woensdag 15 mei 2019

Abdijhoeve Brukom voorlopig beschermd


SINT-PIETERS-LEEUW – Abdijhoeve Hof ten Brukom voorlopig beschermd
Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt de abdijhoeve Hof ten Brukom in Sint-Pieters-Leeuw voorlopig als monument.
"De abdijhoeve Hof ten Brukom is de laatste overgebleven fysieke getuige van de eeuwenlange aanwezigheid van de Ter Kamerenabdij in Sint-Pieters-Leeuw. Naast deze historische waarde is de abdijhoeve ook een architecturaal pareltje in combinatie met veeteelt- en landbouwmogelijkheden.", aldus minister-president Geert Bourgeois.

In 1777 werd de abdijhoeve Hof ten Brukom in Sint-Pieters-Leeuw gebouwd ter vervanging van een oudere pachthoeve. Brukom is een belangrijk gehucht gelegen op een knooppunt van wegen en waterlopen. Die gunstige ligging bood grote mogelijkheden voor landbouw en veeteelt. De oudste verwijzing naar de abdij van Ter Kameren in Brukom vinden we in een oorkonde van 1238. De hoeve was een pachthoeve in het bezit van een machtige Brusselse abdij en getuigt van het landbouwsysteem tijdens het ancien regime. 

De toegangspoort met duiventil, een privilege weggelegd voor adel en clerus, toonde de bijzondere status van de abdijhoeve. Ook na de opheffing van de abdij aan het einde van de achttiende eeuw behield de pachthoeve haar agrarische functie. Het goed wisselde tijdens de negentiende eeuw meerdere malen van eigenaar en werd steeds verder verpacht, tot aan het midden van de twintigste eeuw. Gedurende lange tijd was er een paardenkwekerij ondergebracht, waarvan nog enkele paardenstallen overblijven.


Wat het gesloten hoevecomplex zo speciaal maakt is de uitzonderlijke grootte en de architecturale kwaliteit. De abdijhoeve werd opgetrokken in een zeer typerende bak- en zandsteenarchitectuur onder steile leien bedaking, met afgewolfde zadeldaken. Ondanks het functionele karakter is de architecturale vormgeving van de stalgebouwen uitzonderlijk omdat gebruik werd gemaakt van een overwelving met bakstenen koepelgewelven op monolithische zuilen van blauwe hardsteen.
Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen negen maanden beslist minister-president Geert Bourgeois over een definitieve bescherming.

zaterdag 11 mei 2019

Halle - Geen lange Tunnel voor A8 Halle


4OO miljoen  euro: zoveel zou de  lange tunnel  voor de N203A, die de Ring met de A8 verbindt in Halle, nu al kosten. Te veel voor Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die ook andere prioriteiten in het orderboekje staan heeft. Daarom  vraagt hij de stad Halle om de bevolking drie mogelijke scenario's voor te leggen over de doortocht naar  de A8. 

Hij heeft drie alternatieve scenario’s die hij graag aan de Hallenaren voorgelegd ziet. In de eerste variant wordt ter hoogte van de Nijvelsesteenweg een tunnel gebouwd met een lengte van zowat 220 meter. De kostprijs bedraagt 85 miljoen euro. In een tweede variant wordt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel gebouwd die tot 500 meter lang kan zijn. In dit scenario komt er ter hoogte van de Welkomstlaan een ‘zwevende rotonde’ die 7,5 meter boven het maaiveld zal uitsteken. De kostprijs van deze tweede variant bedraagt 140 miljoen euro. In een derde variant ten slotte komt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel die een kilometer lang kan zijn met een kostenplaatje van 160 miljoen euro.

Een volledige intunneling heeft volgens Weyts niet alleen een te hoge kostprijs,  hij zou  ook niet geschikt voor gevaarlijke ADR-transporten waardoor die dan toch nog door de woonwijken zouden moeten verlopen.  Weyts is voorstander van snelle deeloplossingen, quick wins, die geleidelijk soelaas moeten brengen. Zo wordt de voetgangersbrug aan Rodenem, waar het Halse college geen voorstander van is,  binnenkort aanbesteed.

Het schepencollege van Halle denkt nu na over de  gewijzigde  mogelijkheden zonder  al een standpunt in te nemen.

dinsdag 7 mei 2019

Halse Tunnelplannen


Halle – Schepencollege voert druk op: tunnel voor de A8 moet er komen

Het schepencollege van Halle wil dat de volgende Vlaamse regering de intunneling van de N203A (de A8 naar Doornik) realiseert.  Volgende vrijdag is er op het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts een overleg gepland en daar wil het college dit standpunt duidelijk verdedigen.

Over die intunneling is al veel inkt gevloeid, er zijn beloftes en studies gedaan, maar finaal heeft Weyts het project alvast voorlopig begraven vanwege te duur.
Momenteel circuleren alweer tal van geruchten, maar in Halle zelf weet niemand precies welke richting de Vlaamse overheid na de verkiezingen uit wil gaan.

In afwachting van een nieuwe studie stelde de minister de bouw voor van onder andere voetgangers- en fietsersbruggen aan verschillende kruispunten langs de snelweg.  Maar daar neemt het schepencollege geen vrede mee. De A8 zou veiliger worden en Rodenem, Essenbeek en Sint-Rochus zouden   meer leefbaar worden. Op het tunneldak kan, althans volgens de vroegere plannen, 8 hectare aan groen aangeplant worden.  Het schepencollege van Halle neemt een duidelijk standpunt in en vraagt dat de A8 eindelijk in een tunnel gelegd wordt. 

Het schepencollege heeft in januari al een negatief advies gegeven voor de bouw een voetgangersbrug over de A8 aan de Rodenemweg, omdat ze alleen voor voetgangers bestemd is. Maar het gewest heeft dat advies genegeerd.
Over de financiële haalbaarheid van de tunnel is er alvast geen enkele zekerheid.