maandag 13 januari 2020

Beersel herschikt werking Bezoekerscentrum De Lambiek

De Lambiek: vernieuwde werking vanaf 2020


In januari 2020 begint voor De Lambiek in Alsemberg een nieuw werkjaar. Voor het biercentrum wordt het een jaar met heel wat veranderingen en nieuwe uitdagingen.
Niet alleen wordt er momenteel druk gewerkt aan de aanleg van het nieuwe park de ‘Alsembergse Beemd’ waardoor De Lambiek in een unieke  groene parkomgeving komt te liggen. Alles wordt ook in het werk gesteld om De Lambiek naast als  een toeristisch biercentrum uit te bouwen als locatie voor zakelijk toerisme en bierevents. Dit doet De Lambiek niet alleen, maar in samenwerking met partners die hiervoor de nodige expertise in huis hebben. 
De Lambiek krijgt herschikking van de werking. Foto ©Gemeente Beersel
In mei 2011 opende het Bezoekerscentrum De Lambiek zijn deuren. Sinds deze opening is er echter op het vlak van biertoerisme veel gewijzigd. Meerdere Lambiekbrouwerijen hebben sinds 2011 eigen bezoekersruimtes ingericht en hebben met succes op eigen kracht initiatieven in het kader van biertoerisme uitgebouwd. Deze evaluatie was de aanleiding om het in De Lambiek over een andere boeg te gooien.
De Lambiek is niet langer een permanent bezoekerscentrum. Het Biercentrum De Lambiek zal nog vrij kunnen bezocht worden op vooraf bepaalde data en tijdens georganiseerde biertours en bierevents. Ook bezoeken op reservatie blijven mogelijk. Meer informatie en de openingsdata kan u terugvinden op de website www.delambiek.be en op de facebookpagina van De Lambiek.
Het toerismekantoor, dat gevestigd is in De Lambiek, staat de toerist met raad en daad bij en dit van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 12u en van 14 tot 16u30. Via de website www.visitbeersel.be kan u 7 op 7 alle info terugvinden over het toeristisch aanbod.

Vijver Essenbeek: N-VA dient klacht in

De N-VA dient klacht in tegen de deal van het Halse schepencollege en een bouwpromotor rond Vijver van Essenbeek, waarbij er toch mag gebouwd worden langs de Kasteelstraat.


N-VA Halle  dient  klacht in. Foto N-VA Halle©
De N-VA geeft de strijd voor de vijver van Essenbeek niet op. De partij dient klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen de deal die het schepencollege sloot met een bouwpromotor. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, bleek de rechtszaak uitgesteld en maakte het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Deze achterkamerpolitiek schendt de principes van behoorlijk bestuur”, vinden de Essenbeekse N-VA-gemeenteraadsleden Mark Demesmaeker en Nelly Lanis.



In februari 2018 beslist de gemeenteraad dat het stadsbestuur beroep moest aantekenen tegen de bouwvergunning aan de vijver van Essenbeek langs de Kasteelstraat. "Het schepencollege neemt een advocaat onder de arm en tekent effectief beroep aan. Tot een echt proces zou het echter nooit komen: meteen nadat het beroep is opgestart besluiten de partijen de rechtszaak uit te stellen om een akkoord te onderhandelen." beweert de N-VA.



“Wanneer heeft het schepencollege zijn advocaat de opdracht gegeven de zaak uit te stellen? Dit is in geen enkel verslag van het schepencollege terug te vinden. Meer nog, de gemeenteraadsleden die opdracht gaven het beroep in te dienen, werden nooit op de hoogte gesteld. Zo werd hun beroep tegen de bouwvergunning achter hun rug uitgesteld om een deal te kunnen sluiten met een bouwpromotor. Pure achterkamerpolitiek”, zegt gemeenteraadslid Mark Demesmaeker.



