woensdag 8 januari 2020

Stad Halle wil "nudgen" Maar wat is dat eigenlijk?

Nudging Bron: Wikipedia



















Nudging (of nudgen) is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. De term is populair geworden door het in 2008 verschenen Engelstalig boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness van de wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein. Volgens hen is een nudge elk aspect van de keuzearchitectuur dat het gedrag van mensen verandert op een voorspelbare manier, zonder opties te verbieden en/of financiële prikkels significant te veranderen.[1] De techniek kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Het klassieke voorbeeld is het plaatsen van een nepvlieg op urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen.
Volgens Thaler en Sunstein is nudging een goede aanvulling op de drie traditionele instrumenten van gedragsbeïnvloeding: wetgeving, voorlichting en financiële prikkels. Die kunnen respectievelijk te dwingend, te paternalistisch of te duur zijn, en bovendien gaan ze uit van de mens als rationeel wezen.[2]
Sinds het indienen van een conceptnota in het Vlaams Parlement op 8 mei 2015 wordt ook in Vlaanderen het politieke debat over het invoeren van de nudging-techniek in onder meer de welzijnssector gevoerd.[3]

Toepassingen van nudging

Nudging kan gerealiseerd worden door subtiele aanpassingen van de omgeving. Bijvoorbeeld met stickers in de vorm van voetstappen die leiden naar de trap om zo het trapgebruik te stimuleren, of door in kantines fruit op ooghoogte te plaatsen, terwijl men zich voor ongezondere snack moet bukken.[4] Ook het opt-outsysteem bij orgaandonatie is een vorm van nudging.

Kritiek

Maar deze nieuwe vorm van gedragsbeïnvloeding stuit ook op kritiek. Sommige psychologen en filosofen vragen zich af of de overheid (politici, beleidsmensen) niet te ver gaat in het sturen of manipuleren van mensen en zich bezondigt aan ongewenst paternalisme.[5] Volgens anderen beperkt nudging zich enkel tot een gedragswijziging op korte termijn maar zet het niet aan tot een mentaliteitsverandering op lange termijn.[6]

dinsdag 7 januari 2020

REGIO - Hinder op komst voor tram 51 door heraanleg steenweg


Foto Simulatie nieuwe toestand Alsembergsesteenweg aan de Globe, Brussel Mobiliteit©




Een stuk van anderhalve kilometer lang, tussen Coghen en Globe, van de Alsembergsesteenweg in Ukkel wordt volledig heraangelegd. Dat moet het comfort en de veiligheid van voetgangers vergroten. Er komen comfortabele tramhaltes voor lijn 51, en meer bomen. En er  verdwijnen 157 parkeerplaatsen. De heraanleg zal waarschijnlijk ook hinder veroorzaken voor tramreizigers uit de zuidelijke Zennevallei (Drogenbos, Ruisbroek, Linkebeek, Beersel, Alsemberg, Lot, Rode....) die lijn 51 gebruiken  om naar Brussel te sporen. Ook automobilisten moeten  rekening houden met wisselende verkeersstromen en sluikverkeer  in woonstraten. 


De Alsembergsesteenweg is een typisch voorbeeld van een Belgische steenweg: oud, lang en smal. Trams en auto's delen de ruimte met elkaar, voor voetgangers of fietsers is weinig plaats. De weg is versleten, en dat maakt de lokale handelskern onaantrekkelijk. De geplande vernieuwing van de tramsporen, nutsleidingen en riolering is een goede gelegenheid om ook de steenweg zelf te moderniseren.


Het stuk aan de tramhalte Globe wordt zonder niveauverschillen heraangelegd met natuursteen. Dat moet de handelskern aantrekkelijker maken.


De stoepen en oversteekplaatsen worden comfortabeler en veiliger. Dat is nodig, want de weg voldoet niet aan de Brusselse infrastructuurnormen. Na de heraanleg komen er aan alle oversteekplaatsen en kruispunten 'oren'. Dat betekent dat de stoep daar breder wordt om de oversteekafstand te verkorten en de voetgangers zichtbaarder te maken.


Op bijna alle kruispunten komen ook doorlopende stoepen waar het asfalt van de rijweg stopt en overgaat in een verhoogde stoep. Voetgangers hebben voorrang en auto's zijn te gast.


Door de beperkte breedte van de Alsembergsesteenweg gaat de extra ruimte voor voetgangers ten koste van het aantal parkeerplaatsen. De plannen voorzien 41 procent minder parking langs de straat dan vandaag. Er verdwijnen 157 plaatsen, al blijft er op de meeste plekken aan beide kanten van de weg een parkeerstrook, onderbroken door bomen.


