donderdag 9 januari 2020

N203a als ellendige mobiliteitsknoop

Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers


 Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of  verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers. 
 De hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend  Vlaanderen met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?

Helaas kunnen we die vergissing blijkbaar  niet terugdraaien...Il faut vivre avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en voetgangersbruggen.  Boven die razende camions ook niet altijd even gezellig.

Het is perfect mogelijk om vanaf Haut Ittre een verbinding te maken met de A8; het afrittencomplex is er, zoals al gezegd. Maar dat zal tussen de twee gewesten moeten worden overeengekomen. En dan kan de N203a enkel gebruikt worden voor het 'plaatselijk' verkeer.
 
 Tussen technisch en politiek haalbaar is er een wereld van verschil.... Volgens mijn informatie heeft Wallonië toch al geweigerd, anders zou het Ittre- complex er niet zo goed als nutteloos bijliggen.

Fragmentje uit een Wikipediapagina:
"De Vlaamse regering liet een streefbeeldstudie voor de A8-N203a opmaken. Hieruit bleek de ombouw van de N203a tot autosnelweg niet haalbaar. Daarom stelde het departement MOW en het agentschap infrastructuur Vlaams-Brabant een verlengde A8 tot knooppunt Haut-Ittre (de oude A202) voor. Bovendien blijft zo de keuze voor beide zijden van de R0 open. Er werd gevraagd dat het Vlaams Gewest deze visie bespreekt met en bepleit bij het Waals Gewest."

Wallonië hapte zeker niet toe. Geen financieel of mobiliteitsbelang voor hen. Het zou ook nuttig zijn te weten welk percentage van het vrachtverkeer op de N203a exclusief voor Colruyt bestemd is. En of die firma bereid is een deel van de kosten voor een herinrichting te betalen.  Zij halen voordeel uit eventuele tijdswinst bij herinrichting. Terwijl ze natuurlijk al  hun kilometerheffingen betalen. Een "denkpiste", meer niet.
 
 Overigens bestond er een plan om de Welkomstlaan (Landingsbaan) door te trekken via Albertstraat en L Deboeckstraat over het huidige Elisabethplein en de Henri Quetstroeyelaan over de Spoorweg en het Kanaal richting rotonde Zwarte Kat. Ook dat is al lang opgegeven. Zie dichtgebouwd Elisapark-project en het braakliggend terrein aan kruispunt Vogelpers/ Henri Quetstroeyelaan. En zie de versmalling van de overgedimensioneerde Landingsbaan, vanwaar men vroeger zowel richting Doornik als richting Ring 0 (Bergen/Brussel) kon. Allemaal foute inschattingen die veel geld hebben gekost. En die fouten zijn niet meer te herstellen. En die "oplossingen" hebben ook geen nut meer. Gedeeltelijk vervangen door de Zuidbrug, waarvan de bouw in de steigers staat.
 
 

Zoek je voorouders in de Bib van Beersel

VOOROUDERS OPZOEKEN WORDT KINDERSPEL IN BEERSELSE BIB



Een recente versoepeling van de wetgeving was de aanleiding voor een nieuw geslaagd project van het Heemkundig Genootschap ‘van Witthem’. Twaalf vrijwilligers werkten de voorbije maanden immers in stilte aan een grote uitbreiding van de genealogische databank met alle geboorte-, huwelijk- en overlijdensakten.
Vrijwilligers en  bestuurders op de foto als bekroning van veel werk ©gemeente Beersel

Gewapend met een geoefend arendsoog, engelengeduld en een flinke portie doorzettingsvermogen togen Mireille Amerijckx, Ingrid Brassine, Mieke Dekoninck, Jean Denayer, Lydia Denayer, Marc Desmedt, Marijke Desmet, Cécile Goossens, André Laeremans, Paul Van Roy, Jules Vanbellingen en Jos Vanden Bosch in de periode mei-november zowat dagelijks naar een rustig lokaaltje in de Bib om bijkomende namen in te voeren in de databank. De gemeente Beersel financierde de digitalisering van de akten -de originele registers moeten op deze manier immers niet langer uit het archief gehaald worden- en gaf een paar afgedankte pc’s in bruikleen. De Bib stelde haar infrastructuur gastvrij ter beschikking.

