dinsdag 7 mei 2019

Halse Tunnelplannen


Halle – Schepencollege voert druk op: tunnel voor de A8 moet er komen

Het schepencollege van Halle wil dat de volgende Vlaamse regering de intunneling van de N203A (de A8 naar Doornik) realiseert.  Volgende vrijdag is er op het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts een overleg gepland en daar wil het college dit standpunt duidelijk verdedigen.

Over die intunneling is al veel inkt gevloeid, er zijn beloftes en studies gedaan, maar finaal heeft Weyts het project alvast voorlopig begraven vanwege te duur.
Momenteel circuleren alweer tal van geruchten, maar in Halle zelf weet niemand precies welke richting de Vlaamse overheid na de verkiezingen uit wil gaan.

In afwachting van een nieuwe studie stelde de minister de bouw voor van onder andere voetgangers- en fietsersbruggen aan verschillende kruispunten langs de snelweg.  Maar daar neemt het schepencollege geen vrede mee. De A8 zou veiliger worden en Rodenem, Essenbeek en Sint-Rochus zouden   meer leefbaar worden. Op het tunneldak kan, althans volgens de vroegere plannen, 8 hectare aan groen aangeplant worden.  Het schepencollege van Halle neemt een duidelijk standpunt in en vraagt dat de A8 eindelijk in een tunnel gelegd wordt. 

Het schepencollege heeft in januari al een negatief advies gegeven voor de bouw een voetgangersbrug over de A8 aan de Rodenemweg, omdat ze alleen voor voetgangers bestemd is. Maar het gewest heeft dat advies genegeerd.
Over de financiële haalbaarheid van de tunnel is er alvast geen enkele zekerheid.

maandag 6 mei 2019

Grenseik Leeuw Vlezenbeek gedoopt


Sint-Pieters-Leeuw – Nieuwe eik herinnert aan oude grens Leeuw- Vlezenbeek



Afgelopen zondagnamiddag zorgde de Dienst Erfgoed Sint-Pieters-Leeuw voor de aanplant en de feestelijke doop van een nieuwe Grenseik tussen Leeuw en Vlezenbeek. De vzw De Vrede koppelde een wandeling aan dit feestgebeuren.


In 1739, zowat 280 jaar geleden werd een definitieve grens vastgelegd tussen de toenmalige dorpen Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw. Dit gebeurde door het plaatsen van 25 stenen grenspalen en enkele stoere lindebomen en eiken. In een sierlijke, met de hand ingekleurde figuratieve kaart op perkamenten rol, werd de “Lemietscheydinge” officieel bevestigd.



Op 8 augustus 2018 werd één van de grenseiken geveld door onweer. Dat is jammer, want vele van deze landschapsrelicten zijn intussen verdwenen en het gebruik ervan is vandaag nog amper gekend. Toch had ook deze boom – net zoals de Witse-boom op de grens tussen Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw een belangrijke waarde. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw besloot dan ook om een nieuwe Grenseik aan te planten die het landschap van Vlezenbeek zal sieren.


De Vrede vzw greep het moment aan om aan deze doop een heerlijke wandeling te koppelen over de grenzen van Vlezenbeek, hoofdzakelijk in het gehucht Sobbroek.

zaterdag 4 mei 2019

Parkeerterrein Lot al omstreden voor het er is


Beersel - 250 parkeerplaatsen bij Station Lot: vloek of zegen?



Plots staat de  aanleg van een groot parkeerterrein aan het NMBS-station in de Beerselse deelgemeente Lot in het centrum van de belangstelling.



Op Facebook  roeren zich tegenstanders, naar aanleiding van een recent artikel in de krant Het Laatste Nieuws.  De partij Groen  is niet erg met de 250 autostaanplaatsen opgezet en vreest voor overlast. Zij ziet meer heil in een spreiding van de parkeermogelijkheden over de verschillende stationsbuurten (Beersel en Huizingen plus Lot) op het grondgebied van de gemeente.



Of die optie in de huidige omstandigheden haalbaar is, kan  betwijfeld worden maar verdient toch nader onderzoek (tenzij de Vlaamse Overheid al  een dergelijke oefening  heeft gemaakt). Zie de regionale bladzijde van Het Laatste Nieuws hier.



Oud nieuws roept toch vragen op

De plannen voor een groot pendelparkeerterrein zijn niet nieuw maar kregen in onze streek weinig aandacht. Al in mei 2018 werd er wel al een bijdrage gepubliceerd in het Brusselse Weekblad BRUZZ en Lot kreeg er zelfs speciale aandacht in.


Wij vragen ons af hoe de Lottenaren zelf over dit ingrijpende project denken. Goed voor de pendelaars naar Brussel, slecht voor de stationsomgeving? Dubbelzinnig  voor alle Lottenaren?



Laat het ons weten, deel dit bericht met vrienden, familie en kennissen in en buiten Lot zodat ook zij zich kunnen uitspreken.



In ieder geval  hebben de Lottenaren recht op duidelijke informatie en die moet komen van de bevoegde Vlaamse Overheid, de initiatiefnemer.