zondag 23 februari 2020

HALLE - En nu elke straat haar paaltjes?

Er is  in Halle  een stijgende vraag naar paaltjes in de straat. ©RNZ
Ons zakelijk en compleet neutraal bericht over de plaatsing van paaltjes ter bescherming van zwakke weggebruikers in de Eizingenstraat,  heeft op sociale media tal van reacties uitgelokt.

Die gaan quasi unaniem in de richting van: "Waarom daar wel, en  waarom in onze straat niet?"   Enkele opmerkingen stellen nogal onomwonden: "In het centrum kan het wel, maar in onze deelgemeente (lees Buizingen, Lembeek, Essenbeek) worden we aan ons lot overgelaten."

Er zijn ook mensen die het nut en de zin van paaltjes tegen al te voortvarende automobilisten in twijfel trekken.  En  hier en daar  duiken voorstellen op om geen paaltjes maar wel levende hagen als afscheiding tussen voetpaden en rijweg te planten.

Alle commentaren wijzen er op dat de mobiliteitsproblemen en de druk op het samenleven die er uit voortvloeit zeer sterk leven bij de inwoners. Vele Halse straten zijn blijkbaar te smal voor én fatsoenlijke voetpaden én tweerichtingsverkeer én parkeermogelijkheden voor omwonenden en passanten. Om dan nog over  fietspaden te zwijgen.

De vele nieuwbouwprojecten van middelgrote en grote envergure  zorgen natuurlijk  niet alleen voor een toename van de bevolking, maar evenzeer van het aantal particuliere wagens in de stad Halle.  Kan je daar eigenlijk wel rekening mee houden als je mobiliteitsplannen uittekent?

Wie heeft de mirakeloplossingen in petto?
 https://youtu.be/gFUN-X3qDHM

zaterdag 22 februari 2020

HALLE - Graankaai nog even afgesloten, werk niet af

Bospoort
Vertraging bij heraanleg toegang tot Baileybrug vanwege uitgestelde start werkzaamheden.(week te laat begonnen) ©RNZ
Aan de Bospoortbrug in Halle blijft de Graankaai nog even afgesloten. Normaal moest het werk dat de toegang tot de Baileybrug over het kanaal moest vergemakkelijken vrijdag 21  februari 2020 klaar zijn.

Maar het wegdek en het klinkerfietspad moeten nog helemaal aangelegd worden, zoals blijkt uit de foto.


Op de Graankaai zelf wordt het fietspad nog steeds zeer intens gebruikt door voetgangers die van het station naar het centrum moeten. Vooral bij begin en einde van schooltijden levert dit een dubbelzinnige situatie op. Fietsbellen  worden er vaak niet gehoord omdat veel jongeren muziekbeluisterend met oordopjes op weg zijn van of naar school. Maar ook volwassen smartfoners missen wel eens concentratie.

HALLE - Eizingenstraat kreeg haar paaltjes

Paaltjes
Paaltjes in de Eizingenstraat. Actie buurtcomité leverde dit resultaat op. © RNZ
De stad Halle heeft in de Eizingenstraat groen-witte paaltjes geplaatst om stoeprijden door automobilisten tegen te gaan.


Op 1 september  van vorig jaar hadden de bewoners van de straat massaal  pluchen knuffeldiertjes op de stoepen gezet om  meer veiligheid voor zwakke weggebruikers te verkrijgen. De actie trok veel aandacht.  Het schepencollege besliste om voorlopig  paaltjes te plaatsen. Dat is in de week van 17 februari 2020 gebeurd. Later wordt de straat heringericht, zo is aangekondigd.


vrijdag 21 februari 2020

HALLE - Rampoefening voor Carnaval 2020

De hulpdiensten en de stadsdiensten hebben vrijdagnamiddag 21 februari 2020 in het centrum van de stad een rampoefening gehouden naar aanleiding van carnaval. Op die manier kon het bijzonder nood- en interventieplan in de praktijk worden uitgetest.

