dinsdag 10 maart 2020

Betaalt Brussel de LEZ-boetes terug?


VUB-professor Maus: ‘Brusselse regering moet mogelijk alle LEZ-boetes terugbetalen’
©Leefmilieu Brussel


Als de Raad van State het advies van de auditeur volgt, dan dreigt de Brusselse regering alle geïnde boetes in het kader van de lage-emissiezone te moeten terugbetalen. Dat zegt Michel Maus, professor fiscaal recht aan de VUB. “Dan wordt de lage-emissiezone geacht nooit te hebben bestaan."



In strijd met het gelijkheidsbeginsel
De auditeur bij de Raad van State oordeelt  dat de Brusselse regering het verschil in behandeling tussen personenwagens en zware vrachtwagens onvoldoende heeft gemotiveerd bij de invoering van de Lage Emissiezone in het Gewest. Volgens de auditeur is het LEZ-besluit daardoor in strijd met het grondwettelijk gelijkheids- en niet-discriminatiebeginsel en moet het besluit bijgevolg vernietigd worden.

Het advies van de auditeur is nog geen officiële beslissing van de Raad van State. De Raad beslist ten vroegste over enkele weken. Volgens professor Maus zijn er verschillende opties. ”De Raad kan het advies van de auditeur naast zich neerleggen of ze kan het volgen. In dat laatste geval kan de Raad het LEZ-besluit volledig vernietigen of gedeeltelijk. Ze kan bijvoorbeeld alleen de vrijstelling voor de vrachtwagens annuleren.”

Bron: Bruzz©



LEZ: hoe voorkom ik boetes?

28/08/2018

De invoering van een lage-emissiezone (Low Emission Zone - LEZ) is een van de maatregelen die de Brusselse regering heeft genomen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren. Luchtvervuiling vormt een probleem voor de volksgezondheid. Volgens schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de vervuilende uitstoot van motoren jaarlijks verantwoordelijk voor 75.000 vroegtijdige sterfgevallen in Europa.
De LEZ, die blijvend (7d/7 – 24u/24) werd ingevoerd in het hele Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, ging van kracht in januari 2018. Daardoor mogen de 3.277 Brusselse dieselwagens zonder Euronorm of met de norm Euro 1 vanaf dit jaar niet meer rondrijden in de hoofdstad.

Toegang of niet

Als u een brief hebt ontvangen met de mededeling dat uw wagen niet langer aan de normen voldoet, willen wij u erop wijzen dat er vanaf 1 oktober 2018 ook effectief kan bestraft worden met een boete van 350 € en dat u, zolang uw voertuig niet voldoet aan de toegangsvoorwaarden, het risico loopt op 4 boetes per jaar (tussen elke boete wordt een periode van 3 maanden ingelast).
In 2019 breidt het verbod uit naar andere voertuigen (de Euro 2-dieselwagens en de Euro 0- en Euro 1-benzinewagens). Vanaf april 2019 (er is een overgangsperiode van 3 maanden voorzien) zal het niet naleven van de toegangscriteria door deze wagens kunnen worden bestraft. Vanaf 2020 komen er nog strengere toegangscriteria waarvoor dezelfde werkwijze zal worden toegepast.


Bron:  bruxelles environnement brussels

maandag 9 maart 2020

BEERSEL - Stukje bos aan berg van Jaak gekocht


 Steenputreservaat uitgebreid 
 
Ingezonden foto
Op de jongste gemeenteraad van Beersel is beslist  een klein bosperceel aan te kopen  dat  naast de Alsembergsesteenweg in Dworp, in de volksmond  bekend als “de Berg van Jaak” ligt.. Het  heeft een oppervlakte van 3.040m². 
De gemeente besloot dit perceel bos aan te kopen op voorstel van de lokale Natuurpuntafdeling. De vereniging  kan voor dit perceeltje dat  naast percelen ligt die ze zelf in eigendomheeft, geen subsidies krijgen omdat  het Vlaams Gewest percelen bos enkel nog enkel subsidieert als ze groter zijn dan 5 ha, wat hier niet het geval is. Niettemin was de interesse groot geïnteresseerd omdat dit perceel het Steenputreservaat zou uitbreiden. 
Daarom richtte Natuurpunt Beersel zich tot de gemeente om dit perceel aan te kopen. De gemeenteraad van 4 maart besliste in principe akkoord te gaan op de vraag van Natuurpunt Beersel om het perceel aan te kopen en nadien aan Natuurpunt in huur te geven voor beheer en onderhoud.

Advies Raad van State: lage-emissiezone Brussel is ongrondwettelijk


Te vroeg nieuwe bestelwagen gekocht?


De lage-emissiezone die Brussel begin 2018 invoerde, is in strijd met de grondwet. Dat concludeert een auditeur van de Raad van State in een rapport dat de redactie van La Libre Belgique kon inkijken. De LEZ discrimineert en dat is in strijd met de grondwet, zegt het rapport.

