donderdag 13 februari 2020

Halle gaat voor ondergrondse parkeergarages. Bovengronds bebouwing mogelijk.

Het schepencollege van Halle kondigt  aan dat er ondergrondse parkeergarages komen aan De Bres en de huidige stadsmagazijnen aan de Suikerkaai.

De werkzaamheden zouden, als alles normaal verloopt,  in 2023 van start gaan. Er is  namelijk heel wat voorbereiding nodig.
 
Foto RNZ Stadsmagazijn Suikerkaai zit nu volop geprangd tussen de Bruggenbouw



Aan De Bres wordt de bestaande bovengrondse plaatsen ondergronds. de grond te brengen. Op  het stadsmagazijn komen minstens 160 parkeerplaatsen. Door parkeerplaatsen onder de grond te brengen, wil de stad de ruimte boven de grond beter maken: meer groen, meer pleinfunctie en meer ruimte voor rust en ontmoeting.


 In afwachting van de bouw van de nieuwe parking aan het stadsmagazijn  Suikerkaai , komt daar een tijdelijk parkeerterrein. Want eerst moeten er nog een aantal voorbereidende werken gebeuren. Nog dit jaar zullen de eerste grondonderzoeken en sonderingen gebeuren. Ook moeten  blijkbaar aanpassingen gebeuren aan de Ruimtelijke Ordeningsplannen voor de betrokken zones.

In de persmededeling die de stad verspreidt luidt het ook:   


"Om de projecten betaalbaar te houden, bestaat de mogelijkheid dat er bovengronds een beperkte projectontwikkeling gerealiseerd wordt. Het stadsbestuur benadrukt dat de schaal, verschijningsvorm en typologie van zo’n bovengrondse ontwikkeling proportioneel moeten zijn met de draagkracht van de omgeving. Het is m.a.w. niet de bedoeling dat de bovengrondse ruimte volledig ingenomen wordt door woningen of

dat er geen of onvoldoende plaats zou zijn voor een kwalitatieve ingroening en het maximaliseren van de pleinfunctie." Dit betekent natuurlijk dat er bovengronds nieuwe huizen of appartementen komen. Maar die "zouden aangepast zijn aan de draagkracht van de omgeving".  En dat is  voor heel wat interpretatie vatbaar.

  Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.








woensdag 12 februari 2020

Leegstand Handelspanden in Halle nog gestegen

De  krant De Tijd publiceert in haar editie van woensdag 12 februari 2020 een artikel over de leegstand van handelspanden in België. Over het algemeen is de toestand niet erg gunstig geëvolueerd en dat zet extra druk op de (ver)huurprijzen. Zoals overal elders is de e-commerce één van de schuldigen voor de zorgwekkende toestand. Specifiek voor de stad Halle spelen ongetwijfeld andere factoren mee: bereikbaarheid, infrastructuurwerken, mobiliteitsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld goed aangeduide parkeerroutes, aantrekkelijkheid van invals- en uitvalswegen en andere randvoorwaarden waar een stadsbestuur eventueel ter hulp kan snellen.

Houdt de handelsactiviteit gelijke tred met de snel stijgende bevolking? En  indien niet, hoe wordt die situatie aangepakt?

Halle heeft een bevolkingsdichtheid van 891 mensen per km2, ver boven het gemiddelde

Over die neerwaartse evolutie in de kleinhandel  bestaan veel publicaties.  Het onderzoeksbureau Locatus is in dat opzicht een expert  waar vaak naar verwezen wordt. De rapporten die het publiceert zijn lijvige, doorwrochte werkstukken,  die  overwegend  tegen betaling consulteerbaar zijn. Maar die wel door  de rechtstreeks  betrokkenen zeer ter harte worden genomen. Alleen vastgoedontwikkelaars maken zich nog geen zorgen, die indruk krijg je wel eens...

Onze redactie zocht naar andere kanalen en vond dit rapport van 33 pagina's over Halle. Wij  kwamen zo  ook terecht bij dit dossier handel Halle.


Hoe staat Halle er voor?  De leegstand bedraagt 13.1 % tegenover 9.9 % als Vlaams-Brabants gemiddelde. De trend blijft neerwaarts, zoals de grafiek boven rechts aantoont. De rode lijn stelt Halle voor.



De grote  en middelgrote nieuwbouwprojecten in Halle voorzien allemaal in bijkomende handelsruimten. Vergelijk het met Skistations in de Alpen: daar  komen ze nu tot het besef dat je beter niet bijbouwt als er geen sneeuw meer valt. En dat wat er al staat nu al zowel maatschappelijk als economisch problematisch is voor talloze  Alpendorpen die uit hun voegen zijn gegroeid.

