zondag 8 maart 2020

SINT-GENESIUS-RODE Nanosatelliet Qarman moet ongeschonden terug naar aarde

Op woensdag 19 februari om 12u20 lokale tijd  is  de nanosatelliet QARMAN, volledig door het von Karman Instituut in St-Genesius-Rode, ontworpen en opgebouwd, succesvol in een baan rond de aarde gebracht vanuit het Internationale Ruimtestation. Na 7 maanden zal Qarman zijn atmosferische terugkeer starten om gegevens te verzamelen en informatie te verzenden voor analyse over de manier waarop ruimtepuin tijdens de terugkeer in de atmosfeer  desintegreert. De doelstelling van dit onderzoek door het VKI: puinvrije ruimte.

De Qarman mét zonnepaneel ©von Karman Instituut

Op 5 december 2019 is de nanosatelliet QARMAN naar het Internationale Ruimtestation ISS gelanceerd vanaf de Amerikaanse ruimtebasis Cape Canaveral. Na een paar weken in ISS-transit is  Qarman in een baan op een hoogte van 400 km gebracht. De nanosatelliet gaat nu zijn baantjes om de aarde trekken tot de eindefase van zijn terugkeer naar de atmosfeer, die over zeven maanden wordt verwacht.


Een wereldpremière:  QARMAN, doel: puinvrije ruimte


In tegenstelling tot een conventionele CubeSat die ontworpen is om volledig op te branden tijdens de terugkeer in de atmosfeer, is de QARMAN nano-satelliet (Qubesat for Aerothermodynamic Research and Measurements on AblatioN), waarvan het ontwerp in 2013 is  opgestart, net  ontworpen om een terugkeer in de dampkring te overleven. Tijdens zijn doortocht door de dampkring zal ze een aantal experimenten uitvoeren. Het hoofddoel van de missie is het nut van een CubeSat als atmosferisch terugkeervoertuig aan te tonen. QARMAN is een drievoudige CubeSat : 38 cm lang voor iets meer dan 5 kg.


"Met QARMAN willen we analyseren hoe puin uiteenvalt als het de atmosfeer weer binnenkomt. Het doel van dit onderzoek is nul ruimtepuin. Nu komt een deel van het puin dat door de dampkring valt op aarde terecht. Bij de terugkeer van een object is het van cruciaal belang om beter te begrijpen hoe het zal desintegreren om de hoeveelheid puin te verminderen. Daarom is QARMAN ontworpen om een terugkeer te overleven zodat er metingen kunnen gedaan  worden die ons in staat stellen om het proces van deze desintegratie beter te begrijpen. Hij heeft 18 minuten, de duur van de doorgang door de dampkring vanuit de ruimte, om alle nuttige gegevens op te halen", legt Amandine Denis, QARMAN-projectmanager bij VKI, uit.



De VKI-ingenieurs die verantwoordelijk waren voor dit project stonden voor veel problemen, zoals de communicatie tussen Qarman en de grond tijdens de terugkeer, en de thermische weerstand van verschillende materialen. Een dergelijke operatie is niet mogelijk zonder internationale samenwerking, met name met Italië voor een volledige validatietest in de "Scirocco" plasma windtunnel van het CIRA, met Frankrijk voor thermische conditietesten bij ISAE SUPAERO en voor de ontwikkeling van de spectrometer met ArianeGroup en CentraleSupElec met V2i (Luik) voor trillingstesten.


Peter Grognard, General Manager van VKI: "Het VKI heeft een lange geschiedenis van wereldpremières met prachtige en in sommige gevallen, unieke installaties die hebben bijgedragen aan ruimteonderzoek. Vandaag is het een nano-satelliet die zich bezighoudt met het kritische vraagstuk van puin in de ruimte”.

von Kármán


Het von Karman Instituut voor Stromingsdynamica (VKI) in Sint-Genesius-Rode is  in 1956 opgericht door de Hongaarse professor Theodore von Kármán . Het VKI is de mondiale referentie in zijn sector, de stromingsdynamica, op het gebied van lucht- en ruimtevaart, turbomachines en stuwkracht, en op het vlak van leefmilieu en industriële procedés. Het stelt 35 ingenieurs en 16 professoren tewerk en traint jaarlijks ongeveer 200 studenten en tijdelijke onderzoekers.

