donderdag 5 maart 2020

Halle 2019 over aanpak historisch stadhuis: "urbanistisch en functioneel falend voorontwerp"


Halle 2019, de stadslijst van Yves Dermanet in Halle, is niet te spreken over de plannen voor de bijbouw aan de zijde Possozplein van het historisch stadhuis. "Het huidig voorontwerp faalt urbanistisch en functioneel over de hele lijn en de betrokken bezwaren worden hieronder één voor één opgesomd", zo luidt het in een omstandige persmedeling.

Yves Demanet: "In 2012 vernamen we voor het eerst dat de geplande noodzakelijke restauratie van het Historisch Stadhuis op het J. Possozplein ook een ‘aanbouw’ zou omvatten. ‘Toegankelijkheid’ enerzijds en ‘functionaliteit’ anderzijds zouden bepalend zijn voor een nieuw ‘gesloten volume’ dat aan het J. Possozplein een nieuwe dynamiek zou verlenen.

  4 maart 2020 Restauratie historisch stadhuis kant Possozplein  aan de gang ©RNZ
Waar staan we anno 2020 nu de renovatie zelf zo goed als beëindigd is? Op 3 januari jl. keurde het schepencollege onder voorbehoud van een aantal wijzigingen een voorontwerp van aanbouw goed dat nadien in de Commissie Dienstverlening en Algemeen Beleid op 09 januari  2020 besproken werd. Het is op dit ogenblik niet duidelijk in welke mate de opmerkingen van de commissieleden zullen meegenomen worden in een eventueel aangepast voorontwerp. Daarom drong een kritische analyse van het voorontwerp en de publicatie hiervan zich zonder uitstel op.  De aanbouw zal het uitzicht van de Halse historisch centrum voor de komende eeuwen bijzonder ingrijpend wijzigen; het is daarom belangrijk dat een project ontstaat waarin de huidige maar ook de toekomstige generaties van Hallenaren zich kunnen vinden."


In haar  evaluatie stelt de lijst "Halle 2019" vast  "dat het Historisch Stadhuis na de renovatie en na de aanbouw er qua beschikbare oppervlakte meer dan 2 publiek toegankelijke verdiepingen bijkrijgt en dus in beschikbare ruimte meer dan verdubbelt." En ze  besluit: "Door deze bijzonder fraaie toename van nieuwe publieke ruimte in het Historisch Stadhuis zelf kan de aanbouw ipso facto beperkt blijven tot wat het moet zijn : een gelijkvloerse inkomhal met een lift en traphal naar de 4 verdiepingen."  Ze is van plan met haar bezwaren aan te kloppen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed en in een volgend stadium  een klacht of bezwaar in te dienen  op een eventuele omgevingsvergunning voor het huidige voorontwerp.

  Onze redactie geeft hierna in extenso de argumenten van de lijst van Yves Demanet weer:




"Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’ : Afmetingen

De aanbouw, zie foto,  blijkt qua dimensies zowel in de hoogte, de breedte en de lengte disproportioneel groot in vergelijking met het Historisch Stadhuis zelf. 

1)   Lengte 18,32m. De achterzijde van het Historisch Stadhuis meet 28,40 meter; de achterbouw meet  18,32 meter. Dat betekent dat langs de linker- en rechterzijde slechts 5 meter zichtbaar blijven.
2)   Hoogte 19,30m. De hoogte van het Historisch Stadhuis tot de nok bedraagt 22,80 meter. De hoogte tot de kroonlijst bedraagt 15 meter en de hoogte van de aanbouw meet 19,30 meter.  Dat betekent dat de bakstenen wand van de  aanbouw meer dan 4 meter, zeg maar een verdieping,  hoger is  dan de eigenlijke bakstenen stadhuismuur.
3)   Breedte 10m. Liftkooi en aanbouw hebben een totale breedte van 10 meter wat breder is dan het Historisch Stadhuis zelf.


