dinsdag 14 januari 2020

HALLE - Opzij opzij opzij, daar komt die trappenpartij

©Stad Halle
In Halle is het inmiddels algemeen bekend: De doeken aan voor- en achtergevel van het Historisch Stadhuis van Halle zijn nu grotendeels verwijderd. De restauratie van de buitengevels moet nog wel volledig afgewerkt worden en de stellingen afgebroken en afgevoerd.

De volledige restauratie en de aanbouwfase komen er aan. Daarna moet het Possozplein aan de  achterzijde heringericht worden en een nieuwe bestemming krijgen. Over de bestemming van het gerestaureerde gebouw  eerst tot nu toe ook  geen echte duidelijkheid.



De fasering van de werken toont even zeer  dat er nog heel wat wijzigingen in de oorspronkelijke plannen overwogen worden en mogelijk zijn.

De gemeenteraadscommissie van 9 januari 2020 is in dat opzicht verhelderend geweest. Pas nu blijkt dat "mensen zich zorgen beginnen te maken".  Het historisch stadhuis is samen met de Basiliek en het Jezuïetencollege  HET ankerpunt van Halle en de aan gang zijnde restauratie is dus niet iets waar men lichtzinnig over heen stapt. Hier bepalen heden en verleden de toekomst van de stad. Van een "staatszaak" gesproken!

Een van de eerste werkzaamheden die op stapel staan, is de aanleg van een nieuwe "trappenpartij" aan de ingang van het stadhuis op de Grote Markt. 


Dit is wat er daarover te lezen staat in een collegebeslissing van 08/11/2019 :

"De trappenpartij aan de voorgevel zal vernieuwd worden in een symmetrisch opgevatte trappenpartij waarin hellende vlakken worden ingewerkt zodat de toegang voor alle personen mogelijk is via de voorgevel. Voor de realisatie zal de werfzone vooraan het stadhuis uitgebreid worden tijdens de duur van de werkzaamheden. De werkzaamheden omvatten onder andere het verwijderen van de bestaande constructie (het blauwe hardsteen plankier + trappenpartij + deel van de bestrating van de grote markt volgens nieuwe bouwlijn) tot op bruikbaar niveau voor de nieuwe trappenpartij. Recuperatie van de genummerde kasseien in deze zone van de grote markt."


Zowel N-VA als Halle 2019 hebben zich bezorgd getoond over de aanpak ervan.  Zo zegt de N-VA:
"Deze symmetrisch opgevatte trappenpartij met hellende vlakken zal een groot deel van de ruimte tussen de voorgevel van het historische stadhuis en het standbeeld van Servais innemen.



De Halse N-VA-fractie vreest dat de toegang tot de Grote Markt via café De Sleutel heel wat hinder zal ondervinden. Verder zal dit ook een impact hebben op de terrassen van de aangrenzende horecazaken. Wat de gevolgen zijn voor carnaval en andere festiviteiten op de Grote Markt is ook zeer onduidelijk."


©Stad Halle






















Halle 2019 zit grotendeels op dezelfde golflengte en stelt het nut van heel deze ingreep in vraag, omdat er een compleet nieuwe toegang wordt bijgebouwd aan de zijde Possozplein en deze net dienstig zal zijn voor iedereen en in het bijzonder voor mensen met een beperking en bejaarden. 


In "Het Laatste Nieuws" van  13 januari 2020 antwoordt schepen Pieter Busselot  (CD&V) op deze kritiek als volgt: “Wanneer de stellingen afgebroken zijn zal de omgeving volledig in 3D opgemeten worden. Dan zal bekeken worden hoe ver die trap kan komen op de Grote Markt. Er zal met alles rekening gehouden worden en dus ook met de horecazaken en met evenementen zoals Carnaval Halle. We kunnen zelfs een testopstelling neerzetten zodat we zeker zijn dat dan de juiste beslissing gemaakt wordt.”



maandag 13 januari 2020

HALLE - Dats24 behoudt vertrouwen in CNG (en betwist dus de VRT-studie)

Dats24 bevestigt: CNG blijft verantwoorde keuze

Dats24 reageert op de VRT-studies die recent in het nieuws kwamen over de klimaat- en milieuvriendelijkheid van autobrandstoffen. Ziehier het standpunt: "Ook met de recente berichtgeving over aardgas-emissies, blijven we bij DATS 24 overtuigd van de kwaliteiten van CNG als brandstof. Er is immers een zeer groot verschil tussen de Belgische/Europese aardgasmix en de Amerikaanse, waarop de berichtgeving is gebaseerd.