Citaat uit De Tijd: 'In Nederland krijg je niet uitgelegd  dat in het centrum van Hasselt, dat nu al kampt met een leegstand van  16.7 procent van de handelspanden en 18.9 procent  van de verkoopoppervlakte , binnenkort  nog 25.000 vierkante meter wordt toegevoegd". 

Maar Halle is  natuurlijk Hasselt niet.


 Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.


dinsdag 11 februari 2020

HALLE - Graankaai dicht, aanpassing voetgangersbrug van start

De Vlaamse Waterweg is maandag 10 februari 2020 begonnen aan de aanpassing van de voetgangersbrug  naast de Bospoortbrug.

Graankaai dicht tot 21 februari 2020 of later

De voetgangers mogen binnenkort niet meer over de Bospoortbrug vanwege stabiliteitsproblemen. De metalen voetgangersbrug die er naast ligt, wordt nu gebruiksvriendelijker gemaakt.

Het werk  moest normaal op 3 februari starten, zo was door de Stad Halle aangekondigd, en zou op 21  februari klaar zijn. Of die  termijn nu verlengd wordt, is niet bekendgemaakt.

De mogelijkheid bestaat dat de Bospoortbrug  zelf sporadisch  afgesloten wordt en dat het verkeer moet  omgeleid worden.

zondag 9 februari 2020

HALLE - Meer appartementen en de binnenstad zegt dan maar dag aan het meisje met de Bloem

Marc groet 's morgens de dingen 

De Halse binnenstad krijgt er de komende tijd tientallen appartementen bij. Dat is het gevolg van verschillende "kleinschalige" plannen, die  nergens de omvang hebben van Nederhem, Arkenvest, Seqouia , De Stroppen of Elisapark, maar allemaal een twintigtal woongelegenheden omvatten, eventueel aangevuld met commerciële en/of kantoorruimte en ondergrondse parkeervoorzieningen.


Bergensesteenweg 74 Brouwer Pêtre Rijp voor de sloophamer






 
Twee projecten op de Ninoofsesteenweg, één in de Basiliekstraat, één aan het Oudstrijdersplein   en één aan de Bergensesteenweg drijven het bewonerstal de hoogte in.  In onze schatting houden we geen rekening met de vroegere Dem's en de Elux, die al helemaal of zo goed als afgewerkt zijn.




Enkele van die plannen zorgen  er ook voor dat een paar  gebouwen die in de inventaris van waardevol erfgoed  "Halle 434" zijn opgenomen, weldra uit het stadsbeeld verdwijnen.





Van Diest gaat tegen de grond.



Het gebouw aan de Bergensesteenweg nr. 79 (Classicistisch Eclecticisme) en de gebouwen aan de Ninoofsesteenweg (Van Diest, nr 33,  Neoclassicisme en huisnummer 61 Classicistisch Ecleticisme)   zijn als waardevol vermeld in de Inventaris van het stedenbouwkundig en architecturaal erfgoed in de historische stadskern van Halle, bekend  onder de naam "Halle 434", een uitgave van de Geschied- en Oudheidkundige Kring van Halle uit 2005, waaraan het bekende Sint-Lucasarchief een paar jaar grondig studiewerk heeft laten voorafgaan. 


Residentie Drie Koningen -Adieu Bloemenmeisje op de fiets
Het gebouw  op de hoek van de Basiliekstraat en de Vuurkruisenlaan, waar  laatst een pop-up bloemenwinkel in ondergebracht was, is weliswaar pittoresk, maar in tegenstelling tot wat velen denken, niet oud.  Hoewel het geliefd is, heeft het dus geen bijzondere historische of erfgoedwaarde. Het verdwijnt om plaats te maken voor 14 appartementen en 2 winkelruimten met "wonen, winkelen en ontspannen allemaal op wandelafstand" en de welluidende naam "Residentie Drie Koningen".



Marc Groet 's morgens de dingen: Dag meisje met de fiets op de vaas met de bloem ploem ploem, schreef Paul Van Ostayen in 1924, haast 100 jaar geleden.

Al deze kleinere projecten van rond de  20 woongelegenheden situeren zich dus in de historische binnenstad.

Op politiek vlak groeit de jongste tijd blijkbaar het besef dat de studie "Halle 434" eigenlijk geen enkele bescherming van het onroerend erfgoed garandeert. Meerderheid en oppositie in de Halse gemeenteraad zouden aan het onderzoeken zijn wat de stad kan doen om de oude waardevolle gebouwen in de binnenstad te kunnen behouden. Ondertussen verdwijnt er veel.

 Hier nog woongelegenheid op komst. Alle foto's ©RNZ


 Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.