Foto 1 : Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’, eigen montage op basis van de door de dienst Patrimonium overhandigde ontwerpen; de afmetingen kunnen in kleine mate verschillen van het eigenlijk voorontwerp.

Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’ : Functies en Uitzicht

Waarvoor is die aanbouw eigenlijk goed buiten de toegankelijkheid? De bedoeling is dat de aanbouw het Historisch Stadhuis ontlast van een aantal functies. In eerste instantie de toegankelijkheid van de 4 verdiepingen, met name trap en lift. Daarnaast wordt ook gedacht aan de elektriciteitscabine en een technische ruimte en de tellers, de stookplaats, de airco, een berging en het sanitair. Wat het stadsbestuur nog verder bedoelt met multifunctionaliteit is nog niet duidelijk. Er wordt inzake sanitair gesproken over genderneutraliteit, type ouder-kind en een borstvoedingsruimte.

De bakstenen aanbouw wordt opgetrokken in ‘modern metselverband’. Er is een glazen middenpartij. Linker-en rechterzijde van deze middenpartij worden de 2 torens genoemd. Het stadsbestuur geeft hiermee aan dat de aanbouw inderdaad ‘uittorent’ boven boven de gangbare hoogte in de historische binnenstad en boven de muurwand van het Historisch Stadhuis zelf.

Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’: Eigenlijk Doel

Niemand twijfelt eraan dat het rendement van het  Historisch Stadhuis inzake gebruiksgemak, benutting en toegankelijkheid door zijn onpraktische indeling de voorbije eeuwen steeds ondermaats geweest is. Het is lovenswaardig dat het stadsbestuur middels de renovatie van dit historisch stadhuis tracht dat rendement op een modern en verantwoord peil te brengen. Doordat de lift- en trapinfrastructuur in de aanbouw komt is het mogelijk om elke verdieping voor elke doelgroep optimaal toegankelijk te maken. Dat betekent dat het Historisch Stadhuis er eigenlijk 2 ‘publieke’ verdiepingen bijkrijgt en dus al meer dan verdubbelt in bruikbare oppervlakte aangezien de trappen zich in de aanbouw bevinden.

Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’ :
Kritische Beschouwing

Dit eigenlijk doel moet met de nodige omzichtigheid uitgevoerd worden, rekening houdend met deze feitelijke en juridische basis  :

1)   Bij K.B van 30/12/1933 is het Historisch Stadhuis te samen met het Jezuïetencollege als monument beschermd.
2)   De volledige Halse stadskern is bij Ministerieel Besluit als stadsgezicht beschermd op 17 oktober 1994.
3)   Het Historisch Stadhuis  is één van de (slechts) 2  unieke Halse historische gebouwen met internationale betekenis. Te samen met de Basiliek en het Jezuïetencollege vormt het een driehoek die het hart van de historische stadskern uitmaakt.

En hier gaat het voorontwerp de mist in : de achterbouw is zo imposant opgevat dat het zijn primair doel, een optimale toegang tot historisch stadhuis, volledig voorbijschiet.  Qua inrichting, namelijk de exclusieve publieke toegang via de 2 zijkanten van de aanbouw schiet het ook zijn secundair doel voorbij, het ruimtelijk opwaarderen van het J. Possozplein.

De fotomontage maakt duidelijk dat men de achterzijde van het stadhuis in plaats van op te waarderen voor meer dan de helft verstopt achter een banale bakstenen monoliet met centrale glaspartij waarvan eigenlijk ook alleen maar een achterzijde zichtbaar is :  de aanbouw heeft namelijk geen echte visuele voorgevel : deze lacune benadrukt de disproportie tussen historisch stadhuis en geplande aanbouw. Men mist hier dus eveneens een historische kans op het J. Possozplein voor de komende eeuwen op te waarderen tot een plein dat dankzij de aanbouw urbanistisch op zichzelf kan staan in plaats van louter de parking/achterzijde van de Grote Markt te zijn. 