Dankzij liters koffie en ondanks het tussendoor oprakelen van de nodige anekdotes over Beersele dorpsfiguren en een occasionele vervloeking als ze een naam niet konden ontcijferen, raakte hun werk af tegen de deadline. In totaal voegden deze gedreven vrijwilligers niet minder dan 27.000 nieuwe akten en 180.000 namen toe aan de sinds 2004 bestaande database. Ook informaticus Geert De Visscher verdient een pluim voor de vele aanpassingen aan de achterliggende zoekmachine.


Al wie meer wil weten over zijn/haar voorouders kan nu via een paar eenvoudige klikken alle geboorteakten (vanaf 1613 tot 1920), huwelijksakten (1644-1945) en overlijdensakten (1644-1950) uit Alsemberg, Beersel, Dworp, Huizingen en Lot makkelijk zelf terugvinden én afprinten of opslaan. Je kan zoeken op naam, datum of deelgemeente. Iedereen kan de genealogische databank gratis consulteren tijdens de openingsuren van de Bib. Vanaf nu zal er elk jaar een update aan de database gebeuren. Deze uitbreiding biedt een ware goudmijn aan informatie voor historici, heemkundigen, genealogen, leerlingen die als schooltaak een stamboom moeten maken maar ook voor al wie gewoon eens een uurtje in zijn familieroots wil snuisteren.

Eén weetje willen we u alvast niet onthouden. Over de drie laatste eeuwen heen zijn dit de populairste Beerselse meisjesnamen (in volgorde): Anna, Maria, Catharina  Joanna en Elisabeth. Bij de jongens was dit Joannes, Jean/Jan, Joseph/Jozef, Petrus/Pierre en Frans(iscus). 





Het lot van Villa Reumont in Halle is hoogst onzeker

Toekomst Villa Reumont onzeker,  Projectontwikkelaar gaat  in beroep

Villa_reumont_en_sint-lucasarchief
Erfgoedwaarde erkend, beroep tegen weigering sloop ingediend.

Het ziet ernaar uit dat de toekomst van de Villa Reumont aan de Halse Villalaan onzeker blijft. Het schepencollege sprak zich eerder negatief uit over de vraag om het gebouw, waarvan de Erfgoedwaarde in Halle  algemeen wordt erkend, maar dat geen  bijzonderre bescherming geniet, te slopen en er een twintigtal appartementen voor in de plaats te zetten. 

De projectontwikkelaar gaat, zoals te verwachten viel, bij de provincie Vlaams-Brabant in beroep tegen deze beslissing. Ontwikkelaar Lacaille houdt voet bij stuk en wil via de Bestendige Deputatie gelijk halen en zijn plannen doorzetten.

In de beroepsprocedure bij de Bestendige Deputatie moeten of kunnen alle betrokken partijen hun positie juridisch onderbouwen.

De Deputatie spreekt zich uit als rechtscollege. Wat ook de positie van de deputatie is, er blijft nog steeds een mogelijkheid om verder te procederen via de Raad voor Vergunningsbetwistingen.


Vanuit het standpunt van de projectontwikkelaar is het instellen van een beroep haast vanzelfsprekend: er is al veel tijd, energie en geld gestoken in de voorbereiding van een dossier waarin met alle geldende regels op het vlak van de Ruimtelijke Ordening en de Stedenbouw rekening is gehouden.


De Bestendige Deputatie moet binnen zestig dagen beslissen over het beroep van de ontwikkelaar. Maar elke  betrokken partij kan verder procederen, wat ook de uitspraak is.

woensdag 8 januari 2020

Stad Halle wil "nudgen" Maar wat is dat eigenlijk?

Nudging Bron: Wikipedia



















Nudging (of nudgen) is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. De term is populair geworden door het in 2008 verschenen Engelstalig boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness van de wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein. Volgens hen is een nudge elk aspect van de keuzearchitectuur dat het gedrag van mensen verandert op een voorspelbare manier, zonder opties te verbieden en/of financiële prikkels significant te veranderen.[1] De techniek kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Het klassieke voorbeeld is het plaatsen van een nepvlieg op urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen.
Volgens Thaler en Sunstein is nudging een goede aanvulling op de drie traditionele instrumenten van gedragsbeïnvloeding: wetgeving, voorlichting en financiële prikkels. Die kunnen respectievelijk te dwingend, te paternalistisch of te duur zijn, en bovendien gaan ze uit van de mens als rationeel wezen.[2]
Sinds het indienen van een conceptnota in het Vlaams Parlement op 8 mei 2015 wordt ook in Vlaanderen het politieke debat over het invoeren van de nudging-techniek in onder meer de welzijnssector gevoerd.[3]

