vrijdag 31 januari 2020

Oud Stadhuis nog lang niet klaar in Halle


Op de jongste gemeenteraad van Halle vroeg raadslid Yves Demanet (Halle 2019) naar een stand van zaken vande restauratie van het historisch stadhuis op de Grote Markt en het Possozplein. Ziehier zijn bekommernis: "De steigers van het historisch stadhuis werden midden deze maand langs de voorzijde verwijderd. Wat is de verdere planning inzake de verwijdering van de steigers langs beide zijkanten en de achterzijde? Worden die apart verwijderd bij beëindiging van de betrokken werken langs één van die drie zijden? Of is het zo dat inzake bijvoorbeeld stabiliteit de steigers alleen maar langs de 3 zijden tesamen kunnen verwijderd worden? Worden ze in dat geval verwijderd bij de beëindiging van de buitenwerken of dient ook alle binnenwerk beëindigd te zijn?

 
Stand van zaken kant Basiliekstraat 31 januari 2020 ©RNZ


Schepen van patrimonium Pieter Busselot (CD&V) antwoordde: “De stellingen aan de voorzijde zijn volledig verwijderd.  De stellingen aan de zijkanten en de achterzijde worden verwijderd na de laatste rondgang, waarbij we de volledige zijgevels verder inspecteren met oog op de oplevering. Dit zal gebeuren midden februari. Aan de achterzijde zal een deel van de stelling blijven staan om de mogelijkheid van toegang op de verdiepen te behouden: momenteel zie je reeds de tijdelijke dichtingen die hiertoe werden gemaakt.  

Het overgrote deel van de stellingen zal dus worden gedemonteerd na oplevering van het exterieur, en staat los van de afwerking van het interieur.



Kant Possozplein:nog veel werk aan de winkel op 31 januari 2020 ©RNZ
Archeologisch onderzoek

Demanet vroeg ook hoe het zit met het archeologisch onderzoek: "Wanneer start het archeologisch onderzoek op het plein achter het historisch stadhuis? Hoeveel tijd is er ingepland voor dit onderzoek?"

Schepen van patrimonium Pieter Busselot (CD&V): “Een exacte timing voor het archeologisch vooronderzoek kunnen we momenteel nog niet geven. Volgens de planning zal dit pas in het begin van het najaar 2020 zijn. Tijdens dit onderzoek wordt de site enkel planmatig en theoretisch onderzocht. De eigenlijke destructieve ‘fysieke’ onderzoeken kunnen pas hierna uitgevoerd worden. Hiervoor moet uiteraard de site volledig beschikbaar zijn en mag ze niet belast zijn met werfcontainers of materiaal. “

"Zaadhandel" Van Diest dra echt weg uit Halse stadsbeeld


"Zaadhandel" Van Diest aan de Ninoofsesteenweg, jarenlang  een absoluut gevestigde waarde in Halle  (maar sinds geruime tijd verhuisd naar Beersel inde gebouwen van ex-Goldy tuinhandel) verdwijnt  weldra compleet uit het Halse straatbeeld.
 
Van Diest verdwijnt voorgoed uit Halle ©RNZ


De oude gebouwen van Van Diest worden gesloopt.In  de plaats komen er 21 appartementen en 2 gelijkvloerse handelsruimten. 
De gele affiche vind  je niet op de Ninoofsesteenweg maar in de Vest ©RNZ

Er is een openbaar onderzoek opgestart. De bekende "geel affisch" hangt voor een raam in de Sint- Catharinavest. Je kan het dossier in principe consulteren op het Vlaamse Omgevingsloket en ook bij het  Halse stadsbestuur onder de volgende link:


https://www.halle.be/bekendmaking-omv201900320o-ninoofsesteenweg-333945-en-sint-katharinavest-24-te-1500-halle

Zennebrug met wat advocaatkosten



In Halle is de afgelopen maanden fors wat discussie  ontstaan over de mogelijke extrakosten voor de bouw van de Zennebrug. Raadslid Sven Pletincx (N-VA)  huldigde het standpunt dat de stad al een fikse  schadevergoeding  aan de aannemer verschuldigd was omdat die niet tijdig met de uitvoering van het werk kok starten. Het schepencollege daarentegen, ontkende die stelling. Wat er ook van zij, de aannemer hield in zijn versie  staande dat er effectief schade zou moeten worden vergoed. En die zou volgens Pletincx al aardig opgelopen zijn.
Zennebrug René Deboeckstraat Vraagt en krijgt aannemer schadevergoeding voor vertraging? ©RNZ


Op de gemeenteraad van 28 januari 2020 herhaalde Pletincx zijn vraag naar een stand van zaken: "Nu de werken aan de Zenne/Zuidbrug van start gaan, wat is de effectieve meerkost opgelopen door vertragingen? Of ziet de aannemer af van enige meerkost opgelopen door vertraging van de werken, die in het verleden zijn geëist? Is een juridische procedure opgestart, in welke fase zit deze, en wat is de kost tot op heden van deze juridische procedure (kosten advocaat inbegrepen)? "

Zennebrug uiterst rechts op de schets Links ervan de afslag Suikerkaai



Schepen van openbare werken Johan Servé (sp.a) antwoordde als volgt: “Ik verwijs vooreerst naar het antwoord dat ik u hierover al gaf op uw mondelinge vraag tijdens de gemeenteraad van september (n.v.d.r. 2019): in het lastenboek is de gelijktijdigheid van de werken aan de Zennebrug en de Zuidbrug voorzien. Dit standpunt werd overgemaakt aan de aannemer, die onze visie hierover niet deelt. Naar aanleiding van de start van de werken werd dit probleem opnieuw besproken.