Foto 2 : De Basiliekstraat, voor en na de geplande aanbouw.  Eigen montage van Halle 2019 op basis van de door de dienst Patrimonium overhandigde ontwerpen; de afmetingen kunnen in kleine mate verschillen van het eigenlijk voorontwerp.

Foto 3 :

De verdwenen zichtas ‘Basiliekstraat – J. Possozplein – Rond Punt Leide/Senciestraat in de beschermde Halse Stadskern 

Het voorontwerp ‘aanbouw Historisch Stadhuis’ :8 Bezwaren 

1)   De aanbouw is door zijn disproportionele afmetingen ten opzichte van het Historisch Stadhuis een inbreuk op het ‘Beschermd Stadsgezicht’ dat er bij wet van kracht is sinds 17 oktober 1994. Zo verdwijnt de zichtas op de Basiliekstraat vanuit het J. Possozplein volkomen : vanaf het rond punt aan de Senciestraat en de Leide wordt de ingang van de Basiliekstraat volkomen verhuld.  En omgekeerd, vanuit de Basiliekstraat zal men nog alleen de bakstenen 20 meter hoge muur van de aanbouw zien in plaats van het daglicht en het J. Possozplein tot voorbij het Vondel te kunnen aanschouwen; alleen een streepje Handbooghof zal overblijven voor wie zich aan de hoek van de Basiliekstraat met de Grote Markt bevindt. 

2)   De geplande aanbouw bezit zelf geen enkele erfgoedwaarde en doet dus door zijn visuele impact afbreuk aan de erfgoedwaarde van de omgeving, de historische kern van Halle.

3)   De geplande aanbouw heeft geen ‘voorzijde’. Dit betekent niet alleen dat de ingangen zich langs de zijkant van de aanbouw bevinden, het betekent vooral dat het J. Possozplein opgezadeld wordt met een banale bakstenen achterzijde in plaats van een mooie efficiënte en adequate inkomhal die op zich de dynamiek van een vernieuwd J. Possozplein kan aansturen.

4)   Het zicht op het Historisch Stadhuis. – te samen met de Basiliek het enige Halse monument van internationaal belang - wordt op het J. Possozplein voor meer dan de helft ontnomen door een inspiratieloze bakstenen muur waarvan de wanden 4 meter hoger zijn dan de muren van het H.S. zelf.  

5)   Langs de zijkanten – zijde Basiliekstraat en zijde Sollembeemd -  is er een strook van amper 3 meter, de breedte van de liftkooi,  waarlangs de achterzijde van het Historisch Stadhuis zichtbaar blijft.

6)   Deze 2 ruimtes van 3 meter breedte en 11 meter diepte tussen Stadhuis en aanbouw zijn visueel storend -  zoals intra als extra muros -  en nutteloos : ze zijn ingesloten door de hoge Stadhuiswand en de nog hogere aanbouwwand; men kan er in het beste geval fietsen stallen maar te vrezen valt dat ze vanaf de avond vooral gaan dienst doen als latrines en andere ongewenste aan het zicht ontnomen activiteiten. 

7)   Voor het Historisch Stadhuis, dat aan de achterzijde 18 ramen bevat – 13 grote in de muur en 5 kleine in het zadeldak – is de impact qua leefbare werkomgeving bijzonder ongewenst :
-          11 ramen, 3 zadeldakramen en 8 grote muurramen, krijgen geen rechtstreeks zonlicht meer terwijl dit nu zowaar de hele dag het geval is.
-          Dezelfde 11 ramen zullen geen daglicht meer doorlaten maar in de continue slagschaduw van de aanbouw liggen met exclusief zicht op de bakstenen wand die zich op amper 3 meter van deze ramen bevindt!