HALLE - Korys,de Colruyt- familieholding, meerderheidsaandeelhouder in Bio-Life voedingssupplementen


Korys investeert in Bio-Life Laboratory

Bio-Life Laboratorium is een toonaangevende merkfabrikant (Be-Life Natural Products) en distributeur van biologische, gezonde en natuurlijke voedingssupplementen. Het Bio-Life Laboratorium heeft de voorbije 30 jaar een uitstekende reputatie opgebouwd in België. Het bedrijf breidt nu uit naar de buurlanden en daarbuiten. Het levert aan alle professionele kanalen:van onafhankelijke gezondheidsprofessionals tot voedingswinkels en apotheken. 

Bio- Life in Gembloux


Marktleider in voedings- en fytotherapieproducten

Het bedrijf legt de nadruk op zijn eigen merk, Be-Life Natural Products©, dat  producten aanbiedt die zowel natuurlijk, gezond als duurzaam zijn. Dat ligt perfect in lijn met de investeringsstrategie van Korys. De holding van de familie Colruyt kondigt  zonet aan dat hij een meerderheidsbelang heeft genomen in het bedrijf.

Het Belgische laboratorium Bio-Life is in de provincie Namen (Gembloux) gevestigd. Het produceert en verkoopt een volledig gamma van meer dan 130 referenties in nutri- en fytotherapieproducten onder zijn eigen merk Be-Life Natural Products, en verdeelt daarnaast complementaire producten die aansluiten bij het eigen gamma (Aprolis, Phytonorm, Laboratoires Quinton, Primavera, La Gravelline en Sanitas). Het bedrijf is in  1991 opgericht door zijn huidige aandeelhouders, Sandra Lennertz en Bruno Thysebaert, beiden pioniers op het vlak van biologische en natuurlijke voedingssupplementen.

Bio-Life Laboratory stelt momenteel 30 personen tewerk in België en wil verder groeien in de toekomst. De familie en het huidige team blijven  de teugels in handen houden om de groei en langetermijnvisie aan te houden.

“We wensten een dynamische partner voor Bio-Life Laboratory, die bereid was het bedrijf te ondersteunen in de ontwikkeling van zijn nieuwe projecten en producten op korte en lange termijn. En dat alles uiteraard met respect voor de waarden die we delen en die we zullen blijven verdedigen.” luidt het bij Bio-Life.

"Nu het koopgedrag van de consument steeds meer wordt gedreven door gezondheidsoverwegingen en verschuift naar meer bewuste consumptie, is de productportefeuille van Bio-Life uitzonderlijk goed gepositioneerd door zijn focus op natuurlijke, gezonde en innovatieve voedingssupplementenmerken."

Korys gelooft sterk in de groeiende markt voor vitaminen, mineralen en voedings- en plantensupplementen. Door het aanbieden van biologische en holistische producten heeft Bio-Life Laboratory een bijzondere positie in deze markt: “We houden van de stevige wortels van Bio-Life Laboratory als waardegedreven ‘familiebedrijf’ met een duidelijke duurzaamheidsfilosofie. 

"We geloven dat het merk de capaciteit heeft om internationaal verder uit te breiden en de kansen te grijpen die de evoluties binnen de retailsector op vandaag bieden. We zijn dan ook verheugd om Bio-Life Laboratory te verwelkomen in ons Conscious Consumer ecosysteem en kijken uit naar de samenwerking”, aldus Thomas De Kempeneer, Investment Director bij Korys.

Wie en wat is Korys?

Korys is de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt. Vandaag beheert ze een vermogen van meer dan EUR 4,5 miljard. Korys bezit niet alleen een groot belang in de Colruyt Group, maar beheert ook actief belangen in niet-beursgenoteerde bedrijven en private-equityfondsen. 

De investeringsmaatschappij heeft ook eigen fondsen ontwikkeld om haar portefeuille van beursgenoteerde investeringen te beheren. Ze neemt haar investeringsbeslissingen steeds vanuit een langetermijnperspectief en houdt daarbij rekening met strikte economische (Profit), sociale (People) en ecologische (Planet) criteria. 

Korys streeft ernaar om duurzame waarde te creëren in 3 belangrijke ecosystemen: Life Sciences, Energy Transition en Conscious Consumer. Om dat doel te bereiken, kan Korys rekenen op een gemotiveerd team van 30 professionals in België en Luxemburg.
Bijkomende informatie: www.korys.be

Meer economisch nieuws:Parkrand Halle




Halse Parkrand Fotosimulatie

De krant "De Tijd" publiceert in haar editie van vrijdag 7 februari 2020 het succesverhaal van  projectontwikkelaar Ion (https://ion.be). Dit bedrijf is nog maar  tien jaar oud maar in die periode stevig gegroeid. Het heeft recent 123 miljoen  euro extra opgehaald bij investeerders "om nog meer en nog grotere vastgoedprojecten te realiseren".

Ion ontwikkelt in Halle het grootste deel van de nieuwe  appartementen aan de Arkenvest. Op de website van Ion vind je de simulatiefoto terug die in De Tijd is gepubliceerd. Ook op de verkoopsite  parkrand.be is deze afbeelding samen met een reeks andere te bekijken.

Naast Ion, dat zijn project "Parkrand" heeft gedoopt, zijn nog er twee andere projecten in de zone Arkenvest - Basiliekstraat - Molenborre, o.a. in  het  voormalige Proximusgebouw. Ook appartementen.

©Ion De projectontwikkelaar toont hier hoe de Arkenvest er binnenkort uitziet.

Parkrand Halle  

45 assistentiewoningen en daarenboven:

  • 65 appartementen
  • 1500 m² kantoorruimte
  • 108 ondergrondse parkings
Status 50% verkocht (of 75% volgens de startpagina van Ion?)
Timing Start van de bouwwerken maart 2019

Oppervlakte 13.000 m². Investeringswaarde 40 miljoen EURO. Architecten Art & Build DS Architecten

Website parkrand.be (bronnen: ion.be en De Tijd) 

Meer echt nieuws over Halle op deze pagina's.

Nog actueel op onze RNZ-site: 

Graankaai wordt afgesloten, omleidingen mogelijk.

Wat Hallenaren denken over circulatieplan? 



vrijdag 7 februari 2020

HALLE - Werk aan Bospoortbrug vergt afsluiten Graankaai. Extra omleidingen mogelijk. Update

De voetgangersbrug aan de Graankaai in Halle  zou vanaf  maandag 3 februari  toegankelijker worden gemaakt door de Vlaamse Waterweg.  De  werkzaamheden zijn echter  ook vandaag vrijdag 7 februari nog niet van start gegaan en de Graankaai is nog steeds toegankelijk voor  autoverkeer, fietsers en  voetgangers . Zodra dit  wel gebeurt,is bijkomende verkeershinder mogelijk. Update: gestart op maandag 10 februari.

Maar zodra het werk begint en tot vrijdag 21 februari is de Graankaai niet bereikbaar vanaf de Bospoortbrug. De Vlaamse Waterweg gaat de ingang van de Graankaai verkeersveiliger maken en de overgang naar de stalen voetgangersbrug toegankelijker maken.

©Stad Halle

De stalen voetgangersbrug aan de Graankaai neemt een deel van de rijweg in. Autobestuurders die de Graankaai inrijden, worden daardoor haast gedwongen om met hun wagen even over het voet- en fietspad te rijden. Dat veroorzaakte in het verleden soms gevaarlijke situaties. Daar wil de Vlaamse Waterweg nu wat aan doen. Daarom zal de ingang van de Graankaai volledig heraangelegd worden.

De bedoeling is om meer ruimte te creëren voor het autoverkeer dat de Graankaai inrijdt en ook visueel duidelijk te maken waar zich het wegdek bevindt.

Voetgangersbrug wordt toegankelijker gemaakt

Eenmaal de werken voltooid zijn, zal het wegdek aan de ingang van de Graankaai gevoelig hoger liggen. Op die manier kan de hellingsgraad naar de stalen voetgangersbrug voor een groot stuk weggewerkt worden waardoor de brug toegankelijker wordt. Enkele weken geleden werd ook aan de zijde van de Willamekaai de overgangshelling naar de voetgangersbrug afgevlakt. Dit is nodig omdat voetgangers binnenkort geen gebruik meer kunnen maken van de voetpaden op de Bospoortbrug en de voetgangersbrug het enige alternatief is om het kanaal over te steken.

De Vlaamse Waterweg wil de voetpaden op de Bospoortbrug op korte termijn afsluiten omwille van de stabiliteit. De voetpaden maakten geen deel uit van de renovatie van de brug zo’n 10 jaar geleden omdat deze vol nutsleidingen zitten. De voetpaden werden wel onderaan verstevigd met een stalen profiel maar dat werd eind 2018 aangevaren door een binnenschip. Met de werken wil de Vlaamse Waterweg de alternatieve voetgangersbrug toegankelijker en veiliger maken.
©Roger Swalens
Werken voltooid op 21 februari

In principe zullen deze werken geen hinder opleveren voor het autoverkeer op de Bospoortbrug.
Maar mochten bepaalde manoeuvres of ingrepen toch een gevaar inhouden voor het verkeer op de Bospoortbrug en de Sint-Rochusstraat, bestaat de kans dat de aannemer de helft van de rijweg tijdelijk afsluit. Vanaf dan mogen enkel nog de bussen van de Lijn of de TEC nog over de Bospoortbrug. Het autoverkeer wordt in zo’n situaties omgeleid via de Vandenpeereboomstraat, de Nederhembrug en de Willamekaai. In principe zal op 21 februari de klus geklaard zijn.

Meer  mobiliteitsnieuws via deze pagina's.