De heraanleg begint na de vernieuwing van de nutsvoorzieningen en de tramsporen. Wanneer dat zal zijn ligt nog niet vast. Vast staat dat het verkeer op tramlijn 51 een tijd onderbroken zal worden. Brussel Mobiliteit heeft voorlopig nog geen vergunning voor de wegwerkzaamheden, maar het openbaar onderzoek is al afgerond. De planning is volgend jaar, maar de precieze timing hangt af van andere partijen, zoals de MIVB en Aquafin. Het budget voor de heraanleg komt op ongeveer zes miljoen euro uit.


maandag 6 januari 2020

HALLE - Nieuwe huizen op Sint-Rochus


 Oppositieraadslid Yves Demanet uit Halle toont zich weinig opgetogen  over  nieuwe bouwplannen op Sint-Rochus, waarvoor, als we de uitleg op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid correct lezen,  op 6 december 2019 een omgevingsvergunning is afgeleverd. Het gaat over de laatste fase van een plan dat in 2018 het licht zag.


Yves Demanet /Halle 2019 ©

"Op Sint-Rochus verdwijnt momenteel de laatste weide en boomgaard. In de plaats komt de zoveelste verkaveling van de laatste jaren met 17 wooneenheden, gevolgd door nog een verkaveling van nogmaals 17 wooneenheden. Om even te situeren: weide en boomgaard liggen op Sint-Rochus  tussen de Wielewaallaan en E. Ysayestraat, rechtover het tennisveld Sollembeemd en de voetbalvelden." stelde hij enkele maanden geleden al vast.

"Die weiden en boomgaard, samen zo een 2,4 hectare groot, waren initieel via een Bijzonder Plan van Aanleg bestemd als ‘recreatiegebied’. Er was o.a. ooit sprake van om hier een atletiekpiste van 400m met tribunes aan te leggen.
De oorspronkelijke gele affiche aan de Wielewaallaan bleek al spoedig onleesbaar.
Het heeft niet mogen zijn, het stadsbestuur besliste via het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Kruisveld om deze  eerder geplande recreatiezone om te zetten in bouwgrond. Inmiddels is zo een 4.290m2, bijna een halve hectare bos, aan de rand van de Sint-Rochuswijk gekapt.

Yves Demanet wilde eind april 2019 (via een mondelinge vraag op de gemeenteraad) al weten of het stadsbestuur binnen de wijk Sint-Rochus  enige compensatie inzake het verdwenen natuur- en landbouwgebied plant. Volgens hem gaat het met inbegrip van de zowat 2 hectare grote akker over een 2,4 hectare grote zone.

"Ging het stadsbestuur er bij het opstellen van dit RUP  van uit dat de verloren 2,4 hectare recreatiegebied zouden gerecupereerd worden aan de overzijde van de E. Ysayestraat? Met andere woorden, ging het stadsbestuur er van uit dat er achter het bestaande recreatiegebied van tennis- en voetbalvelden  op het  ooit beloofde tunneldak van de A8 sowieso een park van 10 hectare met extra recreatiezone aangelegd zou worden?"
Aan de doodlopende Wielewaallaan  kondigde dit bord de verkaveling aan. Wettelijk zijn de regels gevolgd.

Demanet stelde toen dat de stad  "meer realiteitszin had moeten hebben en voorzichtiger keuzes had moeten maken, gelet op  het gigantisch kostenplaatje van 306 miljoen euro, dat is meer dan 12.000 miljoen oude Belgische Franken". Het raadslid van Halle 2019 herinnerde er ook aan dat het
BPA 'Kruisveld' van 1991, ook sportzone Essenbeek genoemd, ook   expliciet  vermeldde: 
De verkaveling vind je na enig zoeken  op het Omgevingsloket©

"Zone uitsluitend bestemd voor de aanleg van
1) een atletiekpiste van 400 meter rondom een competitie voetbalterrein en tevens dienend voor het beoefenen van alle atletiekdisciplines met de daarbij horende veiligheidsstroken en accommodaties.

2) Bijzondere openbare niet ruststorende of hinderlijke ontspanningssport met speelruimten, onder meer voetbaloefenveld, basketbalvlakken, polyvalent terrein, tennisvelden, kaatsbaan.....

3) groenaanleg : minstens 1/3de van de totale oppervlakte van deze zone dient voorbehouden te worden voor groenaanleg."

Het RUP  (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) herbestemde het gebied tot bouwzone.  Via Facebook  kan je nu vernemen dat  er  opnieuw 17 woongelegenheden bijkomen. Het openbaar onderzoek  leverde blijkbaar geen bezwaren op.

"We weten ondertussen dat het stadsbestuur nu ook die 10 hectare grote tunneldakdroom opgeborgen heeft en gaat voor de sobere, realistische versie van de A8-ondertunneling. 


De vraagt rijst wel of er nog plannen zijn om die atletiekpiste - met de correcte 400 meter afstand - te realiseren. Waar precies zal die recuperatie van de recreatiezone geschieden? En zal die ruim genoeg zijn om die piste vooralsnog te realiseren? Of mag men aannemen dat de atletiekpisteplannen tot het verleden behoren samen met het verdwijnen van de 'recreatiezone Essenbeek'?" vraagt Demanet zich af.


Een deel van de informatie vind je hier op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid. Het geheel is evenwel niet echt duidelijk  hoe en waarom de hele verkaveling in diverse fases is opgesplitst. Geïnteresseerde burgers  blijven zo op hun honger. Nog volgens onze bronnen zou de uiterste afhandelingstermijn van het dossier 6 april 2020  zijn.