8)   Het aanpalend gebouw, 3 verdiepingen met zadeldak en gelegen op de hoek van de Basiliekstraat  met het J. Possozplein, bevindt zich op amper 8 meter van de
22 meter hoge aanbouwwand van de aanbouw. Voor de bewoners zal er in hun woonvertrekken ’s ochtends geen ochtendzon meer zijn en ook geen daglicht meer, alleen dus vanuit hun salonvensters die 22 meter hoge bakstenen wand en dit dus in een zone met beschermd stadsgezicht.


Het voorontwerp ‘ aanbouw Historisch Stadhuis’ : Conclusie

Er is in deze evaluatie al vastgesteld dat het Historisch Stadhuis na de renovatie en na de aanbouw er qua beschikbare oppervlakte meer dan 2 publiek toegankelijke verdiepingen bijkrijgt en dus in beschikbare ruimte meer dan verdubbelt.

Door deze bijzonder fraaie toename van nieuwe publieke ruimte in het Historisch Stadhuis zelf kan de aanbouw ipso facto beperkt kan blijven tot wat het moet zijn : een gelijkvloerse inkomhal met een lift en traphal naar de 4 verdiepingen.

Zuiver functionele ruimtes zoals de electriciteitscabine, technische ruimte, stookplaats kunnen in een ondergrondse ruimte geplaatst worden.  Een sanitaire ruimte kan gemakkelijk op het gelijkvloers van het Historisch Stadhuis geplaatst worden.

Ook het argument dat het J. Possozplein louter het gevolg is van een kaalslag in de 19de en 20ste eeuw rechtvaardigt de geplande buitenproportionele aanbouw niet. De afspanning ‘Het Schild van Bourgondië’ die tegen de achtertraptoren aangebouwd was, kwam niet hoger dan 12 meter, met andere woorden niet hoger dan al de andere gebouwen op het plein, de Grote Markt, de Basiliekstraat en het Sollembeemd. Het aanbouwproject refereert dus duidelijk niet naar de vroegere historische aanpalende gebouwen zoals de afspanning en de aanpalende gebouwen langs de Vondelzijde.

Deze kritische evaluatie zal in eerste instantie ter informatie naar de hogere overheid Agentschap Onroerend Erfgoed gestuurd worden  en ze kan  in een volgend stadium als basis dienen voor een klacht op een eventuele omgevingsvergunning voor het huidige voorontwerp."

Dilbekenaar besmet met Coronavirus


Coronavirus-besmetting-voorkomen



 













































Een inwoner van Dilbeek is besmet met het coronavirus COVID-19. Dat bevestigt het Agentschap Zorg & Gezondheid aan de gemeente na labo-onderzoek. De identiteit van de persoon, de woonplaats of zijn/haar gezondheidstoestand wordt niet vrijgegeven omwille van privacyredenen. 

De besmette persoon wordt geïsoleerd en behandeld. Zorg en Gezondheid (Vlaamse overheid) onderzoekt met wie deze persoon nauw contact heeft gehad. Deze personen zullen door Zorg en Gezondheid gecontacteerd worden. Zorg en Gezondheid zal evalueren of deze contacten in isolatie moeten gaan (thuisisolatie) of dat zij, zolang zij geen ziektesymptomen hebben, hun gewone leven en activiteiten kunnen verderzetten met extra waakzaamheid voor koorts of symptomen. In beide gevallen zal Zorg en Gezondheid deze personen regelmatig opvolgen. Bij symptomen zullen zij getest worden op het coronavirus.

Bij mensen die geen nauw contact hebben gehad met deze persoon (bijvoorbeeld omwonenden, contact op straat of in de winkel), is het risico op besmetting uiterst klein. Mensen die ziekteklachten ontwikkelen, hoeven dus niet meteen te vrezen voor corona. Veel waarschijnlijker is dat zij een verkoudheid of griep hebben opgelopen. Zij nemen zoals normaal best contact op met hun huisarts.
Het gemeentebestuur volgt de instructies vanuit de overheid op de voet en baseert zich daarvoor op de richtlijnen van Agentschap Zorg en Gezondheid. Voorlopig is het voldoende om waakzaam te zijn en de preventieve richtlijnen te volgen. Meer drastische maatregelen zoals sluiting van scholen of publieke plaatsen zijn niet nodig. 

