nr. 19) om vervolgens via de Bergensesteenweg (N6) en de Alsembergsesteenweg (N231) op hun bestemming te geraken. Om het verkeer op de snelweg op voorhand op de hoogte te brengen van de afsluiting, plaatst Wegen en Verkeer tekstkarren met vooraankondigingen aan de op- en afrittencomplexen in Beersel/Lot (nr. 19) en Huizingen (nr. 20)

woensdag 29 januari 2020

Blijvend verzet van Linkebeek tegen het GEN


Linkebeek wijst de startnota van de Vlaamse regering voor de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan om het aantal sporen op de lijn 124 Brussel-Nijvel van twee tot vier te kunnen uitbreiden  eens te meer af en eist aanpassingen. Dat heeft de gemeenteraad maandagavond beslist.

Linkebeek ligt dwars over Expresnet ©De Tijd
 De verdubbeling van het aantal sporen kadert  in de uitbouw van het Gewestelijk Expresnest rond Brussel. De plannen voor  een fietssnelweg langs de spoorlijn worden daardoor wel gehypothekeerd, zoals blijkt uit een eerder bericht daarover.

Linkebeek wil dat het aantal sporen beperkt blijft tot twee in ecologisch kwetsbare gebieden. Dat is vooral nodig in het  Kleindal. Zolang niet bewezen is dat het behoud van een doorgang met twee sporen tussen het station van Linkebeek en de Kleiveld-brug mogelijk is, moet hier werk van worden gemaakt, zo luidt het. Indien Vlaanderen vasthoudt aan vier sporen eist het gemeentebestuur de aanleg van een tunnel over een deel van het grondgebied of “een specifieke constructie die zich integreert in de groene omgeving van de valleien”. Ter hoogte van Kleiveld-brug moet in de bouw van een overdekte sleuf van 100 meter, dus een soort van tunnel, worden voorzien.

Daarnaast vraagt Linkebeek de opmaak van een onafhankelijke studie om de impact van waterafvoer, vervuiling en trillingen van het project na te gaan. Bij de opmaak van plannen moeten bovendien de geluidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie worden gerespecteerd en niet de Duitse (zoals nu het geval  zou zijn), vindt de gemeente. Er dient ook werk gemaakt te worden van praktische en esthetische voorzieningen om de verschillende perrons van de stations te bereiken. "De geplande fietssnelweg F207 mag de totale breedte van de inname van het project tussen Kleiveld-brug en het station van Linkebeek niet vergroten." zeggen de Linkebeekse bestuurders die een lange traditie van verzet tegen het GEN op hun conto kunnen schrijven. 

Een actiecomité van omwonenden zet de lokale politici onverdroten onder druk. De fietssnelweg moet in Vlaams-Brabant  over het grondgebied van Sint-Genesius-Rode en van Linkebeek, beiden  faciliteitengemeenten met een Franstalige bestuursmeerderheid. De provincie Vlaams-Brabant beslist recent nog om de studieopdracht voor dit tracé toe te vertrouwen aan TUC RAIL, het studiebureau van spoorwegbeheerder Infrabel,  om zo de kansen op succes te vergroten.
(bron: Belga en eigen berichtgeving)

Kunstacademies smelten samen. Nieuwe naam Kunstacademie Halle


De academie voor Beeldende Kunsten De Meiboom en de Servaisacademie voor Muziek, Woord en Dans  van Halle worden vanaf het komende schooljaar één grote kunstacademie. De fusie loet zorgen voor een betere dienstverlening aan de leerlingen en moet ook ook tal van voordelen bieden op artistiek-pedagogisch vlak.
 
Servaisacademie ©Stad Halle
 1 september 2018 zette het deeltijds kunstonderwijs een grote stap voorwaarts dankzij een nieuw decreet. Voor het eerst regelt een volwaardige wetgeving de werking van de academies. Hierin wordt voorzien in 4 artistieke domeinen nl. Muziek, Beeldende en audiovisuele kunsten, Woordkunst-drama en Dans. Deze domeinen worden momenteel afzonderlijk van elkaar aangeboden in twee zelfstandige academies: Academie De Meiboom en de Servaisacademie. Door de academies te fuseren ontstaat een ééngemaakte Kunstacademie die alle kunstvormen overkoepelt. Aangezien de huidige scholen ongeveer even groot zijn, kunnen ze als volwaardige partners in dit fusieverhaal stappen.

Meer dan 1300 leerlingen

Deze nieuwe academie voor deeltijds kunstonderwijs zal meer dan 1300 leerlingen tellen. Zij hoeven zich voortaan maar op één locatie in te schrijven wanneer ze verschillende disciplines willen combineren. Voorts zal de fusie een efficiëntiewinst opleveren op administratief vlak. Zo moeten dossiers of documenten maar eenmaal opgemaakt of verstuurd worden. De fusie zal ook nauwelijks een impact hebben op het onderwijzend personeel. Elke discipline heeft immers haar specifieke diplomavereisten. Alle leerkrachten blijven dus aan de slag. Maar uiteraard komen ze in een ruimer lerarenkorps terecht. Dat hoeft op artistiek vlak niet meteen een nadeel te zijn, wel integendeel.

Een verrijkend artistiek huwelijk
De Meiboom ©Stad Halle

Iedere studierichting zal zijn artistieke eigenheid behouden. Maar het spreekt voor zich dat door de fusie de leerlingen van muziek, woord of dans vaker in interactie zullen gaan met de collega’s van de beeldende kunst. Op artistiek en creatief vlak is zo’n fusie alleen maar verrijkend.

Stedelijke Kunstacademie voor Muziek, Woord, Beeld en Dans Halle

De eengemaakte kunstacademie zal ‘Stedelijke Kunstacademie voor Muziek, Woord, Beeld en Dans Halle’ heten. Een naam die in de praktijk ingekort zal worden tot ‘Kunstacademie Halle’. En om het overzicht te bewaren van de verschillen campussen, spreken we vanaf 1 september van ‘Campus Meiboom’ en ‘Campus Servais’. "Op die manier behouden we de link met het waardevolle verleden van beide academies." zegt de Halse gemeenteraad die dit voorstel tot fusie van het schepencollege goedkeurde.