Beide partijen blijven bij hun standpunt maar willen vermijden dat een verdere discussie hierover de komende maanden continu zou blijven wegen op de samenwerking. Daarom werd er afgesproken om de hangende discussie voorlopig te parkeren om dit niet te laten doorwegen op de samenwerking op het terrein. Uiteraard is de stad hiermee bewust bezig. We hebben tot hiertoe aan onze advocaat 4.843,03 EUR betaald voor juridische bijstand in het dossier.”

Conclusie: ruim 4.800 euro advocaatkosten en een "geparkeerd" geschil tussen stad en aannemer.  Het kan dus nog alle kanten op.

Wie meer wil weten over de technische kant van de bruggenbouw in Halle kan ook terecht op deze webpagina: https://docplayer.nl/49330475-Olivier-devriese-projectingenieur-vergunning-zuidbrug-an-schoenmakers-studiebureau-sbe-ontwerp-zennebrug.html


donderdag 30 januari 2020

Kruispunt Rodenemweg N203a wordt gevaarlijker


Het kruispunt Rodenemweg N203a zorgt voor extra kopzorgen voor  automobilisten die vanaf de E429 via de Rodenemweg het station van Halle en de binnenstad proberen te bereiken.

De afslag zorgt voor extra gevaar.
Extra Gevaarlijk Kruispunt n203a - Rodenemweg


Op Facebook las onze redactie de volgende commentaar van een bezorgde Hallenaar: "stad Halle, wat is er gebeurd met de regeling van de verkeerslichten aan de Rodenemweg? Al een paar dagen stelt er zich een probleem wanneer je komt van richting Colruyt en links aan het verkeerslicht de Rodenemweg richting Volgerpers wil nemen. Er staat een file op de 2e rijstrook om deze afslag te kunnen nemen. Levensgevaarlijk en maakt weer file op de A8. Er kunnen amper 4 Max 5 auto's afslaan per keer. Kunnen jullie dit eens laten nakijken voor er een kettingbotsing van komt? Bedankt! "

Deze bedenking kan op de sociale media blijkbaar op instemming rekenen.

Juridisch gezien behoort de regeling en aanpassing van de verkeerslichten op de N203a tot de bevoegdheid van het Vlaams Gewest.  De verkeersveiligheid lijkt ons wel een belangrijke en essentiële bekommernis van de stad te moeten zijn.

De verkeersdrukte op de Rodenemweg is sinds de invoering van de omleidingen voor de bouw van Zuid- en Zennebrug aanzienlijk toegenomen. Er wordt gretig gebruik van gemaakt om via de op- en afrit Ratteput de rotonde Bevrijdingsplein, de binnenstad en het station alsnog te bereiken en te verlaten.  De onveiligheid op het betrokken gevaarlijke kruispunt is eveneens toegenomen.

Het afslagvlak naar links Rodenemweg - Vogelpers is  vaak niet lang genoeg voor de wachtende wagens die niet tijdig groen licht krijgen en hierdoor het linkervak richting Brussel blokkeren. Een gevaarlijke situatie.

Zie ook de bedenkingen van onze redactie bij  https://zennevallei.blogspot.com/2020/01/allez-circulez-waardevolle-tips-voor.html


Klimaatactieplan Halle Beersel Leeuw

Drie gemeenten samen voor Klimaatactieplan

Halle Leeuw en Beersel samen voor klimaat


Halle, Leeuw en Beersel gaan samen met de provincie een intergemeentelijk klimaatactieplan uitwerken.


De drie gemeenten en de provincie slaan de handen in elkaar voor de opmaak van een intergemeentelijk klimaatactieplan. Dit plan moet hen helpen om de klimaatdoelstellingen te halen die werden vastgelegd in de Burgemeestersconvenant.

 Specifiek voor Halle: Net als vele andere steden heeft ook Halle destijds de zogenoemde ‘Burgemeestersconvenant’ ondertekend. Dit klimaatengagement bepaalt dat steden en gemeenten tegen 2020 hun CO2-uitstoot gevoelig verminderen. Er werd 20% vooropgesteld tegen 2020 en de vernieuwde Burgemeestersconvenant ambieert zelfs 40% tegen 2030.  

Er is dus nog werk aan de klimaatwinkel. Om de doelstellingen te behalen sluit Halle nu een samenwerkingsovereenkomst af met de provincie Vlaams-Brabant. De provincie engageert zich immers om Sustainable Energy and Climate Action Plans, kortweg SECAP’s  op te maken voor alle steden en gemeenten in onze provincie. Vlaams-Brabant wil de gemeenten ook ondersteunen en begeleiden bij de uitvoering van deze gemeentelijk energie- en klimaatactieplannen. 

 Klimaatactieplan over de gemeentegrenzen
 Omdat klimaat niet stopt aan de gemeentegrenzen en we al op andere domeinen fijn samenwerken met de buurgemeenten Sint-Pieters-Leeuw en Beersel, opteren we voor een intergemeentelijk klimaatactieplan. Op die manier bundelen we de krachten en de middelen voor een nog sterker klimaatbeleid, zegt Halle.De gemeenteraad gaf op 28 januari 2020 zijn zegen voor het project.


 Omdat klimaat niet stopt aan de gemeentegrenzen en we al op andere domeinen fijn samenwerken met de buurgemeenten Sint-Pieters-Leeuw en Beersel, opteren we voor een intergemeentelijk klimaatactieplan. Op die manier bundelen we de krachten en de middelen voor een nog sterker klimaatbeleid, zegt Halle.De gemeenteraad gaf op 28 januari 2020 zijn zegen voor het project.