Op de website www.info-coronavirus.be is alle informatie makkelijk te vinden en worden de “veel gestelde vragen” doorlopend bijgewerkt onder toezicht van een groep experten en virologen. Ook het laatste nieuws over de evolutie in ons land, is hier op een toegankelijke manier te raadplegen. Burgers kunnen op de website ook per mail hun vragen kwijt of kunnen bellen op het gratis info-nummer 0800 14 689.

woensdag 4 maart 2020

Halle - nieuwe openingsuren Toerismekantoor


Sinds 1 maart zijn de openingsuren van het toerismekantoor op het Possozplein in Halle gewijzigd. Voortaan kan je de toeristische dienst het hele jaar bezoeken van woensdag tot en met zaterdag van 9u tot 12 uur en van 13u30 tot 16uur. Tijdens speciale activiteiten of drukkere periodes zal het toerismekantoor ook op zondag open zijn.


Toerismebureau huist voorlopig op het Possozplein ©RNZ


Op maandag en dinsdag is het toerismekantoor niet langer open, maar anderzijds is het kantoor voortaan wel elke zaterdag geopend. De meeste toeristen bezoekt de stad immers in het weekend. Ook op marktdagen krijgt het toerismekantoor regelmatig bezoekers over de vloer.


Tijdens speciale evenementen zoals het Hyacintenfestival zal het toerismekantoor ook op zondag de deuren openen. De actuele openingsuren vind je op www.visithalle.be.

Het toerismekantoor  is  uitzonderlijk gesloten tijdens het weekend van carnaval op 21, 22 en 23 maart.

HALLE - Bioplanet met duurzame kruiden

Verticaal boeren bij Colruyt

Header
Foto Colruyt©

Na twee jaar testen brengt Bio-Planet voor het eerst kruiden uit een zelfontwikkelde vertical farm op de markt. In dit gesloten systeem worden de planten in rijen boven elkaar gekweekt. Deze methode is vrij van pesticiden en vergt 90 % minder water en 20 keer minder oppervlakte dan klassieke teelt. De verse basilicum van het huismerk Boni Selection is vanaf 4 maart te koop in de 31 Bio-Planet-winkels en via de webshop voor 1,89 euro per stuk. Later dit jaar komt daar ook koriander bij.

Minimale ecologische voetafdruk

Colruyt Group is de eerste retailer in België die een eigen vertical farm heeft ontwikkeld en gebouwd. De groep ziet ontzettend veel potentieel in deze nieuwe teelttechniek, omdat die toelaat om kruiden te kweken met een zeer kleine ecologische voetafdruk. Zo is er voor een eenzelfde hoeveelheid planten 20 keer minder ruimte nodig dan in klassieke teelt. Hierdoor worden waardevolle landbouw- en natuurgronden uitgespaard. Niet onbelangrijk aangezien zo’n 80 % van het landbouwareaal wereldwijd al in gebruik is. Door de farm te integreren in een van de distributiecentra van de groep in Halle worden er ook 5 keer minder kilometers dan voorheen afgelegd.

“Daarnaast verbruiken we 90 % minder water en 50 % minder nutriënten dan in klassieke teelt. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater, dat we opvangen op het dak van ons verdeelcentrum”, vertelt Fabrice Gobbato, algemeen directeur van Bio-Planet. De zelfontwikkelde, zuinige ledverlichting en het innovatief ventilatiesysteem maken de farm zeer energie-efficiënt. De installatie draait bovendien op 100 % groene stroom afkomstig van windturbines en zonnepanelen.