De N-VA dient nu klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen deze werkwijze. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, sloot het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Hoe kon men handelen tegen deze werkwijze als men nooit op de hoogte werd gesteld? Men heeft de gemeenteraadsleden informatie achtergehouden. Dit schendt de principes van behoorlijk bestuur. We vragen dan ook aan de hogere overheid om de gemeenteraadsbeslissing over het bouwproject aan de vijver van Essenbeek te vernietigen”, zegt Nelly Lanis.



"In tegenstelling tot Groen en sp.a die hun verkiezingsbeloften inslikken, gaat de N-VA wel tot het uiterste voor Essenbeek. We hadden kunnen zeggen ‘het is verloren’ maar we kunnen deze werkwijze van het schepencollege niet zo maar laten passeren. We hebben er vertrouwen in dat het Agentschap Binnenlands Bestuur er ook zo over denkt”, besluit Mark Demesmaeker.


De achterzijde van het Oud Stadhuis in Halle

Op 9 januari 2020 bogen enkele raadsleden van meerderheid en oppositie zich tijdens een Commissievergadering in Halle over een ontwerp voor de aanbouw van het historisch stadhuis aan de zijde van het Possozplein.

© Stadsbestuur Halle Voorontwerp aanbouw Historisch stadhuis. Zij-aanzicht rechts
Volgens diverse bronnen was de belangstelling niet echt overweldigend, wat in deze  fase geen echt een probleem hoeft te zijn.

De Commissievergaderingen zijn in principe openbaar in Halle. Een handvol inwoners maakte van die mogelijkheid gebruik.

Deze nieuwbouw wordt één van de belangrijkste  Onroerend Erfgoeddossiers in Halle tijdens dit decennium.



Zo zou de achterzijde er uitzien vanaf  het Possozplein. ©Stad Halle

Het valt te verwachten dat er heel wat controverse, dialoog, ideeëngeweld en animo rond zal ontstaan.

Onze redactie volgt dit boeiende project dan ook van nabij en zal er geregeld over berichten.

zondag 12 januari 2020

Kasteel Gaasbeek wil uit de klauwen van de Tijd

Kasteel van Gaasbeek vernieuwt grondig om oud en nieuw te verbinden


Ezgif-7-f01d00a8f1cd
De Restauratie van het Kasteel van Gaasbeek vergt veel tijd en vakmanschap. Foto ©Kasteel van Gaasbeek

Het Kasteel  van Gaasbeek sluit op 31 augustus 2020 om de restauratie mogelijk te maken. Sommige onderdelen van het Masterplan  Restauratie zijn al uitgevoerd of in uitvoering. Daarover meer in een volgende bijdrage. Maar het grootste werk vergt dus deze sluiting.


Net buiten Brussel, middenin de glooiende heuvels van het Pajottenland troont het Kasteel van Gaasbeek. De middeleeuwse burcht kende een bewogen geschiedenis en evolueerde van strategisch bolwerk naar riant buitenverblijf. De graaf van Egmond was een van de bekendste eigenaars. Het huidige gebouw kreeg zijn romantische restyling op het einde van de negentiende eeuw dankzij de excentrieke markiezin Arconati Visconti. Zij richtte het kasteel in als museum voor haar enorme kunstcollectie en bespeelde het als historisch theaterdecor. De droomburcht die toen ontstond, heeft ook nu nog iets van een tijdmachine. U dwaalt hier door historiserende interieurs en ontdekt wandtapijten, schilderijen, meubilair, beelden en andere waardevolle objecten.

Een bezoek aan het kasteel prikkelt al uw zintuigen. Verrassende tentoonstellingen met hedendaagse kunstenaars geven ons erfgoed een gedurfde twist.

Het kasteelpark met zijn eeuwenoude bomen, vijvers, dreven, kronkelende paden en her en der opgetrokken historische gebouwen, vormt een gedroomde plek voor onthaasting. In het domein bevindt zich ook de unieke museumtuin, waar oude fruit- en groentesoorten gekoesterd worden.