Foto Dats24©

De emissies van aardgas die gebeuren in de keten - van ontginning, transport tot opslag - zijn fundamenteel lager in België, in vergelijking met de VS. Bovendien houdt het onderzoek geen rekening met de systeemvoordelen van het aardgasnetwerk en het CNG-voertuigenpark. Zo wordt er geleidelijk overgeschakeld op bio-CNG, en speelt CNG een positieve rol in de transitie naar waterstofmobiliteit.
Al deze inzichten maken dat we bij DATS 24 in volle overtuiging kiezen – en blijven kiezen – voor rijden op CNG. "

"Wij kunnen u bevestigen: CNG is en blijft een verstandige keuze voor het milieu.Hoe we dat zo zeker weten? We hebben er samen met onze interne specialisten en onze partners, zoals de VUB, Thomas More Hogeschool en UGent uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
De bijna 20.000 ingeschreven Belgische CNG-auto’s kunnen dus met een gerust hart de baan op blijven gaan, "zo besluit de Colruytdochter.

Beersel herschikt werking Bezoekerscentrum De Lambiek

De Lambiek: vernieuwde werking vanaf 2020


In januari 2020 begint voor De Lambiek in Alsemberg een nieuw werkjaar. Voor het biercentrum wordt het een jaar met heel wat veranderingen en nieuwe uitdagingen.
Niet alleen wordt er momenteel druk gewerkt aan de aanleg van het nieuwe park de ‘Alsembergse Beemd’ waardoor De Lambiek in een unieke  groene parkomgeving komt te liggen. Alles wordt ook in het werk gesteld om De Lambiek naast als  een toeristisch biercentrum uit te bouwen als locatie voor zakelijk toerisme en bierevents. Dit doet De Lambiek niet alleen, maar in samenwerking met partners die hiervoor de nodige expertise in huis hebben. 
De Lambiek krijgt herschikking van de werking. Foto ©Gemeente Beersel
In mei 2011 opende het Bezoekerscentrum De Lambiek zijn deuren. Sinds deze opening is er echter op het vlak van biertoerisme veel gewijzigd. Meerdere Lambiekbrouwerijen hebben sinds 2011 eigen bezoekersruimtes ingericht en hebben met succes op eigen kracht initiatieven in het kader van biertoerisme uitgebouwd. Deze evaluatie was de aanleiding om het in De Lambiek over een andere boeg te gooien.
De Lambiek is niet langer een permanent bezoekerscentrum. Het Biercentrum De Lambiek zal nog vrij kunnen bezocht worden op vooraf bepaalde data en tijdens georganiseerde biertours en bierevents. Ook bezoeken op reservatie blijven mogelijk. Meer informatie en de openingsdata kan u terugvinden op de website www.delambiek.be en op de facebookpagina van De Lambiek.
Het toerismekantoor, dat gevestigd is in De Lambiek, staat de toerist met raad en daad bij en dit van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 12u en van 14 tot 16u30. Via de website www.visitbeersel.be kan u 7 op 7 alle info terugvinden over het toeristisch aanbod.

Vijver Essenbeek: N-VA dient klacht in

De N-VA dient klacht in tegen de deal van het Halse schepencollege en een bouwpromotor rond Vijver van Essenbeek, waarbij er toch mag gebouwd worden langs de Kasteelstraat.


N-VA Halle  dient  klacht in. Foto N-VA Halle©
De N-VA geeft de strijd voor de vijver van Essenbeek niet op. De partij dient klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen de deal die het schepencollege sloot met een bouwpromotor. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, bleek de rechtszaak uitgesteld en maakte het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Deze achterkamerpolitiek schendt de principes van behoorlijk bestuur”, vinden de Essenbeekse N-VA-gemeenteraadsleden Mark Demesmaeker en Nelly Lanis.



In februari 2018 beslist de gemeenteraad dat het stadsbestuur beroep moest aantekenen tegen de bouwvergunning aan de vijver van Essenbeek langs de Kasteelstraat. "Het schepencollege neemt een advocaat onder de arm en tekent effectief beroep aan. Tot een echt proces zou het echter nooit komen: meteen nadat het beroep is opgestart besluiten de partijen de rechtszaak uit te stellen om een akkoord te onderhandelen." beweert de N-VA.



