woensdag 27 mei 2020

HALLE - Kriekenveld zone 30 maar niet iedereen even overtuigd





De volledige wijk Kriekenveld en omgeving wordt één grote zone 30. De gemeenteraad heeft een aanpassing van het politiereglement in die zin goedgekeurd. 



 
©Stad Halle

Eerder had het college al een principiële beslissing genomen om in de straat Prinsenbos de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u. Met deze maatregel wil de stad de vaak gebruikte verbindingsweg tussen de Edingensesteenweg (N7) en de Bergensesteenweg (N6) verkeersveiliger maken. Maar het zou vreemd zijn mocht je op de aangrenzende straten sneller mogen rijden dan op de hoofdstraat. Daarom wordt de volledige buurt één grote zone 30. Het gaat om alle straten die zich links en rechts bevinden van het Prinsenbos. 



Deze zone wordt onderaan begrensd door de A. Puesstraat (die nu reeds gedeeltelijk een zone 30 is) en de Sterrestraat, links door de Edingensesteenweg, rechts door de Bergensesteenweg en bovenaan door de autosnelweg E429/A8. Binnenkort worden de nodige verkeersborden geplaatst. Vanaf dat moment is de nieuwe zone 30 ook afdwingbaar. 



Zone 30 maakt omgeving verkeersveiliger



Autobestuurders hebben bij een snelheidsbeperking van 30 km/u een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zien ze veel beter wat er links en rechts van hen gebeurt en kunnen ze ook beter reageren op mogelijke hindernissen. Wie 30 km/u rijdt, heeft dus letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere de weggebruikers en dat verkleint het risico op een ongeval. Bovendien bedraagt de remafstand in een zone 30 zo’n 13 meter. In een zone 50 bedraagt de remafstand 27 meter en in een zone 70 zelfs 45 meter.



Het stadsbestuur vraagt de politie om regelmatig te controleren. Er wordt ook onderzocht of deze zone kan uitgebreid richting Wittendreef. Maar dan moeten er wel eerst snelheidsremmende maatregelen genomen worden.

Bij de oppositie

Bij de N-VA is de overtuiging eerder getemperd: Zone 30 in wijk Kriekenveld creëert valse verwachtingen, luidt het daar.


“Zone 30 in de wijk Kriekenveld klinkt mooier dan het in werkelijkheid zal blijken. Alles staat of valt met het effectief afdwingen van de snelheid. Bovendien bevat de wijk met de Prinsenbos een doorgangs- en ontsluitingsweg. Is het realistisch ook daar 30 km per uur in te stellen?”, vraagt Lembeeks N-VA-raadslid Eva Demesmaeker zich af.



Uit de invoering van de zone 30 op Sint-Rochus kunnen  lessen getrokken worden: als je zone 30 invoert moet je ze ook kunnen afdwingen. Anders krijg je enkel gebroken beloftes en frustraties bij de betrokken buurtbewoners. Ze verwachten een rustige, veilige straat maar merken in de praktijk nauwelijks effect van de invoering van de zone 30.



De lage snelheid afdwingen zal moeten gebeuren met aangepaste weginfrastructuur eerder dan politiecontroles. “Ondanks het plaatsen van bloembakken nodigt de straat op vele momenten nog steeds uit om sneller te rijden dan 30 km per uur. En dus zullen veel flitscontroles nodig zijn maar dat is technisch niet steeds mogelijk. Er is heus wel meer nodig dan zone 30-borden en wat bloembakken om resultaat te bereiken,” zegt Eva Demesmaeker.



De Prinsenbos is daarenboven een belangrijke verkeersader in de wijk die dient als doorgangs- en ontsluitingsweg. Er is geen centrumfunctie of schoolomgeving. Op zulke straten zone 30 invoeren en afdwingen is volgens de N-VA-fractie niet vanzelfsprekend. “Vergelijk het met Ysayestraat boven op Sint-Rochus. Ook daar had men beter voor 50 geopteerd in plaats van 30,” besluit Demesmaeker.
 

HALLE - Park rond Sint-Rochus pas in 2022 afgewerkt


Omgeving Kerk Sint-Rochus zal ten vroegste in 2022 volledig afgewerkt worden.

 
©RNZ

De omgeving rond de kerk van Sint-Rochus zal worden afgewerkt in 2022. Vorig jaar werd middels een receptie met buurtbewoners het vernieuwde parkje ingehuldigd.  “Een goede verbetering maar slechts het halve werk. De andere zijde van de kerk ligt er nog steeds verloederd bij. Tussen het hoge gras liggen nog oude hekken. De hoofdingang is nog steeds afgesloten en de kasseien ervoor liggen scheef,” weet N-VA-raadslid Benjamin Swalens. Hij vroeg wanneer de volledige omgeving van de kerk ingericht zal worden.