De  uitdaging

Foto Kasteel Gaasbeek Tes Thibaut©
Hoe houd je een eeuwenoud kasteel, letterlijk en figuurlijk opgetrokken uit diverse historische lagen, springlevend?  En hoe haal je een inmiddels bijna 100 jaar oud museum in datzelfde kasteel uit de klauwen van de Tijd?  Hoe presenteer en ‘vertaal’ je het op een verrassende, dynamische en zo toegankelijk mogelijke manier voor een groot en internationaal publiek?

Vertrekkend vanuit die vragen presenteerden Bogdan & Van Broeck Architects in 2014 het eindrapport van het Masterplan voor het Kasteel van Gaasbeek, dat zij in opdracht van het Departement CJSM (Fonds voor Culturele Infrastructuur) uitwerkten.

Hierin vind je  de volgende ambities:

 - de volledige restauratie van de historische kasteelinterieurs en van de beschermde gebouwen in het park; een grondige update van het ensemble

· - het kasteel zo toegankelijk mogelijk maken, ook voor mensen met een beperking (rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, …)

·  - een nieuw concept uitwerken voor de presentatie van de collectie

·  - een nieuw gebouw voor onthaal en ticketing, museumshop, administratie, archief, bibliotheek en depot.

Visie



De onderliggende visie voor het Masterplan is een permanent proces van verandering en zelfbevraging . Dit houdt in dat het kasteel en zijn parkdomein niet als ‘bevroren’, statische elementen worden beschouwd, maar als een "work in progress" dat voortdurend evolueert.

Concreet betekent dit dat wanneer ingrepen nodig zijn in het kasteel, ervoor geopteerd wordt om de  historische setting te versterken en aan te vullen. Zo kan een lift die het kasteel toegankelijk maakt voor rolstoelgebruikers deels doorzichtig zijn, waardoor de bezoeker een beeld krijgt van bouwlagen, muurdikte en gebruikte materialen.

Een belangrijke vraag was verder extra ruimte te creëren in de vorm van open depots, een ontvangstzaal waarin onder meer de rijke gipscollectie van het kasteel getoond kan worden, een polyvalente ruimte, een tearoom en een tot nu toe ontoegankelijke neogotische torenkamer open te stellen. De complexe, haast labyrintische ‘binnenstructuur’ van het gebouw zorgde meteen voor een andere uitdaging: die van een logische, flexibele route door het museum.

Daarnaast is klimaatbeheersing in dit eeuwenoude gebouw geen gemakkelijke opdracht. In samenwerking met architecten, ingenieurs en scenograaf werd hiervoor een scenario uitgewerkt dat het binnenklimaat optimaliseert zonder de historische interieurs te beschadigen of te verstoren.

vrijdag 10 januari 2020

Stadhuis Halle wordt weer blootgegeven

HALLE - Oud Stadhuis uit de doeken!

Stadhuis_halle
Hals stadhuis ontdoet zich van nu overbodige geworden doeken en stellingen. ©Stad Halle
 

Het historisch stadhuis van Halle staat vanaf maandag 13 januari 2020 niet langer in de steigers
Maandag zal het statige historisch stadhuis opnieuw in  volle glorie schitteren op de Halse Grote Markt. Want nu de buitenrestauratie van het dak, de ramen en de gevels voltooid is, zal de aannemer de werfpanelen en de steigers grotendeels verwijderen.

 Sinds 2 mei 2018 staat het historisch stadhuis in de steigers voor een grondige opknapbeurt. Nu - 19 maanden later – zijn het volledige dak, de toren, de dakkapellen, de sierelementen en de gevels volledig gerenoveerd. Ook de buitenramen en -deuren werden volledig vernieuwd, uiteraard naar historisch model. Nu deze renovaties erop zitten, kan de bescherming weg.
 In de  volgende weken het historisch stadhuis  toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking. Om dit mogelijk te maken wordt de trappenpartij uitgebreid met een hellend vlak.

