zaterdag 11 mei 2019

Halle - Geen lange Tunnel voor A8 Halle


4OO miljoen  euro: zoveel zou de  lange tunnel  voor de N203A, die de Ring met de A8 verbindt in Halle, nu al kosten. Te veel voor Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die ook andere prioriteiten in het orderboekje staan heeft. Daarom  vraagt hij de stad Halle om de bevolking drie mogelijke scenario's voor te leggen over de doortocht naar  de A8. 

Hij heeft drie alternatieve scenario’s die hij graag aan de Hallenaren voorgelegd ziet. In de eerste variant wordt ter hoogte van de Nijvelsesteenweg een tunnel gebouwd met een lengte van zowat 220 meter. De kostprijs bedraagt 85 miljoen euro. In een tweede variant wordt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel gebouwd die tot 500 meter lang kan zijn. In dit scenario komt er ter hoogte van de Welkomstlaan een ‘zwevende rotonde’ die 7,5 meter boven het maaiveld zal uitsteken. De kostprijs van deze tweede variant bedraagt 140 miljoen euro. In een derde variant ten slotte komt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel die een kilometer lang kan zijn met een kostenplaatje van 160 miljoen euro.

Een volledige intunneling heeft volgens Weyts niet alleen een te hoge kostprijs,  hij zou  ook niet geschikt voor gevaarlijke ADR-transporten waardoor die dan toch nog door de woonwijken zouden moeten verlopen.  Weyts is voorstander van snelle deeloplossingen, quick wins, die geleidelijk soelaas moeten brengen. Zo wordt de voetgangersbrug aan Rodenem, waar het Halse college geen voorstander van is,  binnenkort aanbesteed.

Het schepencollege van Halle denkt nu na over de  gewijzigde  mogelijkheden zonder  al een standpunt in te nemen.