dinsdag 10 maart 2020

Betaalt Brussel de LEZ-boetes terug?


VUB-professor Maus: ‘Brusselse regering moet mogelijk alle LEZ-boetes terugbetalen’
©Leefmilieu Brussel


Als de Raad van State het advies van de auditeur volgt, dan dreigt de Brusselse regering alle geïnde boetes in het kader van de lage-emissiezone te moeten terugbetalen. Dat zegt Michel Maus, professor fiscaal recht aan de VUB. “Dan wordt de lage-emissiezone geacht nooit te hebben bestaan."



In strijd met het gelijkheidsbeginsel
De auditeur bij de Raad van State oordeelt  dat de Brusselse regering het verschil in behandeling tussen personenwagens en zware vrachtwagens onvoldoende heeft gemotiveerd bij de invoering van de Lage Emissiezone in het Gewest. Volgens de auditeur is het LEZ-besluit daardoor in strijd met het grondwettelijk gelijkheids- en niet-discriminatiebeginsel en moet het besluit bijgevolg vernietigd worden.

Het advies van de auditeur is nog geen officiële beslissing van de Raad van State. De Raad beslist ten vroegste over enkele weken. Volgens professor Maus zijn er verschillende opties. ”De Raad kan het advies van de auditeur naast zich neerleggen of ze kan het volgen. In dat laatste geval kan de Raad het LEZ-besluit volledig vernietigen of gedeeltelijk. Ze kan bijvoorbeeld alleen de vrijstelling voor de vrachtwagens annuleren.”

Bron: Bruzz©



LEZ: hoe voorkom ik boetes?

28/08/2018

De invoering van een lage-emissiezone (Low Emission Zone - LEZ) is een van de maatregelen die de Brusselse regering heeft genomen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren. Luchtvervuiling vormt een probleem voor de volksgezondheid. Volgens schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de vervuilende uitstoot van motoren jaarlijks verantwoordelijk voor 75.000 vroegtijdige sterfgevallen in Europa.
De LEZ, die blijvend (7d/7 – 24u/24) werd ingevoerd in het hele Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, ging van kracht in januari 2018. Daardoor mogen de 3.277 Brusselse dieselwagens zonder Euronorm of met de norm Euro 1 vanaf dit jaar niet meer rondrijden in de hoofdstad.

Toegang of niet

Als u een brief hebt ontvangen met de mededeling dat uw wagen niet langer aan de normen voldoet, willen wij u erop wijzen dat er vanaf 1 oktober 2018 ook effectief kan bestraft worden met een boete van 350 € en dat u, zolang uw voertuig niet voldoet aan de toegangsvoorwaarden, het risico loopt op 4 boetes per jaar (tussen elke boete wordt een periode van 3 maanden ingelast).
In 2019 breidt het verbod uit naar andere voertuigen (de Euro 2-dieselwagens en de Euro 0- en Euro 1-benzinewagens). Vanaf april 2019 (er is een overgangsperiode van 3 maanden voorzien) zal het niet naleven van de toegangscriteria door deze wagens kunnen worden bestraft. Vanaf 2020 komen er nog strengere toegangscriteria waarvoor dezelfde werkwijze zal worden toegepast.


Bron:  bruxelles environnement brussels