“Al deze aspecten maken de farm en de basilicumplanten heel duurzaam, en dat is voor Bio-Planet doorslaggevend”, zegt Fabrice Gobbato. “Wij willen onze klanten immers een duurzaam, lokaal en innovatief product aanbieden. Vertical farming kan volgens ons een antwoord zijn op de alsmaar hogere verwachtingen van onze klanten op vlak van verantwoord consumeren. We starten nu met basilicum, later dit jaar komt er ook koriander bij.”  

Hightech basilicum  
In de hoogtechnologische installatie is er plaats voor 250.000 planten. Dit volstaat om de vraag van Bio-Planet af te dekken. De basilicumplanten zijn exclusief te koop in de 31 winkels van Bio-Planet en via de webshop. Klanten vinden ze terug onder het huismerk Boni Selection, dat inzet op een duurzaam assortiment. “Hoewel deze verse kruiden geen biolabel dragen, verdienen ze absoluut een plek in ons assortiment”, verklaart Fabrice Gobbato. “Ze zijn gegroeid uit biozaad en we hebben bewust gekozen voor een bijzonder duurzaam en composteerbaar substraat gemaakt van organische reststromen, ook al is dit vandaag nog niet biologisch.” De basilicumplanten worden ook op natuurlijk wijze geteeld, zonder pesticiden. Ze zijn dus 100 % puur en de kwaliteit blijft het hele jaar door even hoog, los van de weersomstandigheden.

De planten hebben een frisse en sterke basilicumsmaak, die mee bepaald werd door de Bio-Planet-klanten aan de hand van smaaktesten. Bio-Planet heeft ook gewerkt op een recycleerbare verpakking, waarop vermeld staat hoe klanten het basilicumplantje kunnen verzorgen zodat het zo lang mogelijk meegaat. Zo draagt Bio-Planet z’n steentje bij om voedselverlies bij de klant thuis tegen te gaan.  

Innovatieve technologie uit eigen huis
De ‘vertical farming’ technologie werd volledig ontwikkeld door de eigen R&D-afdeling van de groep. Biotechnologen en –ingenieurs sleutelden de voorbije 2 jaar aan de optimale groeiomstandigheden voor de kruiden. Zij weten perfect wat de planten op welk moment nodig hebben en dienen lucht, licht, water en voedingsstoffen gecontroleerd toe in de ideale hoeveelheden. Hierdoor zijn de kruiden sneller volgroeid dan bij klassieke teelt en verbruikt de farm niet meer energie en grondstoffen dan strikt noodzakelijk.

Voor Colruyt Group is ‘vertical farming’ geen sprong in het onbekende. Binnen de groep was er al heel wat kennis op vlak van hernieuwbare energie, waterzuivering, ledverlichting, ventilatie, koeling en automatisatie. De kennis van al deze technieken ligt mee aan de basis van de eigen ‘vertical farming’ technologie. Daarnaast werkt de R&D-afdeling van de groep nauw samen met kennisinstellingen, zoals UGent en het lichtlabo van KULeuven, om het project een stevige wetenschappelijke basis te geven. Bovendien loopt er momenteel een onderzoeksproject in samenwerking met VLAIO, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. “Om op termijn te kunnen opschalen of te experimenteren met andere soorten, is er bijkomend onderzoek, investering en ontwikkeling van de technologie nodig”, besluit Fabrice Gobbato.

Spar Colruyt Group investeert samen met klanten in AED-toestellen

Van 5 maart tot 1 april kunnen klanten van Spar Aalter, Spar Denderwindeke, Spar Gembloux en Spar Wijgmaal via crowdfunding bijdragen aan de aankoop van een AED-toestel voor hun winkel. De AED-toestellen worden aan de buitenzijde van de winkel geplaatst. Zo zijn ze dag en nacht toegankelijk voor alle buurtbewoners, 7 dagen per week. Na de testperiode in deze vier winkels wordt de actie mogelijk herhaald in andere winkels van Spar Colruyt Group in België.

