woensdag 27 mei 2020

HALLE - Weg naar de Kasteelvijver in Essenbeek verdeelt gemeenteraad


Om het zicht op Kasteelvijver in Essenbeek zoveel mogelijk te bewaren, wil de stad vanaf de Kasteelstraat een toegangsweg laten aanleggen van ruim 17,60 meter breed. Ook langs de vijver zelf wordt een openbare weg gerealiseerd met een breedte van 1,60 meter. Op die manier blijft de kasteelvijver in Essenbeek toegankelijk voor het publiek en kan er op termijn ook een verbinding gelegd worden met het achterliggende Warandepark.
Archieffoto

De eigenaar van de kasteelvijver en de omliggende gronden wil er 11 nieuwe woningen bouwen. Na een jarenlange procedurestrijd tussen de eigenaar, de stad en de omwonenden gaf de gemeenteraad eind vorig jaar groen licht voor een dading. Dat is een overeenkomst tussen de stad en de eigenaar waarbij wordt afgesproken dat de lopende procedures worden stopgezet in ruil voor enkele toegevingen. Zo werd afgesproken dat de stad een procedure zou opstarten voor de aanleg van een publieke weg langs de vijver op de gronden van de projectontwikkelaar. Daardoor blijft het zicht op de vijver behouden en is er op termijn ook een doorsteek mogelijk  naar het achterliggende Warandepark. Door een dading te sluiten met de eigenaar wou de stad een doemscenario voorkomen waarbij de projectontwikkelaar – na een zoveelste juridische procedureslag - alsnog gelijk kreeg en zonder voorwaarden de site kon volbouwen.

Intussen is een rooilijnplan opgemaakt. Daarop is te zien waar de nieuwe openbare weg komt. Voor de verbinding met de Kasteelstraat voorziet de stad in een brede toegang van 17,60 meter. "Op die manier bewaren de bewoners van de Kasteelstraat gedeeltelijk het zicht op de vijver, die met deze nieuwe weg opnieuw toegankelijk wordt voor het publiek. Dat is op dit moment  niet het geval. De nieuwe toegangsweg zal  aansluiten op een andere nieuw aan te leggen gemeenteweg van zo’n 1m60 breed die moet lopen langs de noordelijke zijde van de kasteelvijver. Deze gemeenteweg kan je beschouwen als een trage weg en is dus voorbehouden voor fietsers en voetgangers die van de vijver willen genieten." aldus het schepencollege in zijn toelichting.

Op termijn wordt  deze weg ook doorgetrokken naar het achterliggende Warandepark. Deze aansluiting past ook in het samenwerkingsverband Plan Boommarter waar  de stad deel van uitmaakt. Dat plan heeft de ambitie om alle kleine en grote natuurgebieden en bossen rond Halle met elkaar te verbinden.

De projectontwikkelaar moet de weg op zijn kosten aanleggen, hij blijft namelijk eigenaar van de gronden. Om ervoor te zorgen dat iedereen er kan komen wandelen en fietsen, krijgen deze wegen een erfdienstbaarheid van openbaar nut. 

Openbaar Onderzoek

De gemeenteraad keurde dinsdag het voorlopige rooilijnplan goed. Dat wordt nu gevolgd door een openbaar onderzoek dat binnenkort zal worden aangekondigd op www.halle.be. Vanaf dan kan je plan niet alleen online maar ook op het stadhuis inkijken. Adviezen, opmerkingen en bezwaren kunnen uiterlijk tot de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan het stadsbestuur bezorgd worden. 
 
N-VA Halle in het verweer
N-VA ook nu mistevreden over plannen vijver Essenbeek ©RNZ

N-VA bood tijdens de gemeenteraadszitting opnieuw weerwerk in het dossier van de Kasteelvijver van Essenbeek. Na de geheimzinnige, vertrouwelijke dading tussen stadsbestuur en een projectontwikkelaar eerder dit jaar, waardoor een omstreden bouwproject kan gerealiseerd op een strook gedempte vijver, stond deze keer het rooilijnplan voor een stukje voetweg op de agenda. N-VA’ers Nelly Lanis en Mark Demesmaeker hekelden opnieuw wat die zij "de hypocrisie van groenen en socialisten" noemen.

Mark Demesmaeker: “Jarenlang ijverden jullie zelf voor het behoud van de vijver, en nu gaan jullie overstag voor bouwplannen die herhaaldelijk geweigerd werden. Een project  zonder enig voordeel voor Essenbeek. Een rij woningen langs de Kasteelstraat, een beperkte doorkijk, en nu…. een doodlopend wegje langs een betonnen bak naar nergens… Dat is wat overblijft van de historische kasteelvijversite die eeuwen lang het dorpsbeeld van Essenbeek heeft bepaald.”

Achter enkele woningen komt een voetweg, maar die blijft eigendom van de projectontwikkelaar. In haar motivatie verwijst het College naar de mogelijke latere aansluiting met het achterliggende Warandepark. “Dat het stukje weg privé-eigendom blijft, hypothekeert dat vooruitzicht,” argumenteert Mark Demesmaeker. “Als het College echt werk wil maken van zo’n verbinding, dan moet ze nu gelijk ook een analoog rooilijnplan maken voor die aansluiting met het Warandepark, en moet de weg echt openbaar domein worden.”