HALLE - Schepen vindt kritiek op verbouwing Oud Stadhuis voorbarig


De  bevoegde schepen Pieter Busselot vindt de kritiek van Yves Demanet op de geplande achterbouw van het historisch stadhuis in Halle (kant Possozplein)  voorbarig. Hij benadrukt dat nog  heel wat andere instanties hun mening moeten geven. “De gesprekken met de ontwerper, Fluvius, Onroerend Erfgoed,  de brandweer en andere zijn volop bezig. 
 
De bijbouw  kant Possozplein moet nog definitief  ontworpen worden ©RNZ
Hun inbreng gaat ongetwijfeld een impact hebben op het volume van de achterbouw. De opmerkingen die de raadscommissie over het ontwerp suggereerde worden ook meegenomen. De architect zal op basis van al die informatie zijn ontwerp opmaken. Uitspraken doen over exacte volumes van de achterbouw zijn vandaag dan ook voorbarig. Het is niet juist om te zeggen dat de lift en de toiletten gewoon tegen het bestaande gebouw kunnen worden ‘geplakt’. Er moet namelijk ook rekening gehouden worden met vluchtwegen voor de brandveiligheid, de toegankelijkheid van elke verdieping en andere factoren."

Ook over de hoogte van de aanbouw is nagedacht. De stelling dat de achterbouw minder hoog moet zijn dan de huidige kroonlijsthoogte van het historisch stadhuis, zou er voor zorgen dat de bovenste verdieping niet toegankelijk is met de lift. Op die manier kunnen mensen in een rolstoel eventueel niet naar een tentoonstelling gaan kijken op dit niveau.

Demanet houdt van zijn kant staande dat al zijn bevindingen en kritiek  gebaseerd zijn op de officiële informatie die de gemeenteraadsleden hebben gekregen van de stad Halle zelf.

Volgens Busselot wil "de stad" de architect  zijn werk laten doen: hij is het best geplaatst om het dossier tot een goed einde te brengen. Wordt vervolgd.






zaterdag 7 maart 2020

HALLE - Geen Haan kraait naar de Graankaai

Volgens officiële berichtgeving zou de aanpassing  van de toegang tot de Baileybrug over de vaart ter hoogte van de Bospoortbrug op 21 februari 2020 afgewerkt zijn.  Voor de veiligheid van de voetgangers, want de Bospoortbrug zelf zou wat mankementen vertonen...

De onderstaande foto geeft de werkelijke situatie aan de Graankaai weer op zaterdag 7 maart 2020 plaatselijke tijd, kort na het middaguur.  "Deze trein heeft een vermoedelijke vertraging van  zestien dagen of meer" bazuint de stationsluidspreker in het rond.  Onze jonge stadsreporter blijft het volgen.

©Regionieuws Zennevallei RNZ

HALLE - Nieuwe Buren op Nacht Geschiedenis


Ingezonden afbeelding
DAVIDSFONDS HALLE en de GESCHIED- en OUDHEIDKUNDIGE KRING HALLE organiseren  een boeiende lezing in het kader van de Nacht van de Geschiedenis
met als thema ‘nieuwe buren’:


Het genetisch geheugen van Vlaanderen door Dr. Maarten Larmuseauop donderdag 12 maart 2020 om 19.30 uur


Ieder van ons heeft via het DNA een uniek en levend archiefdocument overgeërfd. Genetici gaan daarom als archivarissen op zoek naar sporen uit het verre en recente verleden van een bevolking of familie.



Tijdens deze lezing stelt Dr. Maarten Larmuseau de vraag of er zoiets bestaat als ‘Vlaams DNA’ en of het DNA in de huidige Vlaamse populatie beïnvloed is geraakt door de talrijke historische migraties die onze regio heeft meegemaakt. De lezing zal dus een antwoord geven op de vraag of er genetische sporen terug te vinden zijn van de ‘nieuwe buren’ die we in het verleden hebben gekend. Hierbij zullen o.a. de prehistorische migraties, de Spaanse Nederlanden, koekoekskinderen, familienamen en koning Albert I de hoofdrol spelen.


Dr. Maarten Larmuseau is gastprofessor aan de KU Leuven en als genetisch genealoog verbonden aan Histories vzw. Locatie: O.L.V.-Centrum, Ninoofsesteenweg 7, 1500 Halle/ Leden Davidsfonds en K.G.O.K.H. betalen 5 €, niet-leden 10 €