dinsdag 4 februari 2020

HALLE - Hallenaren over omleidingen. Maar wat denken ze echt over de antwoorden van de stad op hun vragen?


De redactie van Regionaal Nieuws Zennevallei legde een tijdje geleden  het oor te luisteren naar aanleiding van het  Halse Circulatieplan dat de bouw van de Zuid- en Zennebrug moet begeleiden.

We zochten en vonden suggesties van Hallenaren en  andere Hallekenners, allen ervaringsdeskundigen die zich in en om de stad bewegen (te voet, per trein of met de bus en/of met enig ander van twee of meer wielen voorzien vehikel of met een combinatie van dit alles).


Talloze zoute, zure en zoete reacties kwamen ons ter ore.  Wij legden enkele ervan voor aan de stad, via het voor sommige inwoners welbekende stedelijke "Reactieformulier". Onder het  simpele motto: "niet blijven klagen, maar zelf eens gaan vragen". Luttele dagen later kregen wij een vriendelijk antwoord op enkele van onze vragen.

Grosso mode delen wij de bevolking van de Mariastad  heel rudimentair en gemakshalve op in twee elkaar zachtaardig bekampende groepen: de zure zeurkousen en  de onverbeterlijke optimisten.  Steek ze bij mekaar in een eikenhouten vat en je brouwt gegarandeerd toch iets drinkbaars.  (En denk er aan: goede geuze moet zuur zijn!) Van de bedenkingen die wij voorlegden kregen deze twee een antwoord:


"Om Sint-Rochus wat beter te laten ademen, kan de knip van de Biezeweide (tijdelijk) opgeheven worden. Die knip op het kruispunt met de Rood Kruis- en de Brouwerijstraat opheffen zou voor een betere spreiding zorgen en voor een verlichting van de verkeersdruk in de stationsomgeving.


Tweede tip: stel de Jozef Michelstraat (en een stukje Brusselseteenweg) tijdelijk open voor tweerichtingsverkeer. Hierdoor wordt de lange omleiding via de Lariellestraat ingekort voor wie richting Bevrijdingsplein moet. En wordt het kruispunt Lariellestraat - Brusselsesteenweg nog hoofdzakelijk  gebruikt voor wie de stad uit wil richting  Sint-Pieters-Leeuw."


Dit  zijn de letterlijke antwoorden van de stad:

"We hebben een update over jouw melding:
Bedankt om enkele suggesties op te lijsten. Wij vinden het altijd fijn wanneer onze inwoners de tijd nemen om suggesties aan te reiken van de verkeersveiligheid in Halle te laten toenemen. De werken zijn natuurlijk wat ze zijn. Deze hebben een grote impact op de mobiliteit in Halle. Aan de hand van ondersteunende maatregelen trachten we de bereikbaarheid zoveel mogelijk te optimaliseren.

De suggesties die u aanhaalt werden ook door onze ambtenaren onderzocht. Op de rubriek “veelgestelde vragen” op onze website www.hallemaalbruggen.be kan u op heel wat vragen aan antwoord vinden. Om concreet om uw suggesties te antwoorden:

Wordt de knip in de Biezeweide behouden?

De knip aan de Blauw en Geel gaat niet weg -  foto Roger Swalens©

De knip in de Biezeweide is gekoppeld aan de ondertunneling van de N203a (A8), niet aan de werken voor de Zuid- of Zennebrug. Een aanpassing is ook nergens voor nodig omdat de Biezeweide ook geen deel uitmaakt van de omleiding tijdens de werken.

We beseffen dat het doorknippen van de Biezeweide ter hoogte van het kruispunt met de Jubellaan en de Rood Kruisstraat voor- en tegenstanders heeft. De lokale bewoners zijn doorgaans voor, zij zijn immers verlost van het sluipverkeer. De knip wordt sowieso op termijn geëvalueerd maar zolang de plannen van het Vlaams Gewest om de N203 (A8) gedeeltelijk te ondertunnelen niet gerealiseerd zijn, blijft de knip behouden.

Waarom geen tweerichtingsverkeer toelaten in de Michelstraat?

De Jozef Michelstraat blijft enkele richting - Roger Swalens©
Dit is één van de pistes die we onderzocht hebben. Maar mochten we opnieuw tweerichtingsverkeer toelaten in de Jozef Michelstraat, veroorzaken we een extra verkeerstroom naar het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de A. Demaeghtlaan (vroegere Pacha). En die verkeerstroom zou de meerwaarde van een extra rijstrook op Auguste Demaeghtlaan teniet doen. Met de extra verkeerstrook willen we immers de doorstroming richting Brussel bevorderen maar dat lukt uiteraard niet als er teveel kruisend verkeer is vanuit het centrum.

Tenslotte, wij volgen de evolutie van het circulatieplan nauw op. Zaken die een impact hebben op de verkeersveiligheid worden samen met onze politie besproken, onderzocht en opgelost waar mogelijk. Andere zaken worden opgenomen binnen onze globale evaluatie. Komende maanden zijn er verschillende evaluatiemomenten voorzien."   (cursivering van de redactie) *