Inzamelactie voor een levensreddend AED-toestel

In België krijgen jaarlijks ongeveer 9.000 mensen te maken met een plotse hartstilstand, waarvan 17 tot 30 % op een openbare plaats. (Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg, 2017) Het gebruik van een automatische externe defibrillator (AED) door toevallige omstaanders vergroot de overlevingskans van het slachtoffer. Daarom investeren vier Spar-winkels elk in een AED-toestel dat permanent beschikbaar zal zijn voor iedereen.
De zelfstandige ondernemer van de Spar-winkel financiert de helft van het aankoopbedrag van het AED-toestel. Voor de andere helft rekent Spar op de steun van zijn klanten. Spar Aalter, Spar Denderwindeke, Spar Gembloux en Spar Wijgmaal bijten de spits af met een inzamelactie van donderdag 5 maart tot woensdag 1 april. In deze vier gemeenten zal het AED-toestel geplaatst worden in april. Na evaluatie van de test wordt de actie mogelijk herhaald in andere Spar-winkels in België.

Crowdfunding via microdonaties

Spar-klanten kunnen op twee manieren bijdragen aan de aankoop van het AED-toestel. Ze kunnen hun kassaticket afronden naar de eerstvolgende euro. Een kassaticket van 10,12 euro wordt in dat geval afgerond naar 11 euro. De klant doet dan een gift van 88 eurocent. Een klant kan er ook voor kiezen 1, 2 ,3 of 5 euro te doneren. Als er tijdens de actieperiode meer dan het nodige bedrag wordt ingezameld, schenkt Spar het teveel aan het lokale Rode Kruis. 

Supermarkt met een hart voor de buurt

“De inspiratie voor deze actie haalden we bij Spar Ierland, waar een gelijkaardig initiatief een groot succes was”, vertelt Guido Soret, verkoopdirecteur Spar Colruyt Group België. “Spar is een echte buurtsupermarkt. Iedere zelfstandige ondernemer tracht op zijn manier een sterk ankerpunt te zijn in zijn gemeente, een ontmoetingsplaats in de buurt. We zijn ervan overtuigd dat we onze klanten warm kunnen maken om samen met ons een inspanning te doen voor dit initiatief waarbij de hele buurt baat heeft. Door zelf de helft van het aankoopbedrag van het AED-toestel te financieren, geeft de zelfstandige ondernemer iets terug aan zijn klanten.”

Kris Borloo, zelfstandig ondernemer van Spar Denderwindeke, stelde zich vol enthousiasme kandidaat als testwinkel voor de actie. “Als buurtsupermarkt steunen we uiteenlopende lokale initiatieven. Een plotse hartstilstand kan iedereen overkomen. Door samen met onze klanten te investeren in een AED-toestel, kunnen we levens redden in onze buurt. Ik betaal dan ook graag de helft van het aankoopbedrag. Bovendien zal het Rode Kruis van Ninove op de parking van onze winkel uitleg geven over de actie en hoe je een AED-toestel gebruikt. Zo zijn we goed voorbereid als het ooit nodig zou zijn.”
 

zondag 1 maart 2020

Halle: structurele onderhoudswerken op de A8 Halle



Het Agentschap Wegen en Verkeer voert in het voorjaar en tijdens de zomermaanden van 2020 een groot structureel onderhoud uit op de A8 in Halle. Daarnaast worden er ook verschillende kleinere onderhoudswerken uitgevoerd, onder meer aan de aansluitingen met de Ring rond Brussel (R0) en aan de op- en afrittencomplexen in Halle en in Tubeke. Volgens de huidige planning duren al deze onderhoudswerken samen ongeveer 3 maanden. 