Binnenkort valt ook het doek over de binnenrestauratie en kan het toerismekantoor terugkeren naar zijn vertrouwde locatie. Van zodra dit gebeurd is worden de huidige containers van het toerismekantoor verwijderd. Toch blijft de werfzone op het J. Possozplein behouden omdat er een  nieuwe achterbouw komt om de lift, de bergruimten, de technische ruimte en de toiletten in onder te brengen. De achterbouw staat volledig los van het historisch gebouw, met uitzondering van een toegangsverbinding zodat het zicht op de achtergevel bewaard blijft., Er is een voorontwerp dat nog moet worden uitgewerkt en verfijnd.

donderdag 9 januari 2020

N203a als ellendige mobiliteitsknoop

Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers


 Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of  verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers. 
 De hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend  Vlaanderen met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?

Helaas kunnen we die vergissing blijkbaar  niet terugdraaien...Il faut vivre avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en voetgangersbruggen.  Boven die razende camions ook niet altijd even gezellig.

Het is perfect mogelijk om vanaf Haut Ittre een verbinding te maken met de A8; het afrittencomplex is er, zoals al gezegd. Maar dat zal tussen de twee gewesten moeten worden overeengekomen. En dan kan de N203a enkel gebruikt worden voor het 'plaatselijk' verkeer.
 
 Tussen technisch en politiek haalbaar is er een wereld van verschil.... Volgens mijn informatie heeft Wallonië toch al geweigerd, anders zou het Ittre- complex er niet zo goed als nutteloos bijliggen.

Fragmentje uit een Wikipediapagina:
"De Vlaamse regering liet een streefbeeldstudie voor de A8-N203a opmaken. Hieruit bleek de ombouw van de N203a tot autosnelweg niet haalbaar. Daarom stelde het departement MOW en het agentschap infrastructuur Vlaams-Brabant een verlengde A8 tot knooppunt Haut-Ittre (de oude A202) voor. Bovendien blijft zo de keuze voor beide zijden van de R0 open. Er werd gevraagd dat het Vlaams Gewest deze visie bespreekt met en bepleit bij het Waals Gewest."

Wallonië hapte zeker niet toe. Geen financieel of mobiliteitsbelang voor hen. Het zou ook nuttig zijn te weten welk percentage van het vrachtverkeer op de N203a exclusief voor Colruyt bestemd is. En of die firma bereid is een deel van de kosten voor een herinrichting te betalen.  Zij halen voordeel uit eventuele tijdswinst bij herinrichting. Terwijl ze natuurlijk al  hun kilometerheffingen betalen. Een "denkpiste", meer niet.
 
 Overigens bestond er een plan om de Welkomstlaan (Landingsbaan) door te trekken via Albertstraat en L Deboeckstraat over het huidige Elisabethplein en de Henri Quetstroeyelaan over de Spoorweg en het Kanaal richting rotonde Zwarte Kat. Ook dat is al lang opgegeven. Zie dichtgebouwd Elisapark-project en het braakliggend terrein aan kruispunt Vogelpers/ Henri Quetstroeyelaan. En zie de versmalling van de overgedimensioneerde Landingsbaan, vanwaar men vroeger zowel richting Doornik als richting Ring 0 (Bergen/Brussel) kon. Allemaal foute inschattingen die veel geld hebben gekost. En die fouten zijn niet meer te herstellen. En die "oplossingen" hebben ook geen nut meer. Gedeeltelijk vervangen door de Zuidbrug, waarvan de bouw in de steigers staat.
 
 

Zoek je voorouders in de Bib van Beersel

VOOROUDERS OPZOEKEN WORDT KINDERSPEL IN BEERSELSE BIB



Een recente versoepeling van de wetgeving was de aanleiding voor een nieuw geslaagd project van het Heemkundig Genootschap ‘van Witthem’. Twaalf vrijwilligers werkten de voorbije maanden immers in stilte aan een grote uitbreiding van de genealogische databank met alle geboorte-, huwelijk- en overlijdensakten.
Vrijwilligers en  bestuurders op de foto als bekroning van veel werk ©gemeente Beersel

Gewapend met een geoefend arendsoog, engelengeduld en een flinke portie doorzettingsvermogen togen Mireille Amerijckx, Ingrid Brassine, Mieke Dekoninck, Jean Denayer, Lydia Denayer, Marc Desmedt, Marijke Desmet, Cécile Goossens, André Laeremans, Paul Van Roy, Jules Vanbellingen en Jos Vanden Bosch in de periode mei-november zowat dagelijks naar een rustig lokaaltje in de Bib om bijkomende namen in te voeren in de databank. De gemeente Beersel financierde de digitalisering van de akten -de originele registers moeten op deze manier immers niet langer uit het archief gehaald worden- en gaf een paar afgedankte pc’s in bruikleen. De Bib stelde haar infrastructuur gastvrij ter beschikking.

