Kerstdag 2024 was een ideale dag om het nieuwe station van Bergen - Mons met ons bezoek te vereren. Want in vrij korte tijd van 35 naar 480 miljoen goede Euro's stijgen om daarmee een treinstation te bouwen, dat is een stevige klim. Zelfs voor de Spaanse architect Santiago Calatrava , die zich wellicht aan oud-wielrenner Frederico Bahamontes (met de beeldende bijnaam De Adelaar van Toledo) heeft willen spiegelen.
Wat kregen ze daar dan in de plaats? Veel beton voor hun geld en een flinke bijdrage aan de financiële put die in Wallonië al een flink stuk dieper is dan de diepste kolenschacht. En omdat de Spoorweg federaal is, mag elke inwoner des lands meebetalen.
Dat station van Mons staat in de Belgische top twintig qua drukte inzake reizigersaantallen.
Mons telt zowat 96.000 inwoners, dat is dik de helft meer dan Halle. In de ranglijst van NMBS stations 2023 op de 16de plaats. Halle op de 19de. Verhoudingsgewijs zou het station van Halle dus zowat tussen de 200 en 300 miljoen overheidsgeld kunnen opeisen. Dat geld zou de stad dan evenzeer kunnen verkwisten aan een nieuw station van een Spaanse architect, of, waarom niet, aan enkele tunnels die de autoweg naar Tournai Doornik beter bereikbaar maken vanaf de afrit Halle. Met een gratis mooie nieuwe landingsbaan er bovenop.
Voor de geïnteresseerde: ziehier de details over de kunstenaar en de kosten: