donderdag 6 februari 2020

Linkebeek: Moensbergvijver Ukkel wordt opgeknapt


De visvijver aan de Moensberg, op de grens van Beersel, Drogenbos, Linkebeek en Ukkel (de bekende put van Calevoet), en vlak bij het  gelijknamige treinstation gelegen, krijgt een opknapbeurt.

 
© One.brussels

Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (one.brussels) bevestigt het nieuws dat er een stedenbouwkundige vergunning is toegekend voor de herinrichting van de visvijver van Ukkel aan de Moensberg. De bestaande oevers zullen beveiligd en gestabiliseerd worden, maar ook de ruime omgeving van de vijver gaat er anders uitzien.



De visvijver aan de Moensberg is 28 jaar geleden opgeknapt maar nu dringend aan herstel toe. De oevers van de plas zijn in slechte staat en de houten banken vertonen duidelijke tekenen van verval. Daarom leverde Stedenbouw een vergunning af voor de opwaardering van de groene ruimte.



Het project zal geleid worden door de gemeente Ukkel en voor een deel gedragen worden door Leefmilieu Brussel. De bedoeling is niet alleen om de opgelopen schade te herstellen, maar ook het landschap en de natuurlijke kwaliteit van de site te verbeteren door de biodiversiteit te versterken. Dat moet de plek gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken voor het grote publiek.



Elzen, houten pontons en grasvoetpaden



De renovatiewerken zullen zowel op als naast het water plaatsvinden en verlopen in twee fasen. In de vijver zelf zullen er onder meer elzen geplant worden om de oevers op natuurlijke wijze te stabiliseren. Er komen ook houten pontons die gebruikt kunnen worden om van te vissen, maar even goed kunnen dienen als uitkijkpost.



In de wijde omgeving van de groene ruimte zullen er bloemperken en hoogstammige bomen worden aangelegd en zullen bezoekers zich in de toekomst kunnen verplaatsen langs nieuwe grasvoetpaden.

woensdag 5 februari 2020

REGIO - Bloemen voor Bijen


Vlaams-Brabanders gaan 73 hectare bloemen voor bijen zaaien
De (honing)bij is de belangrijkste bestuiver van fruit, tuinbouwgewassen en wilde planten. Daarom zetten de provincie Vlaams-Brabant, 41 gemeenten en de Regionale Landschappen zich in om , samen met de Vlaams-Brabanders, mee te helpen aan het overleven van de bij in onze regio.

"Om (honing)bijen in stand te houden zijn bloemen nodig, veel bloemen”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw. “In onze verstedelijkte omgeving en strakke tuinen komen die steeds minder voor. Stuifmeelrijke bloemen zijn immers de ideale maaltijd voor bijen. Wie een bloemenakker zaait kan zelf genieten van kleurrijke bloemenpracht en helpt hiermee de bijen overleven. Nu het sociale leven is stil gevallen door het coronavirus hebben onze inwoners wat meer tijd om plaats te voorzien voor deze bloemen in hun tuin”.
Overleven van de bij staat op spel
De bij is de belangrijkste natuurlijke bestuiver van fruit, tuinbouwgewassen en wilde planten. In de loop van de voorbije jaren luidde de alarmklok over de afname van de bijenpopulatie alsmaar luider. De eerste fruitbomen, de perziken, staan reeds volop in bloei. Ze zijn zeldzaam geworden maar in Gelrode (Aarschot) verrassen ze elk jaar weer.
De bijen bij de meeste Vlaams-Brabantse imkers zijn goed door de winter gekomen. Door het gebruik van nieuwe methodes was er weinig of geen abnormale sterfte.
Alle activiteiten van de imkers zijn opgeschort. De minister gaf de imkers wel de toelating om hun bijenkasten  het uit te zetten voor bestuiving.
“Om honingbijen in stand te houden zijn grote gevarieerde oppervlakten bloemrijke vegetaties noodzakelijk met een aanbod aan voedselrijk stuifmeel door het ganse jaar”, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.
18.325 zakjes bloemenzaad via 41 gemeenten
41 gemeenten uit Vlaams-Brabant engageerden zich om via de provinciale samenaankoop bloemenzaad te kopen. Zij zullen deze 18.000 bloemenzaadzakjes verdelen. Ook de Regionale Landschappen en imkers zetten hun schouders mee onder de actie.
Het gaat om de gemeenten Affligem, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest, Drogenbos, Galmaarden, Geetbets, Gooik, Grimbergen, Halle, Herent, Herne, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Kortenberg, Lennik, Leuven, Liedekerke, Linter, Londerzeel, Machelen, Merchtem, Opwijk, Overijse, Pepingen, Roosdaal, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Tervuren, Tienen, Tremelo, Vilvoorde en Zemst.
De verpakking bevat  20 gram zaden voor bloemen zoals klaprozen, korenbloemen, boekweit, dille of koriander. Dat is voldoende voor het inzaaien van 40m². Op het zakje staat de nodige uitleg over het zaaien en het onderhoud.
Als alle bloemenzaadzakjes ingezaaid worden verwachten we deze zomer 73 ha. aan bloemenvelden waar onze bijen van kunnen profiteren. De imkerskrijgen terug hun jaarlijks Tubingermengsel.
Door het coronavirus is de geplande verdeling van de zaadzakjes door de gemeenten en de Regionale Landschappen uitgesteld. Meer info over de nieuwe data zal verschijnen op www.vlaamsbrabant.be/bloemenakker

Grijze dag bij Opgewekt Pajottenland

Opgewekt Pajottenland vierde vandaag "Gray Day" Ziehier hun verhaal.
 
Aan het station van  Halle Foto Opgewekt Pajottenland ©

"Vandaag deden we drie succesvolle acties naar aanleiding van Grey Day. Op het Stationsplein van Halle, aan het IMI in Ledeberg (Roosdaal) en op de boerenmarkt van Gooik deelden we koffie en chocolademelk uit aan voorbijgangers. Op die manier ‘vierden’ we Grey Day in het Pajottenland, de dag dat de groene energie voor dit jaar opgebruikt is.


Deze onfortuinlijke feestdag, in het leven geroepen door Canvas, viel vorig jaar op 4 februari en schuift dit jaar amper één dag op naar 5 februari. Ver weg van onze doelstelling om 30% hernieuwbare energie te realiseren in 2020. België bengelt aan de staart van Europa. Enkel Luxemburg, Malta en Nederland doen het nog slechter. Zweden is dan weer de beste leerling van de klas. Daar valt Grey Day op 12 juli.


Om Grey Day onder de aandacht te brengen in het Pajottenland, deelden we - als strategisch project Opgewekt Pajottenland – warme dranken en een leuk gadget met een 3D-beeld van het Pajotse landschap van de toekomst uit. Bovendien gaven we tips om energie te besparen, want het besparen van energie is een belangrijke voorwaarde om onze klimaatdoelstelling te realiseren. Daarnaast hadden we ook lesmateriaal uitgewerkt dat we bezorgd hebben aan alle lagere en middelbare scholen uit het Pajottenland en de Zennevallei. Heel wat leerlingen van het IMI lieten ons weten dat ze in de klas dan ook gewerkt hebben met dit didactisch materiaal.


 Iedereen kon ook zijn of haar kennis over (hernieuwbare) energie testen aan de hand van een korte quiz. Op het einde van de dag zagen we al heel wat goede antwoorden binnenkomen.


 Op onze vraag wat Grey Day is, kregen we heel wat uiteenlopende antwoorden. De link naar hernieuwbare energie werd nog onvoldoende gelegd en wij willen de noodzaak om in te zetten op groene energie met onze actie nog meer onder de aandacht brengen."

