vrijdag 24 januari 2020

Fietsweg langs spoorlijn 124?


De provincie Vlaams-Brabant heeft een studiebureau  opdracht gegeven om een fietssnelweg tussen Brussel en Waterloo uit te tekenen. Die moet langs de spoorlijn 124 Brussel-Charleroi komen en zou zo'n 15 miljoen euro kosten.
 
©Provincie Vlaams-Brabant
Vlaams-Brabant heeft TUC RAIL, het studiebureau van spoorwegbeheerder Infrabel, opdracht gegeven om de mogelijkheden voor de aanleg van de fietssnelweg 207 te onderzoeken. Die plannen zouden dan opgenomen worden in het ontwerpplan dat TUC RAIL momenteel uittekent voor de verbreding van spoorlijn 124 Brussel-Waterloo. Het GEN  (gewestelijk Expressnet) wil die spoorlijn van twee naar vier sporen brengen. Dat plan heeft al zeer veel vertraging opgelopen omdat omwonenden in Linekebeek herhaald bezwaar hebben ingediend.

Op Vlaams grondgebied moet  die fietssnelweg via Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. De fietssnelweg heeft veel potentieel maar heeft ook al veel vertraging opgelopen. Het is een project dat al sinds 2012  hangende is. 
De provincie koos TUC RAIL voor de opdracht omdat de verbreding van de spoorlijn 124 en de realisatie van de fietssnelweg zo geïntegreerd  aangepakt kunnen worden. "Zoniet is de kans vrijwel onbestaande dat er ooit nog een fietssnelweg in deze Vlaamse "corridor" tussen Brussel en Wallonië gerealiseerd wordt", zegt het provincieraadsbesluit. De provincie trekt 270.000 euro uit voor deze studieopdracht. De totale kost voor de realisatie van de fietssnelweg op Vlaams grondgebied zou, zoals eerder al gezegd,  15 miljoen euro bedragen.

donderdag 23 januari 2020

Perzikenpoëzie en flessenpompoenen: Ja, het kan in Halle

Als het van de Halse bibliotheek afhangt, hangen de ramen langs de straten in de stad tijdens de Poëzieweek van 30 januari tot 5 februari 2020 vol met poëzie. 

Wilde perziken




Perziken groeien vaak in Perzië

En soms huizen abrikozen in blikken dozen

Maar:

Hoe zit het nu met  ananassen

Of met kalebassen

Kalebassen


Wie zou het kunnen stellen of doen
zonder de simpele flessenpompoen?

Flessenpompoen heet tegenwoordig ook butternut.


Een ding is zeker:heb zelf horen vertellen
dat niet alle eieren worden gelegd,


Zo is in de pers
voor waar geschreven 
en op een dag door een levend
barende hagedis gezegd.


Hoogzwangere levendbarende hagedis

De bibliotheek lanceert een oproep: zet zelf je jouw  favoriete dichtregels, liedjestekst, een rake quote, je lievelingswoord of gewoon een spontane hersenkronkel op papier. En laat het je stadsgenoten zien. 

Stap de bibliotheek binnen en neem een van de  blanco affiches die je er gratis kan afhalen. Ook de achterflap van het laatste nummer van Info Halle kan daarvoor gebruikt worden.

De vruchten van je inspiratie of noeste arbeid hang je het liefst van al  voor je raam  tijdens de Poëzieweek.

Gaasbeek verzoent oud en nieuw in het Meesterplan


Een masterplan voor het Kasteel van Gaasbeek



Voor het Kasteel van Gaasbeek wordt 2020  een waar kanteljaar. De uitwerking van het masterplan komt op kruissnelheid waardoor na 30 augustus de poorten van het kasteel sluiten voor een grote restauratiecampagne die twee en een half jaar zal duren. Het omliggende park en de Museumtuin blijven tijdens deze werken toegankelijk voor het publiek.  