©Brussel Mobiliteit
Niet iedereen is gelijk voor de LEZ

Het schoentje wringt omdat de beperkingen niet voor elk type voertuig in gelijke mate gelden. Zo zijn de normen voor auto’s, bestelwagens en minibussen enerzijds en vrachtwagens anderzijds, verschillend. En er worden ook uitzonderingen toegestaan voor bepaalde diensten, veelal overheidsgerelateerd. Het Brusselse Gewest argumenteerde dat automobilisten en professionele vrachtwagenbestuurders twee verschillende categorieën van burgers zijn en dat een verschillende behandeling daardoor verantwoord was. De auditeur volgde die redenering niet. Hij zegt dat ongelijke toepassing van de beperkingen in strijd is met de artikels 10 en 11 van de Grondwet. Die bepalen de gelijkheid tussen burgers. “Het verschil in de behandeling van voertuigen is onvoldoende gerechtvaardigd ten opzichte van het doel”, staat volgens La Libre in het rapport te lezen.

Onrechtvaardige behandeling

De klacht werd ingediend door de bestuurster van een auto met een Euro 3-diesel uit het Waalse Genval. Zij vond dat ze onrechtvaardig behandeld wordt, onder meer omdat vrachtwagens met dezelfde uitstootnorm wel nog binnen mogen.

Het advies aan de Raad van State volgt die redenering, maar dat betekent nog niet dat een uitspraak - over enkele maanden - dat ook zal doen. Historisch gezien volgt het hof in de overgrote meerderheid van de gevallen het advies van de auditeur, maar er zijn ook uitzonderingen.

Wel meer juridische argumenten

De procedure bij de Raad van State illustreert slechts één van de mogelijke hindernissen die lage-emissiezones op juridisch vlak teweegbrengen. Er zijn ook argumenten te verzinnen op het vlak van de dubbele belasting, het genot van eigendom, de feitelijke effectiviteit van de maatregelen, discriminatie etcetera. En wanneer dieper wordt gegraven, kunnen zelfs de uitstootbeperkingen in hun totaliteit in vraag gesteld worden. Kan de overheid voor een rechtbank hard maken dat het aantoonbaar minder vervuilende diesels weert, maar meer vervuilende benzinewagens nog wel toelaat? Kortom, over de LEZ is het laatste nog niet gezegd.

Bron: Auto55

REGIO - 1 op 4 spreekt geen Nederlands thuis


1 op 4 kleuters en 1 op 5 leerlingen lagere school spreekt thuis geen Nederlands

 


Steeds meer kleuters en leerlingen van Vlaamse scholen spreken thuis geen Nederlands. Vorig schooljaar (2018-2019) sprak 24% van de kleuters en 21% van de lagere school-leerlingen thuis een andere taal. Amper 10 jaar geleden (2008-2009) ging het nog om 16% van de kleuters en 12% van de lagere school-leerlingen. Dat blijkt uit nieuwe gegevens over de leerlingenkenmerken. “Goede kennis van het Nederlands is de sleutel tot alle andere kennis”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We gaan in onze scholen nog veel meer dan vroeger moeten inzetten op een goede kennis van onze taal”. 




Statistiek Vlaanderen publiceert elk jaar nieuwe gegevens over de kenmerken van de leerlingen in Vlaamse scholen. Vorig schooljaar (2018-2019) had 24% van de kleuters en 21% van de leerlingen lagere school een andere thuistaal. Dat is opnieuw een toename, want in het schooljaar 2017-2018 ging het nog om 23% van de kleuters en 20% van de leerlingen van de lagere school. De stijging is vooral duidelijk voor wie vergelijkt met 10 jaar geleden (schooljaar 2008-2009), toen 16% van de kleuters en 12% van de leerlingen in het lager onderwijs een andere thuistaal had. 


“De Vlaamse scholen zijn niet meer dezelfde scholen als 10 jaar geleden, dus gaan we ook veel meer dan 10 jaar geleden moeten inzetten op Nederlands”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Dat gaan we onder meer doen met een taalscreening bij alle kleuters, met aangescherpte eindtermen die meer inzetten op taal, met Vlaanderen-brede proeven die de leerwinst van onze leerlingen meten”. 


De minister doet ook een oproep aan de ouders. “Wie kiest voor de toekomst van zijn kinderen, die kiest ervoor om ook thuis na 15:30 en in het weekend Nederlands te spreken”, zegt Weyts. “Uit de PISA-resultaten blijkt dat de kloof tussen autochtone en allochtone leerlingen in één klap halveert zodra het allochtone gezin thuis Nederlands spreekt”. 


27% van de leerlingen in het gewoon lager onderwijs kreeg vorig schooljaar een schooltoelage. In het schooljaar 2017-2018 ging het nog om 25,5% van de leerlingen. Andere leerlingenkenmerken bleven stabiel. Zo had vorig schooljaar 21% van de kleuters en 21% van de leerlingen in het gewoon lager onderwijs een laagopgeleide moeder – dezelfde cijfers als in het schooljaar daarvoor.