N-VA’ers Nelly Lanis en Mark Demesmaeker werkten hiervoor een amendement uit. Dat werd door de meerderheid weggestemd.

Nelly Lanis besloot scherp : “Dit bestuur heeft alle geloofwaardigheid verloren. Deze dading is duidelijk geen win-win oplossing voor de Stad maar een volledige vrijgeleide voor de projectontwikkelaar. Geen strobreed wordt hem in de weg gelegd. Met de steun van dit stadsbestuur worden alle controversiële acties van de laatste 20 jaar beloond. Zonder de vermeende illegale ingrepen, vijververkleiningen, betonnering van de oevers, milieuschade enz. was het niet eens mogelijk hier te bouwen. Ruimtelijk ordening hier in Halle is een farce!” Vooral de groene schepenen moeten het bij Nelly ontgelden: “Jullie hebben nagelaten het dossier grondig te bestuderen. Jullie hadden het verschil kunnen maken door een RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan ) op te starten en de vijversite definitief als parkgebied te bestemmen. Dit was de enige juiste weg om het karakter van het gebied te respecteren. Shame on you!”














HALLE - Kriekenveld zone 30 maar niet iedereen even overtuigd





De volledige wijk Kriekenveld en omgeving wordt één grote zone 30. De gemeenteraad heeft een aanpassing van het politiereglement in die zin goedgekeurd. 



 
©Stad Halle

Eerder had het college al een principiële beslissing genomen om in de straat Prinsenbos de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u. Met deze maatregel wil de stad de vaak gebruikte verbindingsweg tussen de Edingensesteenweg (N7) en de Bergensesteenweg (N6) verkeersveiliger maken. Maar het zou vreemd zijn mocht je op de aangrenzende straten sneller mogen rijden dan op de hoofdstraat. Daarom wordt de volledige buurt één grote zone 30. Het gaat om alle straten die zich links en rechts bevinden van het Prinsenbos. 



Deze zone wordt onderaan begrensd door de A. Puesstraat (die nu reeds gedeeltelijk een zone 30 is) en de Sterrestraat, links door de Edingensesteenweg, rechts door de Bergensesteenweg en bovenaan door de autosnelweg E429/A8. Binnenkort worden de nodige verkeersborden geplaatst. Vanaf dat moment is de nieuwe zone 30 ook afdwingbaar. 



Zone 30 maakt omgeving verkeersveiliger



Autobestuurders hebben bij een snelheidsbeperking van 30 km/u een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zien ze veel beter wat er links en rechts van hen gebeurt en kunnen ze ook beter reageren op mogelijke hindernissen. Wie 30 km/u rijdt, heeft dus letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere de weggebruikers en dat verkleint het risico op een ongeval. Bovendien bedraagt de remafstand in een zone 30 zo’n 13 meter. In een zone 50 bedraagt de remafstand 27 meter en in een zone 70 zelfs 45 meter.



Het stadsbestuur vraagt de politie om regelmatig te controleren. Er wordt ook onderzocht of deze zone kan uitgebreid richting Wittendreef. Maar dan moeten er wel eerst snelheidsremmende maatregelen genomen worden.

Bij de oppositie

Bij de N-VA is de overtuiging eerder getemperd: Zone 30 in wijk Kriekenveld creëert valse verwachtingen, luidt het daar.


“Zone 30 in de wijk Kriekenveld klinkt mooier dan het in werkelijkheid zal blijken. Alles staat of valt met het effectief afdwingen van de snelheid. Bovendien bevat de wijk met de Prinsenbos een doorgangs- en ontsluitingsweg. Is het realistisch ook daar 30 km per uur in te stellen?”, vraagt Lembeeks N-VA-raadslid Eva Demesmaeker zich af.



Uit de invoering van de zone 30 op Sint-Rochus kunnen  lessen getrokken worden: als je zone 30 invoert moet je ze ook kunnen afdwingen. Anders krijg je enkel gebroken beloftes en frustraties bij de betrokken buurtbewoners. Ze verwachten een rustige, veilige straat maar merken in de praktijk nauwelijks effect van de invoering van de zone 30.



De lage snelheid afdwingen zal moeten gebeuren met aangepaste weginfrastructuur eerder dan politiecontroles. “Ondanks het plaatsen van bloembakken nodigt de straat op vele momenten nog steeds uit om sneller te rijden dan 30 km per uur. En dus zullen veel flitscontroles nodig zijn maar dat is technisch niet steeds mogelijk. Er is heus wel meer nodig dan zone 30-borden en wat bloembakken om resultaat te bereiken,” zegt Eva Demesmaeker.



De Prinsenbos is daarenboven een belangrijke verkeersader in de wijk die dient als doorgangs- en ontsluitingsweg. Er is geen centrumfunctie of schoolomgeving. Op zulke straten zone 30 invoeren en afdwingen is volgens de N-VA-fractie niet vanzelfsprekend. “Vergelijk het met Ysayestraat boven op Sint-Rochus. Ook daar had men beter voor 50 geopteerd in plaats van 30,” besluit Demesmaeker.