Maar vooraleer het zo ver is, kan het kasteel vanaf 1 april 2020 nog een laatste keer bezocht en ervaren worden in de vorm waarin het sinds 1924 als museum geopend werd. Zo krijgt iedereen ruimschoots de kans om tijdelijk afscheid te nemen van de historische kasteelinterieurs en de daarin permanent opgesteld kunstwerken. 


©Natuur en Bos
 
In 2012 is Bogdan & Van Broeck Architects aangesteld om een masterplan uit te werken om tot "een hedendaagse ruimtelijke toekomstvisie" te komen voor het volledige domein van Gaasbeek. Dit omvat het kasteel, de museumtuin en het omliggend park met al de bijgebouwen van het kasteel.


In het masterplan staan zes ambities:

1. Het kasteel volledig toegankelijk maken, ook voor mensen met een beperking;

2. Een deel van de administratieve vleugel omvormen tot museum;

3. De  collectie anders en beter presenteren;

4.  Alle gebouwen in het park en  de historische interieurs in het kasteel helemaal restaureren;

5. Een nieuw gebouw creëren voor onthaal publiek, administratie, archief, bibliotheek en depot optrekken;

6. Een nieuw concept ontwikkelen voor het park.

Visie

Het kasteel en het park zijn geen "bevroren" gegevens, maar ze evolueren permanent, als een werk dat nooit wordt beëindigd  (een work in progress).

 Concreet betekent dit dat wanneer grote (invasieve) ingrepen nodig zijn in het kasteel, ervoor geopteerd wordt het historisch gegeven te versterken, in plaats van louter oog te hebben voor de nieuwe functies. Zo kan een lift die het kasteel toegankelijk maakt voor rolstoelgebruikers deels doorzichtig zijn, en op die wijze de bezoeker tonen met welk materiaal het kasteel gebouwd werd, hoe dik de muren zijn of hoe het kasteel door de eeuwen heen (herop)gebouwd werd. 
 
Landschappelijk is momenteel het visuele aspect in het kasteelpark dominant. De andere zintuigen worden nauwelijks geactiveerd. Het resultaat hiervan is dat de (sensorische) beleving van het landschap eerder beperkt blijft. Bovendien biedt het kasteeldomein een geïsoleerde aanblik, het ligt als het ware op en in zichzelf, zonder echte of hechte band met de ruimere omgeving.Het masterplan zet in op een actieve beleving van het park en een hernieuwde verbinding met het (agrarische) Pajottenland en de groene gordel rond Brussel.
©Kasteel van Gaasbeek


Vijver Essenbeek: toch nog verzet tegen bouwplannen

Vijver Essenbeek: N-VA dient klacht in

De N-VA  van Halle dient klacht in tegen de deal van het Halse schepencollege en een bouwpromotor rond Vijver van Essenbeek, waarbij er toch mag gebouwd worden langs de Kasteelstraat.


N-VA Halle  dient  klacht in. Foto N-VA Halle©
De N-VA geeft de strijd voor de vijver van Essenbeek niet op. De partij dient klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen de deal die het schepencollege sloot met een bouwpromotor. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, bleek de rechtszaak uitgesteld en maakte het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Deze achterkamerpolitiek schendt de principes van behoorlijk bestuur”, vinden de Essenbeekse N-VA-gemeenteraadsleden Mark Demesmaeker en Nelly Lanis.

In februari 2018 beslist de gemeenteraad dat het stadsbestuur beroep moest aantekenen tegen de bouwvergunning aan de vijver van Essenbeek langs de Kasteelstraat. "Het schepencollege neemt een advocaat onder de arm en tekent effectief beroep aan. Tot een echt proces zou het echter nooit komen: meteen nadat het beroep is opgestart besluiten de partijen de rechtszaak uit te stellen om een akkoord te onderhandelen." beweert de N-VA.

