woensdag 27 mei 2020

HALLE - Park rond Sint-Rochus pas in 2022 afgewerkt


Omgeving Kerk Sint-Rochus zal ten vroegste in 2022 volledig afgewerkt worden.

 
©RNZ

De omgeving rond de kerk van Sint-Rochus zal worden afgewerkt in 2022. Vorig jaar werd middels een receptie met buurtbewoners het vernieuwde parkje ingehuldigd.  “Een goede verbetering maar slechts het halve werk. De andere zijde van de kerk ligt er nog steeds verloederd bij. Tussen het hoge gras liggen nog oude hekken. De hoofdingang is nog steeds afgesloten en de kasseien ervoor liggen scheef,” weet N-VA-raadslid Benjamin Swalens. Hij vroeg wanneer de volledige omgeving van de kerk ingericht zal worden.



Uit een antwoord van het stadsbestuur op verschillende vragen van raadslid Swalens blijkt dat na het bouwverlof een overheidsopdracht zal uitgeschreven worden. Deze betreft de restauratie van de binnenkant van de kerk alsook de saneringwerken aan de funderingen. Een deel van de groenzone zal dan ingenomen worden als werfzone. De ingenomen groenzone alsook de kasseitjes voor de kerk kunnen dus pas na de werken en ten vroegste in 2022 aangepakt worden.

"Na het bouwverlof van komende zomer zal de stad de overheidsopdracht publiceren voor de restauratie van de binnenkant van de Sint-Rochuskerk, samen met de opdracht voor de saneringswerken aan de fundering en het plaatsen van een waterkering. Hiervoor moet men het rode pad rond de kerk opbreken en een deel van de groenzone wordt daarbij ingenomen als werfzone. Vermoedelijk zullen de werken in 2022 beëindigd zijn, waarna de stad aansluitend de resterende braakliggende groenzone zal aanleggen en inrichten. Dit is ook de reden waarom de groenaanleg in deze zone destijds uitgesteld werd. De verharde zone tussen de kerk en het Mercierplein zal tegelijk met de aanleg van deze resterende groenzone vernieuwd worden. Dat gebeurt dus ook pas in 2022." aldus schepen Johan Servé (SPa).

 
©RNZ

Het N-VA-raadslid vraagt ook de borduren aan zebrapaden te verlagen.

“De kerk van Sint-Rochus, het park errond en de parochiezaal zijn allemaal ontmoetingsplaatsen. Op korte afstand van de kerk bevinden zich vele handelszaken zoals een supermarkt, apotheker, bakker of traiteur. Deze genereren veel verplaatsingen vaak te voet door mensen uit de buurt. Niet alleen ouderen met caddy’s maar ook jonge mama’s of papa’s met kinderkoetsen ondervinden veel hinder van de te hoge borduren aan de zebrapaden”, besluit Swalens.




De stad belooft hier een studie op te starten om te kijken wat mogelijk is om de boordstenen te verlagen of waar nodig is het hele voetpad te vernieuwen.


dinsdag 26 mei 2020

HALLE - Uitstel voor fietsnelweg



De stad Halle heeft de plannen voor de fietssnelweg op een aantal punten bijgestuurd. Het gaat om aanpassingen die de veiligheid van de fietsers verbeteren. Het gevolg is wel dat de werken in Halle niet meer dit jaar zullen starten maar in april 2021. 



Voor de realisatie doet de stad een beroep op de intercommunale Haviland omdat de aanleg van de fietssnelweg zicht uitstrekt over Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel. De volledige realisatie wordt via subsidies gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant.



Wat voorafging


 De kanaalroute Halle-Brussel is  de populairste in Vlaams-Brabant. Alleen telt dit jaagpad enkele ‘missing links’ waardoor de fietsers toch opnieuw even de openbare weg op moeten. Met de realisatie van een fietssnelweg worden die knelpunten weggewerkt. Omdat de fietssnelweg drie gemeenten doorkruist, heeft Haviland  de leiding in het dossier. Haviland heeft intussen een voorbereidende studie en een ontwerp afgeleverd, begin dit jaar ook goedgekeurd door het gemeentebestuur.



Aanpassingen voor een betere veiligheid


Omwille van de veiligheid van de fietsers  zijn er enkele aanpassingen nodig. Zo wordt er in Halle voor een betere afscheiding gezorgd tussen het fietspad en de rijbaan tussen de Alsembergsesteenweg en de Vanhamstraat. Voorts wordt er ter hoogte van de Malheideweg ook een extra verharde rustplaats voorzien. De gemeenteraad gaf dinsdag groen licht voor deze wijzigingen in het bestek en de raming. De stad zal alle werken prefinancieren, het is echter de bedoeling dat deze via subsidies van de provincie worden gerecupereerd.