“Wanneer heeft het schepencollege zijn advocaat de opdracht gegeven de zaak uit te stellen? Dit is in geen enkel verslag van het schepencollege terug te vinden. Meer nog, de gemeenteraadsleden die opdracht gaven het beroep in te dienen, werden nooit op de hoogte gesteld. Zo werd hun beroep tegen de bouwvergunning achter hun rug uitgesteld om een deal te kunnen sluiten met een bouwpromotor. Pure achterkamerpolitiek”, zegt gemeenteraadslid Mark Demesmaeker.



De N-VA dient nu klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen deze werkwijze. “Terwijl de gemeenteraadsleden dachten dat de beroepsprocedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen liep, sloot het schepencollege in het geheim een deal met een bouwpromotor. Hoe kon men handelen tegen deze werkwijze als men nooit op de hoogte werd gesteld? Men heeft de gemeenteraadsleden informatie achtergehouden. Dit schendt de principes van behoorlijk bestuur. We vragen dan ook aan de hogere overheid om de gemeenteraadsbeslissing over het bouwproject aan de vijver van Essenbeek te vernietigen”, zegt Nelly Lanis.



"In tegenstelling tot Groen en sp.a die hun verkiezingsbeloften inslikken, gaat de N-VA wel tot het uiterste voor Essenbeek. We hadden kunnen zeggen ‘het is verloren’ maar we kunnen deze werkwijze van het schepencollege niet zo maar laten passeren. We hebben er vertrouwen in dat het Agentschap Binnenlands Bestuur er ook zo over denkt”, besluit Mark Demesmaeker.


De achterzijde van het Oud Stadhuis in Halle

Op 9 januari 2020 bogen enkele raadsleden van meerderheid en oppositie zich tijdens een Commissievergadering in Halle over een ontwerp voor de aanbouw van het historisch stadhuis aan de zijde van het Possozplein.

© Stadsbestuur Halle Voorontwerp aanbouw Historisch stadhuis. Zij-aanzicht rechts
Volgens diverse bronnen was de belangstelling niet echt overweldigend, wat in deze  fase geen echt een probleem hoeft te zijn.

De Commissievergaderingen zijn in principe openbaar in Halle. Een handvol inwoners maakte van die mogelijkheid gebruik.

Deze nieuwbouw wordt één van de belangrijkste  Onroerend Erfgoeddossiers in Halle tijdens dit decennium.



Zo zou de achterzijde er uitzien vanaf  het Possozplein. ©Stad Halle

Het valt te verwachten dat er heel wat controverse, dialoog, ideeëngeweld en animo rond zal ontstaan.

Onze redactie volgt dit boeiende project dan ook van nabij en zal er geregeld over berichten.

zondag 12 januari 2020

Kasteel Gaasbeek wil uit de klauwen van de Tijd

Kasteel van Gaasbeek vernieuwt grondig om oud en nieuw te verbinden


Ezgif-7-f01d00a8f1cd
De Restauratie van het Kasteel van Gaasbeek vergt veel tijd en vakmanschap. Foto ©Kasteel van Gaasbeek

Het Kasteel  van Gaasbeek sluit op 31 augustus 2020 om de restauratie mogelijk te maken. Sommige onderdelen van het Masterplan  Restauratie zijn al uitgevoerd of in uitvoering. Daarover meer in een volgende bijdrage. Maar het grootste werk vergt dus deze sluiting.


Net buiten Brussel, middenin de glooiende heuvels van het Pajottenland troont het Kasteel van Gaasbeek. De middeleeuwse burcht kende een bewogen geschiedenis en evolueerde van strategisch bolwerk naar riant buitenverblijf. De graaf van Egmond was een van de bekendste eigenaars. Het huidige gebouw kreeg zijn romantische restyling op het einde van de negentiende eeuw dankzij de excentrieke markiezin Arconati Visconti. Zij richtte het kasteel in als museum voor haar enorme kunstcollectie en bespeelde het als historisch theaterdecor. De droomburcht die toen ontstond, heeft ook nu nog iets van een tijdmachine. U dwaalt hier door historiserende interieurs en ontdekt wandtapijten, schilderijen, meubilair, beelden en andere waardevolle objecten.

Een bezoek aan het kasteel prikkelt al uw zintuigen. Verrassende tentoonstellingen met hedendaagse kunstenaars geven ons erfgoed een gedurfde twist.

Het kasteelpark met zijn eeuwenoude bomen, vijvers, dreven, kronkelende paden en her en der opgetrokken historische gebouwen, vormt een gedroomde plek voor onthaasting. In het domein bevindt zich ook de unieke museumtuin, waar oude fruit- en groentesoorten gekoesterd worden.