Hallerbos: Plan Boommarter verlengd tot 2025

Europese topnatuur in Halle versterken en verbinden, daar draait het al sinds 2006 om in Plan Boommarter.
Het project zet in op meer natuur rond het Hallerbos, Lembeekbos en andere bossen ten Zuiden van Halle. De voorbije jaren heeft het project overtuigende resultaten neergezet, zowel qua natuuruitbreiding als het betrekken van ‘de Hallenaar’ bij zijn bos. Om deze samenwerking verder te zetten, werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2020 – 2025 opgemaakt.


Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir: ,,Het Hallerbos is een belangrijk Europees natuurgebied en werd de voorbije jaren steeds bekender. Vanuit de Vlaamse overheid vinden we het belangrijk om bosuitbreiding en robuuste natuur niet los te zien van de bredere maatschappij en omgeving. Daarom zet Plan Boommarter in deze vernieuwde samenwerking meer in op herstellen van waterhuishouding, betere ruimtelijke kwaliteit, groenere bebouwde ruimte en eco-investeringen.”


Lieven De Schamphelaere is voorzitter van Natuurpunt en Bert Ghysels vertegenwoordigt Natuurgidsen Zuidwest-Brabant: ,,Samen met alle partners verbinden we natuur met natuur, maar ook mensen met natuur. Denk aan publieke bosplantacties, grotere natuurgebieden, nieuwe speelnatuur, extra gemengde hagen en hoogstamboomgaarden, knotwilgenacties, beschermen van vleermuis-verblijfplaatsen, creëren van ecologisch goede bosranden, herstel van heide... Een verscheidenheid aan acties om het gebied mooier en groener te maken. Zo hopen we op termijn ook opnieuw boommarters te verwelkomen in Halle. Tot nu toe zijn de diertjes nog niet waargenomen in het gebied, maar ze komen steeds dichter.”



,,Plan Boommarter is een unieke samenwerking van stad Halle, Vlaanderen (Natuur en Bos), Natuurpunt, Natuurgidsen Zuidwest-Brabant en Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei. Ook provincie Vlaams-Brabant ondersteunt dit mee via projecten en via het Regionaal Landschap. We zijn heel blij als stad om het bos als troef te kunnen uitspelen voor natuur, klimaat én toerisme. Vanuit stad Halle hebben we onze bijdrage aan het project verdrievoudigd zodat Plan Boommarter nu ook acties kan ondernemen rond o.a. erosiebestrijding, kwaliteit van onze waterlopen en recreatieve netwerken,” vertelt Bram Vandenbroecke als schepen leefmilieu van Halle.


Geertrui Windels is provincieraadslid en voorzitter van het Regionaal Landschap: ,,De eerste acties van het project gebeurden reeds in 2006. Het is dus een volgehouden inspanning die loont. Vandaag wordt het project verdergezet en nog versterkt qua ambities en middelen. De kracht van het project is de samenwerking tussen overheden, middenveld, vrijwilligers en de inwoners van het gebied.”


De partners investeren jaarlijks 72 500 euro in project Plan Boommarter.

dinsdag 4 februari 2020

HALLE - Hallenaren over omleidingen. Maar wat denken ze echt over de antwoorden van de stad op hun vragen?


De redactie van Regionaal Nieuws Zennevallei legde een tijdje geleden  het oor te luisteren naar aanleiding van het  Halse Circulatieplan dat de bouw van de Zuid- en Zennebrug moet begeleiden.

We zochten en vonden suggesties van Hallenaren en  andere Hallekenners, allen ervaringsdeskundigen die zich in en om de stad bewegen (te voet, per trein of met de bus en/of met enig ander van twee of meer wielen voorzien vehikel of met een combinatie van dit alles).


Talloze zoute, zure en zoete reacties kwamen ons ter ore.  Wij legden enkele ervan voor aan de stad, via het voor sommige inwoners welbekende stedelijke "Reactieformulier". Onder het  simpele motto: "niet blijven klagen, maar zelf eens gaan vragen". Luttele dagen later kregen wij een vriendelijk antwoord op enkele van onze vragen.