©Wannes Monteyne
 Op zaterdag 21, zondag 22 en maandag 23 maart is Halle opnieuw het decor van drie dagen carnaval. Bij mooi lenteweer lokt dit evenement tot 100.000 bezoekers. Het spreekt voor zich dat dit feestje dan ook een aantal risico’s inhoudt op het vlak van veiligheid. Maanden vooraf wordt daarom de veiligheid  voorbereid door de zogenaamde ‘veiligheidscel’. Deze wordt aangestuurd door de cluster integrale veiligheid bij de stad Halle. Alle hulpdiensten zoals de brandweer van de zone Vlaams-Brabant West, de politiezone Zennevallei, het Rode Kruis Halle, de spoeddienst van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Maria Halle maar ook organisator Halattraction en de clusters evenementen en communicatie van de stad Halle maken integraal deel uit van deze veiligheidscel. 


In geval van een probleemsituatie kunnen de hulp- en de stadsdiensten terugvallen op een bijzonder nood- en interventieplan. Dat plan bevat een aantal noodscenario’s. Op die manier weet elke hulpverlener en elk lid van de veiligheidscel wat hem of haar te doen staat bij een brand, een gaslek, een bommelding, een massale vechtpartij of een andere noodsituatie.



Verschillende acteurs simuleerden in cultuurcentrum ’t Vondel een incident waarop vervolgens  de volledige veiligheidsmachinerie in gang werd gezet. Dat verklaart ook waarom er vanmiddag opvallend veel politie en brandweer in de binnenstad vertoefde. Alle facetten uit het veiligheidsplan werden daarbij ook effectief eens uitgevoerd. Nadien volgde nog een uitgebreide evaluatie in de Oude Post.

Halle: Parkeerterrein aan Van Hoo en Alizarine even dicht voor oplapbeurt

Vanhoo
©Google Stratenzicht Parkeerterrein aan Van Hoo - Alizarine - Graankaai - Sportoase
Het parkeerterrein onder de Nederhembrug  in Halle krijgt een oplapbeurt. Daarom  gaat het  maandag en dinsdag 24 en 25  februari 2020 even dicht. De oneffenheden op het terrein  ter hoogte van restaurant Van Hoo en Alizarine  worden weggewerkt.  

De gratis parkeergelegenheid wordt dagelijks intensief gebruikt door pendelaars die hier hun wagen achterlaten en hun reis naar het werk verder zetten met de trein. Het terrein is licht verhard maar is toe aan een opknapbeurt. Het zit vol met putten die bij regenweer vol water staan met alle modderige gevolgen vandien. Die oneffenheden zullen begin volgende week door de stadsdiensten worden weggewerkt.

Halle past circulatieplan aan


Img_0029
Rodenemweg Halle. Stoeprijden niet uitgesloten. Extra verkeer door circulatieplan. ©RNZ


In Halle wordt het circulatieplan dat in werking is getreden  naar aanleiding van de sloop van de Zennebrug aan de Deboecklaan  aangepast.  Hieronder  een kort overzicht:

•           Het verkeer dat op de Auguste Demaeghtlaan wil voorsorteren richting Ninove, kan voortaan ook voorbij de Zuster Bernardastraat nog invoegen. De onderbroken lijn wordt dus verlengd.

•           Om te voorkomen dat nog teveel wagens wisselen van rijstrook ter hoogte van de ontdubbeling op de Auguste Demaeghtlaan, worden de twee rijstroken binnenkort ook fysiek van elkaar afgescheiden. Juist en tijdig voorsorteren is de boodschap! Grotere en duidelijkere verkeersborden moeten de bestuurders hierbij helpen.

•           De handelaars op de Suikerkaai worden beter bewegwijzerd

•           De voorrangsregeling op de sasbrug en de Willamekaai wordt beter aangeduid. Voor het verkeer uit de F. Vandermaelestraat is het nu niet altijd even duidelijk of ze al dan niet voorrang moeten verlenen aan de auto’s en de fietsers.

•           Aan het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer wordt gevraagd om op de A8 (ter hoogte van de kruispunten Rodenemweg en Nijvelsesteenweg) de groentijd voor het verkeer dat wil afdraaien naar het centrum tijdens de ochtendpits te verlengen. Door de korte groentijd staan er nu vaak lange files op die A8.