©Wikipedia

Structureel onderhoud wegdek A8 over 3,5 kilometer

De A8 in Halle wordt over een afstand van ongeveer 3,5 kilometer heraangelegd. De verharding en de fundering van het huidige wegdek wordt opgebroken en vervangen door nieuwe fundering en een volledige asfaltverharding. Ook de waterafvoer langs de A8 krijgt een onderhoudsbeurt en de vangrails worden vervangen.

Deze structurele onderhoudswerken op de A8 worden grotendeels uitgevoerd in een verkeersluwere periode, de zomervakantie van 2020, waarin er 24u/24u en 7 dagen op 7 gewerkt wordt.

Onderhoud op- en afrittencomplex 22 in Halle en complex 23 in Tubeke

Daarnaast voert Wegen en Verkeer ook onderhoudswerken uit aan de op- en afrittencomplexen in Halle en Tubeke. De toplagen asfalt op de op- en afritten van zowel het complex 22 in Halle als het complex 23 in Tubeke worden afgefreesd en voorzien van een nieuwe toplaag in asfalt.
Tijdens de werken, die enkel ‘s nachts plaatsvinden, worden de op- en afritten in de werfzone afgesloten en zal het verkeer worden omgeleid via het vorige of het volgende op- en afrittencomplex.

Nieuwe toplaag asfalt op oprit A8 naar binnenring R0

Verder plant het Agentschap Wegen en Verkeer binnen dit project een onderhoud van de oprit van de A8 naar de binnenring van de R0. De toplaag van de oprit van de A8 naar de Ring rond Brussel wordt afgefreesd. Daarna krijgt de oprit een nieuwe toplaag in asfalt. De wegmarkering aan de binnenkant van de bocht wordt verwijderd. Er wordt nieuwe wegmarkering aangebracht. Daarnaast worden de vangrails aan beide zijden van de middenberm vervangen. De werken aan deze oprit vinden ‘s nachts plaats, tussen 22 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Tijdens de asfalteringswerken is de oprit volledig afgesloten en wordt het verkeer omgeleid via de buitenring van de R0.

Waarom de Drasopbrug niet voor morgen is

Begin augustus 2018 reed een vrachtwagen op de  Ring 0 tegen de Drasopbrug en vatte vuur. Sindsdien  is de brug op de grens van Buizingen en Dworp om veiligheidsredenen afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer.  Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) kondigde vorig jaar, toen hij nog bevoegd was voor  Mobiliteit, aan dat hij het Agentschap Wegen en Verkeer al opdracht had gegeven om een nieuwe Drasopbrug te ontwerpen. Zijn opvolgster Lydia Peeters  (Open VLD) tempert de verwachtingen want  “voor de bouw van de brug is er  geen tussenkomst vanuit de verzekering”, liet zij weten. “Daarom moet het project waarschijnlijk opgenomen worden in het investeringsprogramma. Het project is nog niet opgenomen en daardoor is de studie voor het nieuwe project nog niet gestart. Er kan ook geen concrete timing gegeven worden.”
 
©RNZ

De omwonenden reageren enigszins geprikkeld en vinden dit  onbegrijpelijk.  Maar inmiddels is gebleken dat de verzekering van de  vrachtwagen die de schade veroorzaakte niet  tussenbeide   zal komen. De aansprakelijkheid van de chauffeur kan  juridisch niet worden aangetoond, omdat hij waarschijnlijk moest uitwijken voor een ander voertuig dat een plots en niet  geheel correct manoeuver uitvoerde.  Administratief  moet natuurlijk ook aan een hele reeks voorwaarden worden voldaan (plannen,  aanbesteding, openbaar onderzoek, enz.)  vooraleer  aan herstel of vervanging van de brug kan worden begonnen. En dat vergt  tijd.
 De stad Halle pleitte  eerder al, onder druk van een plaatselijk actiecomité, voor de herstelling van de brug mét tweerichtingsverkeer, weliswaar met versmalde rijstroken en betere beveiliging voor zwakke weggebruikers.