Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers
Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers.
De
hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie
de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te
wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote
probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend Vlaanderen
met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in
Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de
onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?
Helaas
kunnen we die vergissing blijkbaar niet terugdraaien...Il faut vivre
avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister
op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en
voetgangersbruggen. Boven die razende camions ook niet altijd even
gezellig.
Het is perfect mogelijk om vanaf Haut Ittre
een verbinding te maken met de A8; het afrittencomplex is er, zoals al
gezegd. Maar dat zal tussen de twee gewesten moeten worden
overeengekomen. En dan kan de N203a enkel gebruikt worden voor het
'plaatselijk' verkeer.
Tussen technisch en politiek haalbaar is
er een wereld van verschil.... Volgens mijn informatie heeft Wallonië
toch al geweigerd, anders zou het Ittre- complex er niet zo goed als
nutteloos bijliggen.
Fragmentje uit een Wikipediapagina:
"De Vlaamse regering liet een streefbeeldstudie voor de A8-N203a
opmaken. Hieruit bleek de ombouw van de N203a tot autosnelweg niet
haalbaar. Daarom stelde het departement MOW en het agentschap
infrastructuur Vlaams-Brabant een verlengde A8 tot knooppunt Haut-Ittre
(de oude A202) voor. Bovendien blijft zo de keuze voor beide zijden van
de R0 open. Er werd gevraagd dat het Vlaams Gewest deze visie bespreekt
met en bepleit bij het Waals Gewest."
Wallonië hapte zeker niet
toe. Geen financieel of mobiliteitsbelang voor hen. Het zou ook nuttig
zijn te weten welk percentage van het vrachtverkeer op de N203a
exclusief voor Colruyt bestemd is. En of die firma bereid is een deel
van de kosten voor een herinrichting te betalen. Zij halen voordeel uit
eventuele tijdswinst bij herinrichting. Terwijl ze natuurlijk al hun
kilometerheffingen betalen. Een "denkpiste", meer niet.
Overigens
bestond er een plan om de Welkomstlaan (Landingsbaan) door te trekken
via Albertstraat en L Deboeckstraat over het huidige Elisabethplein en
de Henri Quetstroeyelaan over de Spoorweg en het Kanaal richting rotonde
Zwarte Kat. Ook dat is al lang opgegeven. Zie dichtgebouwd
Elisapark-project en het braakliggend terrein aan kruispunt Vogelpers/
Henri Quetstroeyelaan. En zie de versmalling van de overgedimensioneerde
Landingsbaan, vanwaar men vroeger zowel richting Doornik als richting
Ring 0 (Bergen/Brussel) kon. Allemaal foute inschattingen die veel geld
hebben gekost. En die fouten zijn niet meer te herstellen. En die "oplossingen" hebben ook
geen nut meer. Gedeeltelijk vervangen door de Zuidbrug, waarvan de bouw
in de steigers staat.
Intussen stijgt het ongenoegen bij de
bevolking. Er circuleert op Internet al een petitie tegen de voorgenomen
afsluiting van de Rodenemweg op de N203a. De onrust neemt toe, de
onduidelijkheid en de onzekerheid moeten de politici op Vlaams en
stedelijk vlak aanzetten tot actie en tot aanvaardbare oplossingen. Dat zou sneller moeten gaan dan de bouw van de bruggen.