De  uitdaging

Foto Kasteel Gaasbeek Tes Thibaut©
Hoe houd je een eeuwenoud kasteel, letterlijk en figuurlijk opgetrokken uit diverse historische lagen, springlevend?  En hoe haal je een inmiddels bijna 100 jaar oud museum in datzelfde kasteel uit de klauwen van de Tijd?  Hoe presenteer en ‘vertaal’ je het op een verrassende, dynamische en zo toegankelijk mogelijke manier voor een groot en internationaal publiek?

Vertrekkend vanuit die vragen presenteerden Bogdan & Van Broeck Architects in 2014 het eindrapport van het Masterplan voor het Kasteel van Gaasbeek, dat zij in opdracht van het Departement CJSM (Fonds voor Culturele Infrastructuur) uitwerkten.

Hierin vind je  de volgende ambities:

 - de volledige restauratie van de historische kasteelinterieurs en van de beschermde gebouwen in het park; een grondige update van het ensemble

· - het kasteel zo toegankelijk mogelijk maken, ook voor mensen met een beperking (rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, …)

·  - een nieuw concept uitwerken voor de presentatie van de collectie

·  - een nieuw gebouw voor onthaal en ticketing, museumshop, administratie, archief, bibliotheek en depot.

Visie



De onderliggende visie voor het Masterplan is een permanent proces van verandering en zelfbevraging . Dit houdt in dat het kasteel en zijn parkdomein niet als ‘bevroren’, statische elementen worden beschouwd, maar als een "work in progress" dat voortdurend evolueert.

Concreet betekent dit dat wanneer ingrepen nodig zijn in het kasteel, ervoor geopteerd wordt om de  historische setting te versterken en aan te vullen. Zo kan een lift die het kasteel toegankelijk maakt voor rolstoelgebruikers deels doorzichtig zijn, waardoor de bezoeker een beeld krijgt van bouwlagen, muurdikte en gebruikte materialen.

Een belangrijke vraag was verder extra ruimte te creëren in de vorm van open depots, een ontvangstzaal waarin onder meer de rijke gipscollectie van het kasteel getoond kan worden, een polyvalente ruimte, een tearoom en een tot nu toe ontoegankelijke neogotische torenkamer open te stellen. De complexe, haast labyrintische ‘binnenstructuur’ van het gebouw zorgde meteen voor een andere uitdaging: die van een logische, flexibele route door het museum.

Daarnaast is klimaatbeheersing in dit eeuwenoude gebouw geen gemakkelijke opdracht. In samenwerking met architecten, ingenieurs en scenograaf werd hiervoor een scenario uitgewerkt dat het binnenklimaat optimaliseert zonder de historische interieurs te beschadigen of te verstoren.

vrijdag 10 januari 2020

Stadhuis Halle wordt weer blootgegeven

HALLE - Oud Stadhuis uit de doeken!

Stadhuis_halle
Hals stadhuis ontdoet zich van nu overbodige geworden doeken en stellingen. ©Stad Halle
 

Het historisch stadhuis van Halle staat vanaf maandag 13 januari 2020 niet langer in de steigers
Maandag zal het statige historisch stadhuis opnieuw in  volle glorie schitteren op de Halse Grote Markt. Want nu de buitenrestauratie van het dak, de ramen en de gevels voltooid is, zal de aannemer de werfpanelen en de steigers grotendeels verwijderen.

 Sinds 2 mei 2018 staat het historisch stadhuis in de steigers voor een grondige opknapbeurt. Nu - 19 maanden later – zijn het volledige dak, de toren, de dakkapellen, de sierelementen en de gevels volledig gerenoveerd. Ook de buitenramen en -deuren werden volledig vernieuwd, uiteraard naar historisch model. Nu deze renovaties erop zitten, kan de bescherming weg.
 In de  volgende weken het historisch stadhuis  toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking. Om dit mogelijk te maken wordt de trappenpartij uitgebreid met een hellend vlak.

Binnenkort valt ook het doek over de binnenrestauratie en kan het toerismekantoor terugkeren naar zijn vertrouwde locatie. Van zodra dit gebeurd is worden de huidige containers van het toerismekantoor verwijderd. Toch blijft de werfzone op het J. Possozplein behouden omdat er een  nieuwe achterbouw komt om de lift, de bergruimten, de technische ruimte en de toiletten in onder te brengen. De achterbouw staat volledig los van het historisch gebouw, met uitzondering van een toegangsverbinding zodat het zicht op de achtergevel bewaard blijft., Er is een voorontwerp dat nog moet worden uitgewerkt en verfijnd.