4OO miljoen euro:
zoveel zou de lange tunnel voor de N203A, die de Ring met de A8 verbindt
in Halle, nu al kosten. Te veel voor Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA),
die ook andere prioriteiten in het orderboekje staan heeft. Daarom vraagt hij de stad Halle om de bevolking drie
mogelijke scenario's voor te leggen over de doortocht naar de A8.
Hij heeft drie alternatieve scenario’s die hij graag aan
de Hallenaren voorgelegd ziet. In de eerste variant wordt ter hoogte van de
Nijvelsesteenweg een tunnel gebouwd met een lengte van zowat 220 meter. De
kostprijs bedraagt 85 miljoen euro. In een tweede variant wordt er vanaf de
Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel gebouwd die tot 500 meter
lang kan zijn. In dit scenario komt er ter hoogte van de Welkomstlaan een
‘zwevende rotonde’ die 7,5 meter boven het maaiveld zal uitsteken. De kostprijs
van deze tweede variant bedraagt 140 miljoen euro. In een derde variant ten
slotte komt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel die
een kilometer lang kan zijn met een kostenplaatje van 160 miljoen euro.
Een volledige intunneling heeft volgens Weyts niet
alleen een te hoge kostprijs, hij zou ook niet geschikt voor gevaarlijke
ADR-transporten waardoor die dan toch nog door de woonwijken zouden moeten
verlopen. Weyts is voorstander van snelle
deeloplossingen, quick wins, die geleidelijk soelaas moeten brengen. Zo wordt
de voetgangersbrug aan Rodenem, waar het Halse college geen voorstander van is,
binnenkort aanbesteed.
Het schepencollege van Halle denkt nu na over de gewijzigde
mogelijkheden zonder al een
standpunt in te nemen.