Grosso mode delen wij de bevolking van de Mariastad  heel rudimentair en gemakshalve op in twee elkaar zachtaardig bekampende groepen: de zure zeurkousen en  de onverbeterlijke optimisten.  Steek ze bij mekaar in een eikenhouten vat en je brouwt gegarandeerd toch iets drinkbaars.  (En denk er aan: goede geuze moet zuur zijn!) Van de bedenkingen die wij voorlegden kregen deze twee een antwoord:


"Om Sint-Rochus wat beter te laten ademen, kan de knip van de Biezeweide (tijdelijk) opgeheven worden. Die knip op het kruispunt met de Rood Kruis- en de Brouwerijstraat opheffen zou voor een betere spreiding zorgen en voor een verlichting van de verkeersdruk in de stationsomgeving.


Tweede tip: stel de Jozef Michelstraat (en een stukje Brusselseteenweg) tijdelijk open voor tweerichtingsverkeer. Hierdoor wordt de lange omleiding via de Lariellestraat ingekort voor wie richting Bevrijdingsplein moet. En wordt het kruispunt Lariellestraat - Brusselsesteenweg nog hoofdzakelijk  gebruikt voor wie de stad uit wil richting  Sint-Pieters-Leeuw."


Dit  zijn de letterlijke antwoorden van de stad:

"We hebben een update over jouw melding:
Bedankt om enkele suggesties op te lijsten. Wij vinden het altijd fijn wanneer onze inwoners de tijd nemen om suggesties aan te reiken van de verkeersveiligheid in Halle te laten toenemen. De werken zijn natuurlijk wat ze zijn. Deze hebben een grote impact op de mobiliteit in Halle. Aan de hand van ondersteunende maatregelen trachten we de bereikbaarheid zoveel mogelijk te optimaliseren.

De suggesties die u aanhaalt werden ook door onze ambtenaren onderzocht. Op de rubriek “veelgestelde vragen” op onze website www.hallemaalbruggen.be kan u op heel wat vragen aan antwoord vinden. Om concreet om uw suggesties te antwoorden:

Wordt de knip in de Biezeweide behouden?

De knip aan de Blauw en Geel gaat niet weg -  foto Roger Swalens©

De knip in de Biezeweide is gekoppeld aan de ondertunneling van de N203a (A8), niet aan de werken voor de Zuid- of Zennebrug. Een aanpassing is ook nergens voor nodig omdat de Biezeweide ook geen deel uitmaakt van de omleiding tijdens de werken.

We beseffen dat het doorknippen van de Biezeweide ter hoogte van het kruispunt met de Jubellaan en de Rood Kruisstraat voor- en tegenstanders heeft. De lokale bewoners zijn doorgaans voor, zij zijn immers verlost van het sluipverkeer. De knip wordt sowieso op termijn geëvalueerd maar zolang de plannen van het Vlaams Gewest om de N203 (A8) gedeeltelijk te ondertunnelen niet gerealiseerd zijn, blijft de knip behouden.

Waarom geen tweerichtingsverkeer toelaten in de Michelstraat?

De Jozef Michelstraat blijft enkele richting - Roger Swalens©
Dit is één van de pistes die we onderzocht hebben. Maar mochten we opnieuw tweerichtingsverkeer toelaten in de Jozef Michelstraat, veroorzaken we een extra verkeerstroom naar het kruispunt van de Brusselsesteenweg en de A. Demaeghtlaan (vroegere Pacha). En die verkeerstroom zou de meerwaarde van een extra rijstrook op Auguste Demaeghtlaan teniet doen. Met de extra verkeerstrook willen we immers de doorstroming richting Brussel bevorderen maar dat lukt uiteraard niet als er teveel kruisend verkeer is vanuit het centrum.

Tenslotte, wij volgen de evolutie van het circulatieplan nauw op. Zaken die een impact hebben op de verkeersveiligheid worden samen met onze politie besproken, onderzocht en opgelost waar mogelijk. Andere zaken worden opgenomen binnen onze globale evaluatie. Komende maanden zijn er verschillende evaluatiemomenten voorzien."   (cursivering van de redactie) *