De plannen van Haviland voorzien ter hoogte van de Klabbeeksesteenweg ook dynamische verkeerslichten. De fietsers moeten er tweemaal de rijbaan kruisen. Maar met dynamische verkeerslichten krijgen de fietsers er meteen ‘groen licht’ en kunnen ze vlot en veilig de oversteek maken. Ook deze lichten worden gefinancierd met subsidies van de provincie. Maar het onderhoud ervan is voor rekening van de stad. Hiervoor zal Halle een beroep doen op het Agentschap Wegen en Verkeer.  Door deze aanpassingen zullen de werken voor de fietssnelweg in Halle wel niet meer in 2020 opgestart worden maar in april 2021. Zowat een jaar vertraging dus.























donderdag 14 mei 2020

Bouwstop voor nieuwe verkavelingen in Sint-Pieters-Leeuw



Om de verstedelijkingsdruk een halt toe te roepen, zet het Lokaal Bestuur van Sint-Pieters-Leeuw volop in op het behoud van nog niet bebouwde open ruimte gebieden en voert het een bouwstop in tot ministens eind 2025. Concreet wil dat zeggen dat er geen nieuwe openbare of private wegen worden aangelegd naar gronden die nog nooit werden verhard of bebouwd. “Daarmee roepen we een halt toe aan de druk om elke vierkante meter bebouwbaar groen in te palmen. De grenzen van verstedelijking zijn bereikt.”, aldus burgemeester Luc Deconinck en schepen, Bart Keymolen.
©Toerisme VLBR Sint-Pieterskerk Leeuw

De verstedelijkingsdruk in onze regio is groot en de druk om steeds nieuwe open ruimte aan te snijden wordt bijzonder groot. Sint-Pieters-Leeuw zet nu volop in op het behoud van de nog niet bebouwde open ruimte gebieden. Het college stelt aan de gemeenteraad voor om – minstens al tot eind 2025 – geen nieuwe open ruimte meer aan te snijden. Op dat moment zal een nieuwe beoordeling plaatsvinden.

Concreet voert Sint-Pieters-Leeuw een bouwstop in voor nieuwe openbare of private wegenis op terreinen die voorheen nog nooit werden verhard of bebouwd (weiden, akkers, achtertuinen en groengebieden). Zo worden deze groengebieden, die niet gelegen zijn langs een uitgeruste weg, niet aangesneden voor nieuwe verkavelingen of groepswoningbouw.

Op papier zijn dit gronden die in woongebied zijn gelegen, maar meestal in tweede orde achter reeds bestaande bebouwing liggen en dus geen uitgeruste openbare weg hebben. Een aantal geplande verkavelingen zoals deze ter hoogte van de Brusselbaan nr. 102 met achtergelegen zone langs de Vogelzangbeek zal dus niet worden bebouwd.

Burgemeester Luc Deconinck:“Door geen nieuwe wegenis meer toe te staan beletten we dat de verstedelijkte kernen steeds verder uitdeinen naar de open ruimte. Daarmee roepen we een halt toe aan de druk om elke vierkante meter groen die volgens het gewestplan nog bebouwbaar is, met nieuwe verkavelingen of groepswoningsbouw in te palmen. De grenzen van de zich uitbreidende verstedelijking zijn bereikt.”

Bart Keymolen, schepen van ruimtelijke ordening, groen en waterbeheersing vult aan: “Tegelijk willen we bekomen dat nieuwbouw en vernieuwbouw geconcentreerd wordt in de reeds bebouwde kernen, door renovatie van verouderde woningen, opvulling van langs uitgeruste wegenis gelegen bouwgronden en reconversie van oude bedrijfsgebouwen. We willen een groene gemeente blijven, waar onze bewoners blijvend grote groene ruimtes vinden op wandelafstand van de kernen en waar we ook de waterlopen terug ruimte geven.”

Naast deze bouwstop voor ontwikkelingen met nieuwe neemt het bestuur nog meer initiatieven om de open ruimte verder te beschermen of te herstellen.

Het woonuitbreidingsgebied aan de Rink is geschrapt door het RUP Sint-Pieters-Leeuw Centrum;
De procedure voor de schrapping van het woonuitbreidingsgebied aan de Vogelstraat is opgestart;
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het RUP Helihaven stop te zetten en opnieuw als Open Ruimte in te vullen.
Meerdere onthardingsprojecten worden opgestart om de groen-blauwe aders (beekvalleien) hun natuurlijke waterbergingscapaciteit terug te geven en als groen long te herstellen. Zo zal in de Oudstrijdersstraat een oud industriegebouw dat deels in natuurgebied ligt aangekocht worden om te slopen en wordt de Zuun terug opengelegd tussen site Shopping Pajot en voormalige Michelinsite;
De verouderde en hoge sociale woonblokken aan de Bezemstraat worden afgebroken en ruimer verspreid met aandacht voor een mensvriendelijkere omgeving.

Projecten die reeds vergund zijn of gelegen zijn binnen gemeentelijke RUP’s of BPA’s of de reconversie van oude bedrijvensites zoals de voormalige industriële ACV-site in Ruisbroek vallen buiten deze bouwstop