“Wanneer heeft het schepencollege zijn advocaat de opdracht gegeven de zaak uit te stellen? Dit is in geen enkel verslag van het schepencollege terug te vinden. Meer nog, de gemeenteraadsleden die opdracht gaven het beroep in te dienen, werden nooit op de hoogte gesteld. Zo werd hun beroep tegen de bouwvergunning achter hun rug uitgesteld om een deal te kunnen sluiten met een bouwpromotor. Pure achterkamerpolitiek”, zegt gemeenteraadslid Mark Demesmaeker.


De N-VA dient nu klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen deze werkwijze. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, sloot het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Hoe kon men handelen tegen deze werkwijze als men nooit op de hoogte werd gesteld? Men heeft de gemeenteraadsleden informatie achtergehouden. Dit schendt de principes van behoorlijk bestuur. We vragen dan ook aan de hogere overheid om de gemeenteraadsbeslissing over het bouwproject aan de vijver van Essenbeek te vernietigen”, zegt Nelly Lanis.


"In tegenstelling tot Groen en sp.a die hun verkiezingsbeloften inslikken, gaat de N-VA wel tot het uiterste voor Essenbeek. We hadden kunnen zeggen ‘het is verloren’ maar we kunnen deze werkwijze van het schepencollege niet zo maar laten passeren. We hebben er vertrouwen in dat het Agentschap Binnenlands Bestuur er ook zo over denkt”, besluit Mark Demesmaeker.

woensdag 22 januari 2020

Herdenking Vliegtuigramp Huizingen


Gezocht: materiaal en getuigen voor herdenking van vliegtuigramp Huizingen

In Beersl zijn de gemeentelijke archiefdienst en het Heemkundig Genootschap ‘van Witthem’ op zoek naar getuigen die meer kunnen vertellen over de vliegtuigramp van een Amerikaanse bommenwerper in de beemd van Huizingen op 13 mei 1945.

©Gemeente Beersel
Dit jaar is het precies 75 jaar geleden dat een Amerikaanse bommenwerper tijdens een oefenvlucht neerstortte in de beemd in Huizingen. De ramp gebeurde op 13 mei 1945 -vijf dagen na Victory Day- en toevallig de zondag dat in Huizinge  de procesie uitging.

Uit het verslag van het Amerikaans Leger blijkt dat de piloot tijdens een lage oefenvlucht door turbulentie of een verkeerd manoeuver-  de spitse kerktoren slechts op het nippertje kon ontwijken. Hij scheerde rakelings langs een huizenrij en zocht een open plek om een noodlanding te maken. Helaas raakte de B26 Marauder een bomenrij waardoor de rechtervleugel als eerste de grond raakte en crashte. Diverse explosies van munitie die aan boord was, volgden.. De zeven bemanningsleden van het 494th Bomber Squadron, en één passagier kwamen allen om het leven. Het Rode Kruis en de Amerikaanse brandweer kwam in ijltempo ter plaatse maar er kon geen hulp meer baten. Gealarmeerd door de knallen lokt de ramp heel wat kijklustigen die zich vergaapten aan de krater, de verspreide brokstukken en een paar verbrande koeien.

 Het Amerikaanse leger kwam ter plaatse om de verkoolde lichamen te bergen en het wrak op te ruimen. Een aantal overledenen berusten op de Amerikaanse begraafplaats in Neufré (in de Ardennen), anderen werden gerepatrieerd.
Het gemeentebestuur wil deze tragische gebeurtenis herdenken door het oprichten van een gedenkplaat op de plaats van de ramp. Het Heemkundig Genootschap ‘van Witthem’ zal een publicatie wijden aan de vliegtuigramp.

"Vermits er geen krantenartikelen over de crash verschenen, zijn we duchtig op zoek naar getuigenissen van Huizingenaren die het wrak gingen bekijken, souvenirs meenamen of gewoon als u dit verhaal heeft vernomen van uw voorouders", aldus de oproep. "Hoe miniem ook uw informatie, neem contact op met de gemeentelijke archiefdienst. Alleen op deze manier kunnen we de volledige gebeurtenis reconstrueren."

Herdenking vliegtuigramp : zondag 17 mei 2020 / beemd Huizingen