zaterdag 11 mei 2019

Halle - Geen lange Tunnel voor A8 Halle


4OO miljoen  euro: zoveel zou de  lange tunnel  voor de N203A, die de Ring met de A8 verbindt in Halle, nu al kosten. Te veel voor Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die ook andere prioriteiten in het orderboekje staan heeft. Daarom  vraagt hij de stad Halle om de bevolking drie mogelijke scenario's voor te leggen over de doortocht naar  de A8. 

Hij heeft drie alternatieve scenario’s die hij graag aan de Hallenaren voorgelegd ziet. In de eerste variant wordt ter hoogte van de Nijvelsesteenweg een tunnel gebouwd met een lengte van zowat 220 meter. De kostprijs bedraagt 85 miljoen euro. In een tweede variant wordt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel gebouwd die tot 500 meter lang kan zijn. In dit scenario komt er ter hoogte van de Welkomstlaan een ‘zwevende rotonde’ die 7,5 meter boven het maaiveld zal uitsteken. De kostprijs van deze tweede variant bedraagt 140 miljoen euro. In een derde variant ten slotte komt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel die een kilometer lang kan zijn met een kostenplaatje van 160 miljoen euro.

Een volledige intunneling heeft volgens Weyts niet alleen een te hoge kostprijs,  hij zou  ook niet geschikt voor gevaarlijke ADR-transporten waardoor die dan toch nog door de woonwijken zouden moeten verlopen.  Weyts is voorstander van snelle deeloplossingen, quick wins, die geleidelijk soelaas moeten brengen. Zo wordt de voetgangersbrug aan Rodenem, waar het Halse college geen voorstander van is,  binnenkort aanbesteed.

Het schepencollege van Halle denkt nu na over de  gewijzigde  mogelijkheden zonder  al een standpunt in te nemen.

dinsdag 7 mei 2019

Halse Tunnelplannen


Halle – Schepencollege voert druk op: tunnel voor de A8 moet er komen

Het schepencollege van Halle wil dat de volgende Vlaamse regering de intunneling van de N203A (de A8 naar Doornik) realiseert.  Volgende vrijdag is er op het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts een overleg gepland en daar wil het college dit standpunt duidelijk verdedigen.

Over die intunneling is al veel inkt gevloeid, er zijn beloftes en studies gedaan, maar finaal heeft Weyts het project alvast voorlopig begraven vanwege te duur.
Momenteel circuleren alweer tal van geruchten, maar in Halle zelf weet niemand precies welke richting de Vlaamse overheid na de verkiezingen uit wil gaan.

In afwachting van een nieuwe studie stelde de minister de bouw voor van onder andere voetgangers- en fietsersbruggen aan verschillende kruispunten langs de snelweg.  Maar daar neemt het schepencollege geen vrede mee. De A8 zou veiliger worden en Rodenem, Essenbeek en Sint-Rochus zouden   meer leefbaar worden. Op het tunneldak kan, althans volgens de vroegere plannen, 8 hectare aan groen aangeplant worden.  Het schepencollege van Halle neemt een duidelijk standpunt in en vraagt dat de A8 eindelijk in een tunnel gelegd wordt. 

Het schepencollege heeft in januari al een negatief advies gegeven voor de bouw een voetgangersbrug over de A8 aan de Rodenemweg, omdat ze alleen voor voetgangers bestemd is. Maar het gewest heeft dat advies genegeerd.
Over de financiële haalbaarheid van de tunnel is er alvast geen enkele zekerheid.

maandag 6 mei 2019

Grenseik Leeuw Vlezenbeek gedoopt


Sint-Pieters-Leeuw – Nieuwe eik herinnert aan oude grens Leeuw- Vlezenbeek



Afgelopen zondagnamiddag zorgde de Dienst Erfgoed Sint-Pieters-Leeuw voor de aanplant en de feestelijke doop van een nieuwe Grenseik tussen Leeuw en Vlezenbeek. De vzw De Vrede koppelde een wandeling aan dit feestgebeuren.


In 1739, zowat 280 jaar geleden werd een definitieve grens vastgelegd tussen de toenmalige dorpen Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw. Dit gebeurde door het plaatsen van 25 stenen grenspalen en enkele stoere lindebomen en eiken. In een sierlijke, met de hand ingekleurde figuratieve kaart op perkamenten rol, werd de “Lemietscheydinge” officieel bevestigd.



Op 8 augustus 2018 werd één van de grenseiken geveld door onweer. Dat is jammer, want vele van deze landschapsrelicten zijn intussen verdwenen en het gebruik ervan is vandaag nog amper gekend. Toch had ook deze boom – net zoals de Witse-boom op de grens tussen Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw een belangrijke waarde. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw besloot dan ook om een nieuwe Grenseik aan te planten die het landschap van Vlezenbeek zal sieren.


De Vrede vzw greep het moment aan om aan deze doop een heerlijke wandeling te koppelen over de grenzen van Vlezenbeek, hoofdzakelijk in het gehucht Sobbroek.