Dankzij liters koffie en ondanks het tussendoor oprakelen van de nodige anekdotes over Beersele dorpsfiguren en een occasionele vervloeking als ze een naam niet konden ontcijferen, raakte hun werk af tegen de deadline. In totaal voegden deze gedreven vrijwilligers niet minder dan 27.000 nieuwe akten en 180.000 namen toe aan de sinds 2004 bestaande database. Ook informaticus Geert De Visscher verdient een pluim voor de vele aanpassingen aan de achterliggende zoekmachine.


Al wie meer wil weten over zijn/haar voorouders kan nu via een paar eenvoudige klikken alle geboorteakten (vanaf 1613 tot 1920), huwelijksakten (1644-1945) en overlijdensakten (1644-1950) uit Alsemberg, Beersel, Dworp, Huizingen en Lot makkelijk zelf terugvinden én afprinten of opslaan. Je kan zoeken op naam, datum of deelgemeente. Iedereen kan de genealogische databank gratis consulteren tijdens de openingsuren van de Bib. Vanaf nu zal er elk jaar een update aan de database gebeuren. Deze uitbreiding biedt een ware goudmijn aan informatie voor historici, heemkundigen, genealogen, leerlingen die als schooltaak een stamboom moeten maken maar ook voor al wie gewoon eens een uurtje in zijn familieroots wil snuisteren.

Eén weetje willen we u alvast niet onthouden. Over de drie laatste eeuwen heen zijn dit de populairste Beerselse meisjesnamen (in volgorde): Anna, Maria, Catharina  Joanna en Elisabeth. Bij de jongens was dit Joannes, Jean/Jan, Joseph/Jozef, Petrus/Pierre en Frans(iscus). 





Het lot van Villa Reumont in Halle is hoogst onzeker

Toekomst Villa Reumont onzeker,  Projectontwikkelaar gaat  in beroep

Villa_reumont_en_sint-lucasarchief
Erfgoedwaarde erkend, beroep tegen weigering sloop ingediend.

Het ziet ernaar uit dat de toekomst van de Villa Reumont aan de Halse Villalaan onzeker blijft. Het schepencollege sprak zich eerder negatief uit over de vraag om het gebouw, waarvan de Erfgoedwaarde in Halle  algemeen wordt erkend, maar dat geen  bijzonderre bescherming geniet, te slopen en er een twintigtal appartementen voor in de plaats te zetten. 

De projectontwikkelaar gaat, zoals te verwachten viel, bij de provincie Vlaams-Brabant in beroep tegen deze beslissing. Ontwikkelaar Lacaille houdt voet bij stuk en wil via de Bestendige Deputatie gelijk halen en zijn plannen doorzetten.

In de beroepsprocedure bij de Bestendige Deputatie moeten of kunnen alle betrokken partijen hun positie juridisch onderbouwen.

De Deputatie spreekt zich uit als rechtscollege. Wat ook de positie van de deputatie is, er blijft nog steeds een mogelijkheid om verder te procederen via de Raad voor Vergunningsbetwistingen.


Vanuit het standpunt van de projectontwikkelaar is het instellen van een beroep haast vanzelfsprekend: er is al veel tijd, energie en geld gestoken in de voorbereiding van een dossier waarin met alle geldende regels op het vlak van de Ruimtelijke Ordening en de Stedenbouw rekening is gehouden.


De Bestendige Deputatie moet binnen zestig dagen beslissen over het beroep van de ontwikkelaar. Maar elke  betrokken partij kan verder procederen, wat ook de uitspraak is.