Om het zicht op Kasteelvijver in Essenbeek zoveel mogelijk te bewaren, wil de stad vanaf de Kasteelstraat een toegangsweg laten aanleggen van ruim 17,60 meter breed. Ook langs de vijver zelf wordt een openbare weg gerealiseerd met een breedte van 1,60 meter. Op die manier blijft de kasteelvijver in Essenbeek toegankelijk voor het publiek en kan er op termijn ook een verbinding gelegd worden met het achterliggende Warandepark.
|
Archieffoto
|
De eigenaar van de kasteelvijver en de omliggende gronden wil er 11 nieuwe woningen bouwen. Na een jarenlange procedurestrijd tussen de eigenaar, de stad en de omwonenden gaf de gemeenteraad eind vorig jaar groen licht voor een dading. Dat is een overeenkomst tussen de stad en de eigenaar waarbij wordt afgesproken dat de lopende procedures worden stopgezet in ruil voor enkele toegevingen. Zo werd afgesproken dat de stad een procedure zou opstarten voor de aanleg van een publieke weg langs de vijver op de gronden van de projectontwikkelaar. Daardoor blijft het zicht op de vijver behouden en is er op termijn ook een doorsteek mogelijk naar het achterliggende Warandepark. Door een dading te sluiten met de eigenaar wou de stad een doemscenario voorkomen waarbij de projectontwikkelaar – na een zoveelste juridische procedureslag - alsnog gelijk kreeg en zonder voorwaarden de site kon volbouwen.
Intussen is een rooilijnplan opgemaakt. Daarop is te zien waar de nieuwe openbare weg komt. Voor de verbinding met de Kasteelstraat voorziet de stad in een brede toegang van 17,60 meter. "Op die manier bewaren de bewoners van de Kasteelstraat gedeeltelijk het zicht op de vijver, die met deze nieuwe weg opnieuw toegankelijk wordt voor het publiek. Dat is op dit moment niet het geval. De nieuwe toegangsweg zal aansluiten op een andere nieuw aan te leggen gemeenteweg van zo’n 1m60 breed die moet lopen langs de noordelijke zijde van de kasteelvijver. Deze gemeenteweg kan je beschouwen als een trage weg en is dus voorbehouden voor fietsers en voetgangers die van de vijver willen genieten." aldus het schepencollege in zijn toelichting.
Op termijn wordt deze weg ook doorgetrokken naar het achterliggende Warandepark. Deze aansluiting past ook in het samenwerkingsverband Plan Boommarter waar de stad deel van uitmaakt. Dat plan heeft de ambitie om alle kleine en grote natuurgebieden en bossen rond Halle met elkaar te verbinden.
De projectontwikkelaar moet de weg op zijn kosten aanleggen, hij blijft namelijk eigenaar van de gronden. Om ervoor te zorgen dat iedereen er kan komen wandelen en fietsen, krijgen deze wegen een erfdienstbaarheid van openbaar nut.
Openbaar Onderzoek
De gemeenteraad keurde dinsdag het voorlopige rooilijnplan goed. Dat wordt nu gevolgd door een openbaar onderzoek dat binnenkort zal worden aangekondigd op www.halle.be. Vanaf dan kan je plan niet alleen online maar ook op het stadhuis inkijken. Adviezen, opmerkingen en bezwaren kunnen uiterlijk tot de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan het stadsbestuur bezorgd worden.
N-VA Halle in het verweer
|
N-VA ook nu mistevreden over plannen vijver Essenbeek ©RNZ
|
N-VA bood tijdens de gemeenteraadszitting opnieuw weerwerk in het dossier van de Kasteelvijver van Essenbeek. Na de geheimzinnige, vertrouwelijke dading tussen stadsbestuur en een projectontwikkelaar eerder dit jaar, waardoor een omstreden bouwproject kan gerealiseerd op een strook gedempte vijver, stond deze keer het rooilijnplan voor een stukje voetweg op de agenda. N-VA’ers Nelly Lanis en Mark Demesmaeker hekelden opnieuw wat die zij "de hypocrisie van groenen en socialisten" noemen.
Mark Demesmaeker: “Jarenlang ijverden jullie zelf voor het behoud van de vijver, en nu gaan jullie overstag voor bouwplannen die herhaaldelijk geweigerd werden. Een project zonder enig voordeel voor Essenbeek. Een rij woningen langs de Kasteelstraat, een beperkte doorkijk, en nu…. een doodlopend wegje langs een betonnen bak naar nergens… Dat is wat overblijft van de historische kasteelvijversite die eeuwen lang het dorpsbeeld van Essenbeek heeft bepaald.”
Achter enkele woningen komt een voetweg, maar die blijft eigendom van de projectontwikkelaar. In haar motivatie verwijst het College naar de mogelijke latere aansluiting met het achterliggende Warandepark. “Dat het stukje weg privé-eigendom blijft, hypothekeert dat vooruitzicht,” argumenteert Mark Demesmaeker. “Als het College echt werk wil maken van zo’n verbinding, dan moet ze nu gelijk ook een analoog rooilijnplan maken voor die aansluiting met het Warandepark, en moet de weg echt openbaar domein worden.”
N-VA’ers Nelly Lanis en Mark Demesmaeker werkten hiervoor een amendement uit. Dat werd door de meerderheid weggestemd.
Nelly Lanis besloot scherp : “Dit bestuur heeft alle geloofwaardigheid verloren. Deze dading is duidelijk geen win-win oplossing voor de Stad maar een volledige vrijgeleide voor de projectontwikkelaar. Geen strobreed wordt hem in de weg gelegd. Met de steun van dit stadsbestuur worden alle controversiële acties van de laatste 20 jaar beloond. Zonder de vermeende illegale ingrepen, vijververkleiningen, betonnering van de oevers, milieuschade enz. was het niet eens mogelijk hier te bouwen. Ruimtelijk ordening hier in Halle is een farce!” Vooral de groene schepenen moeten het bij Nelly ontgelden: “Jullie hebben nagelaten het dossier grondig te bestuderen. Jullie hadden het verschil kunnen maken door een RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan ) op te starten en de vijversite definitief als parkgebied te bestemmen. Dit was de enige juiste weg om het karakter van het gebied te respecteren. Shame on you!”