Toepassingen van nudging

Nudging kan gerealiseerd worden door subtiele aanpassingen van de omgeving. Bijvoorbeeld met stickers in de vorm van voetstappen die leiden naar de trap om zo het trapgebruik te stimuleren, of door in kantines fruit op ooghoogte te plaatsen, terwijl men zich voor ongezondere snack moet bukken.[4] Ook het opt-outsysteem bij orgaandonatie is een vorm van nudging.

Kritiek

Maar deze nieuwe vorm van gedragsbeïnvloeding stuit ook op kritiek. Sommige psychologen en filosofen vragen zich af of de overheid (politici, beleidsmensen) niet te ver gaat in het sturen of manipuleren van mensen en zich bezondigt aan ongewenst paternalisme.[5] Volgens anderen beperkt nudging zich enkel tot een gedragswijziging op korte termijn maar zet het niet aan tot een mentaliteitsverandering op lange termijn.[6]

dinsdag 7 januari 2020

REGIO - Hinder op komst voor tram 51 door heraanleg steenweg


Foto Simulatie nieuwe toestand Alsembergsesteenweg aan de Globe, Brussel Mobiliteit©




Een stuk van anderhalve kilometer lang, tussen Coghen en Globe, van de Alsembergsesteenweg in Ukkel wordt volledig heraangelegd. Dat moet het comfort en de veiligheid van voetgangers vergroten. Er komen comfortabele tramhaltes voor lijn 51, en meer bomen. En er  verdwijnen 157 parkeerplaatsen. De heraanleg zal waarschijnlijk ook hinder veroorzaken voor tramreizigers uit de zuidelijke Zennevallei (Drogenbos, Ruisbroek, Linkebeek, Beersel, Alsemberg, Lot, Rode....) die lijn 51 gebruiken  om naar Brussel te sporen. Ook automobilisten moeten  rekening houden met wisselende verkeersstromen en sluikverkeer  in woonstraten. 


De Alsembergsesteenweg is een typisch voorbeeld van een Belgische steenweg: oud, lang en smal. Trams en auto's delen de ruimte met elkaar, voor voetgangers of fietsers is weinig plaats. De weg is versleten, en dat maakt de lokale handelskern onaantrekkelijk. De geplande vernieuwing van de tramsporen, nutsleidingen en riolering is een goede gelegenheid om ook de steenweg zelf te moderniseren.


Het stuk aan de tramhalte Globe wordt zonder niveauverschillen heraangelegd met natuursteen. Dat moet de handelskern aantrekkelijker maken.


De stoepen en oversteekplaatsen worden comfortabeler en veiliger. Dat is nodig, want de weg voldoet niet aan de Brusselse infrastructuurnormen. Na de heraanleg komen er aan alle oversteekplaatsen en kruispunten 'oren'. Dat betekent dat de stoep daar breder wordt om de oversteekafstand te verkorten en de voetgangers zichtbaarder te maken.


Op bijna alle kruispunten komen ook doorlopende stoepen waar het asfalt van de rijweg stopt en overgaat in een verhoogde stoep. Voetgangers hebben voorrang en auto's zijn te gast.


Door de beperkte breedte van de Alsembergsesteenweg gaat de extra ruimte voor voetgangers ten koste van het aantal parkeerplaatsen. De plannen voorzien 41 procent minder parking langs de straat dan vandaag. Er verdwijnen 157 plaatsen, al blijft er op de meeste plekken aan beide kanten van de weg een parkeerstrook, onderbroken door bomen.


De heraanleg begint na de vernieuwing van de nutsvoorzieningen en de tramsporen. Wanneer dat zal zijn ligt nog niet vast. Vast staat dat het verkeer op tramlijn 51 een tijd onderbroken zal worden. Brussel Mobiliteit heeft voorlopig nog geen vergunning voor de wegwerkzaamheden, maar het openbaar onderzoek is al afgerond. De planning is volgend jaar, maar de precieze timing hangt af van andere partijen, zoals de MIVB en Aquafin. Het budget voor de heraanleg komt op ongeveer zes miljoen euro uit.