Uit een antwoord van het stadsbestuur op verschillende vragen van raadslid Swalens blijkt dat na het bouwverlof een overheidsopdracht zal uitgeschreven worden. Deze betreft de restauratie van de binnenkant van de kerk alsook de saneringwerken aan de funderingen. Een deel van de groenzone zal dan ingenomen worden als werfzone. De ingenomen groenzone alsook de kasseitjes voor de kerk kunnen dus pas na de werken en ten vroegste in 2022 aangepakt worden.

"Na het bouwverlof van komende zomer zal de stad de overheidsopdracht publiceren voor de restauratie van de binnenkant van de Sint-Rochuskerk, samen met de opdracht voor de saneringswerken aan de fundering en het plaatsen van een waterkering. Hiervoor moet men het rode pad rond de kerk opbreken en een deel van de groenzone wordt daarbij ingenomen als werfzone. Vermoedelijk zullen de werken in 2022 beëindigd zijn, waarna de stad aansluitend de resterende braakliggende groenzone zal aanleggen en inrichten. Dit is ook de reden waarom de groenaanleg in deze zone destijds uitgesteld werd. De verharde zone tussen de kerk en het Mercierplein zal tegelijk met de aanleg van deze resterende groenzone vernieuwd worden. Dat gebeurt dus ook pas in 2022." aldus schepen Johan Servé (SPa).

 
©RNZ

Het N-VA-raadslid vraagt ook de borduren aan zebrapaden te verlagen.

“De kerk van Sint-Rochus, het park errond en de parochiezaal zijn allemaal ontmoetingsplaatsen. Op korte afstand van de kerk bevinden zich vele handelszaken zoals een supermarkt, apotheker, bakker of traiteur. Deze genereren veel verplaatsingen vaak te voet door mensen uit de buurt. Niet alleen ouderen met caddy’s maar ook jonge mama’s of papa’s met kinderkoetsen ondervinden veel hinder van de te hoge borduren aan de zebrapaden”, besluit Swalens.




De stad belooft hier een studie op te starten om te kijken wat mogelijk is om de boordstenen te verlagen of waar nodig is het hele voetpad te vernieuwen.


dinsdag 26 mei 2020

HALLE - Uitstel voor fietsnelweg



De stad Halle heeft de plannen voor de fietssnelweg op een aantal punten bijgestuurd. Het gaat om aanpassingen die de veiligheid van de fietsers verbeteren. Het gevolg is wel dat de werken in Halle niet meer dit jaar zullen starten maar in april 2021. 



Voor de realisatie doet de stad een beroep op de intercommunale Haviland omdat de aanleg van de fietssnelweg zicht uitstrekt over Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel. De volledige realisatie wordt via subsidies gefinancierd door de provincie Vlaams-Brabant.



Wat voorafging


 De kanaalroute Halle-Brussel is  de populairste in Vlaams-Brabant. Alleen telt dit jaagpad enkele ‘missing links’ waardoor de fietsers toch opnieuw even de openbare weg op moeten. Met de realisatie van een fietssnelweg worden die knelpunten weggewerkt. Omdat de fietssnelweg drie gemeenten doorkruist, heeft Haviland  de leiding in het dossier. Haviland heeft intussen een voorbereidende studie en een ontwerp afgeleverd, begin dit jaar ook goedgekeurd door het gemeentebestuur.



Aanpassingen voor een betere veiligheid


Omwille van de veiligheid van de fietsers  zijn er enkele aanpassingen nodig. Zo wordt er in Halle voor een betere afscheiding gezorgd tussen het fietspad en de rijbaan tussen de Alsembergsesteenweg en de Vanhamstraat. Voorts wordt er ter hoogte van de Malheideweg ook een extra verharde rustplaats voorzien. De gemeenteraad gaf dinsdag groen licht voor deze wijzigingen in het bestek en de raming. De stad zal alle werken prefinancieren, het is echter de bedoeling dat deze via subsidies van de provincie worden gerecupereerd.



De plannen van Haviland voorzien ter hoogte van de Klabbeeksesteenweg ook dynamische verkeerslichten. De fietsers moeten er tweemaal de rijbaan kruisen. Maar met dynamische verkeerslichten krijgen de fietsers er meteen ‘groen licht’ en kunnen ze vlot en veilig de oversteek maken. Ook deze lichten worden gefinancierd met subsidies van de provincie. Maar het onderhoud ervan is voor rekening van de stad. Hiervoor zal Halle een beroep doen op het Agentschap Wegen en Verkeer.  Door deze aanpassingen zullen de werken voor de fietssnelweg in Halle wel niet meer in 2020 opgestart worden maar in april 2021. Zowat een jaar vertraging dus.