•           De verlichting op de fietsroute door het Elisabethpark wordt op korte termijn verbeterd.

maandag 17 februari 2020

Halle en de Zennevallei kunnen Tom verwachten, een groot winkelcentrum in Tubize


TOM, dat is de Tubize Outlet Mall. Die Outlet Winkelgalerijen zijn vooral in Frankrijk populair en in Vlaanderen is Maasmechelen een bekend voorbeeld. Dit soort van grootschalige shoppingcenters is gespecialiseerd in de verkoop van voorraden van oudere collecties, vooral van betere kledingmerken.
Tom in Tubize: een grootschalig shoppingcentrum met Outletformule
©


In Tubize is een dergelijk complex nu dus in de maak. Bij TOM zouden de prijzen in de meer dan 80 merkkledingwinkels 30 tot 70% lager liggen dan in de gewone kleinhandel. Volgens de initiatiefnemers kan het complex van 14.000 m2 al in 2022 geopend worden. Het potentiële publiek ramen zij op 7,5 miljoen inwoners die binnen een bereikbare afstand van 1 uur wonen.  Het streefdoel is daarvan jaarlijks 1,7 miljoen mensen over de vloer te krijgen.


1.100 parkeerplaatsen zitten onder de grond, er is een directe toegang via de E19, er wordt aan ‘stadslandbouw’ gedaan via groendaken op de Mall.  De ecologische voetafdruk wordt klein gehouden via waterzuivering en afvalbehandeling, suburbanisatie wordt tegengegaan, trage weggebruikers krijgen prioriteit, regenwaterrecuperatie en –behandeling. Bovendien ruimte voor ontspanning en restaurants (respectievelijk 6000 m2 en 1500 m2).

De Tubize Outlet Mall is een onderdeel van het  Quartier des Confluents (Confluent = samenvloeiing) op de gesaneerde terreinen (voormalige Brown field) van de Forges de Clabecq.


Naast de Outlet Mall is daar ruimte voor 671 wooneenheden, waaronder twee seniorencomplexen (Woonzorgcentrum van 48 wooneenheden en flatservice van 50 wooneenheden), een crèche voor 42 kinderen, en zijn er lokale winkels, diensten en vrije beroepen, een medisch huis, cateringzones, een recreatiecentrum met klim- en Avonturenpark en overdekte karting plus de stedelijke landbouwzone van 8.000 m² op de daken van de Outlet Mall.



Men mag aannemen dat dit project een zeker succes tegemoet gaat  bij de bevolking van Halle en wijde omgeving.



De promotoren van het Quartier des Confluents en van TOM presenteren hun plannen op de zeer mooi ogende websteks https://b2ai.com/projects/quartier-des-confluents/en http://tubizeoutletmall.com/.

Lees hier ook meer over leegstand van handelspanden in de binnenstad van Halle.





donderdag 13 februari 2020

Pater Pax Blije Mens

De onvergetelijke Pax

Beersel Buurtweg ingekrompen

Gedeeltelijke afschaffing buurtweg nr 36


De deputatie van Vlaams-Brabant besliste op 23 januari 2020 om buurtweg nr 36 (gedeelte tussen buurtweg nr 22 en de R0) gedeeltelijk af te schaffen.
Het gedeeltelijk afschaffen van buurtweg nr 36 maakt deel uit van de aanleg van een overstromingsgebied. Deze zone, ter hoogte van het op- en afrittencomplex van de E19 aan de beerselsestraat (richting Brussel) heeft regelmatig, bij hevige regenval, te kampen met wateroverlast. 


Om deze reden wordt er een gecontroleerd overstromingsgebied aangelegd dat het regenwater van de E19 in het gebied opvangt en afvoert in de waterloop 'de Herdendijk'. Hiervoor wordt die waterloop deels hersteld naar zijn oorspronkelijke ligging in een open bedding en de aanleg van het gecontroleerd overstromingsgebied. 

Door de aanleg van dit nieuw overstromingsgebied is buurtweg nr 36 onbruikbaar. (Eigenlijk was de buurtweg al in onbruik na de aanleg van de R0 en nu niet meer zichtbaar.)
Tegen deze beslissing van de deputatie kan beroep aangetekend worden bij de provinciegouverneur, binnen 15 dagen na het einde van de termijn van bekendmaking (tot en met 8 maart 2020).