zondag 17 maart 2019

Meer zekerheid voor Trage Wegen


Meer zekerheid voor Trage Wegen

Gemeentewegendecreet gaat laatste rechte lijn in!



Na vele jaren wetsvoorbereidend werk heeft het Vlaams parlement een ontwerp-decreet "gemeentewegen" zo goed als klaar. Dit decreet vervangt de aloude wet op de buurtwegen uit 1841. Het decreet zal het juridisch kader worden voor het recht betreffende de lokale openbare wegen, met name voor de gemeentelijke straten én alle voetwegen. Het ontwerp bevat heldere principes die bij iedere afweging en beslissing voorop moeten staan: te voet en per fiets gaan worden bevoorrechte verplaatsingsmodi en het recht van gebruik en doorgang staan centraal. De verkrijgende verjaring van een voetweg verdwijnt. Er komt afstemming met andere decreten inzake ruimtelijke ordening en landinrichting. De gemeenten krijgen een nog belangrijker rol dan nu. Inspraak door de burger wordt de regel. Er komen heldere instrumenten voor handhaving. De taak van de provincies wordt sterk afgezwakt. Beroep wordt steeds ingesteld op Vlaams niveau.

 Het initiatiefnemende parlementslid Lies Jan (NVA) heeft tijdens het voorbereidende proces vaak afgestemd met belangengroepen, waaronder vzw Trage Wegen. Het ontwerp is dan ook een verdedigbaar consensusproduct. Toch blijft Trage Wegen wijzen op enkele zwakke punten: de gemeenten krijgen nog steeds de bevoegdheid om – weliswaar binnen het gewestelijk kader – eigen accenten voor beleid en waardebepaling uit te werken; bij het instellen van een administratief beroep wordt een financiële drempel van € 250 ingebouwd: een peulenschil voor een projectontwikkelaar, een grote som voor een wandelaar die ook opkomt voor een hele wandelgemeenschap. Misschien wordt het ontwerp op deze punten nog bijgewerkt. Maar de Vlaamse regering wil het alleszins vóór de verkiezingen van mei 2019 goedgekeurd krijgen.


  Met dit voorstel van decreet voor gemeentewegen wil de Vlaamse bestuursmeerderheid het wegenrecht vereenvoudigen. Er komt één juridisch statuut voor alle wegen onder de bevoegdheid van lokale besturen. Belangrijk voor fietsers en voetgangers, want alle buurtwegen en de meeste andere trage wegen vallen dan onder die gemeentewegen. Trage Wegen geeft volgend advies.

 Kansen voor een betere bescherming van trage wegen

 De intenties van het decreet zijn gunstig. Zachte mobiliteit en het algemeen belang staan centraal. Het gemeentelijk beleid moet zich richten op de uitbouw van een veilig en fijnmazig netwerk aan lokale (trage) wegen. Alle buurtwegen blijven bestaan als gemeentewegen. De buurtwegenatlassen behouden hun officieel statuut. Trage wegen die er niet in staan, maar al heel lang door iedereen gebruikt worden (de ‘feitelijke’ wegen), kunnen gemakkelijk erkend worden als gemeenteweg. Geen enkele gemeenteweg kan nog tenietgedaan worden door verjaring, zelfs al is die weg al een tijdje afgesloten of verdwenen op het terrein. Rechten van doorgang over particuliere gronden worden dus bestendigd. De grootste vooruitgang: lokale besturen kunnen véél krachtiger optreden tegen het inpalmen van openbare wegtracés op particuliere grond.

 Gemeenten aan zet: opletten voor afzwakking of versnippering in de praktijk

 Eén ding is duidelijk: in het nieuwe decreet krijgen steden gemeenten véél meer zeggingskracht. Ze beslissen voortaan niet alleen over het wijzigen van gemeentewegen, maar ze kunnen ook een eigen beleidsplan opstellen. Dat lokale besturen eigen accenten kunnen leggen is positief, maar versnippering tussen de 300 steden en gemeenten dient vermeden te worden. De belangrijkste uitdaging is dat de lokale besturen de beschermende principes van het decreet consequent omzetten in daden. We eisen dan ook dat lokale keuzes beantwoorden aan de kerndoelstelling van het decreet, nl. een versterking en uitbouw van het tragewegennetwerk. Duidelijke richtlijnen en harde garanties zijn hier noodzakelijk! Het voorstel van decreet suggereert verder dat lokale besturen zelf kunnen bepalen welke compensaties ontwikkelaars of particulieren moeten betalen wanneer wegen afgeschaft of gewijzigd worden. Trage Wegen is niet te vinden voor een dergelijk gemeentelijk reglement voor waardebepaling, omdat het willekeur en dienstbetoon in de hand kan werken.



 Vertrouwen voor burgers die het opnemen voor trage wegen

 Bij gemeentelijke beslissingen zijn inspraak en protest een stok achter de deur. Die beslissingen volgen voortaan de procedures van de ruimtelijke ordening.  Beroep bij de Vlaamse regering is altijd mogelijk. We eisen dat de beleidsplanning en openbare onderzoeken transparant gevoerd worden. Geïnteresseerden krijgen een melding. Een beroep indienen mag de burger geen geld kosten.




donderdag 7 maart 2019

Paasprocessie Lembeek Immaterieel Erfgoed?



Lembeekse paassoldaten dromen van erkenning als Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed

De paassoldaten van Lembeek dienen een stevig dossier in om hun Sint-Veroonmars op de prestigieuze Vlaamse Inventaris van het Immaterieel Cultureel Erfgoed te krijgen. De erkenning zou een opsteker zijn want de laatste soldatenommegang van Vlaanderen staat voor heel wat uitdagingen. “We willen het unieke karakter van onze mars benadrukken maar ook de toekomst verzekeren van de processie”, aldus  Dirk Vandenplas van de KGOK van Halle.

Er is in de wijde omgeving geen patroonheilige van een dorp die zo bekend is als Sint-Veroon. Eeuwenlang al wordt zijn reliekschrijn rondgedragen op Paasmaandag tijdens de Sint-Veroonmars. Meer dan vijfhonderd Paassoldaten, waaronder meer dan honderd ruiters, zijn dan ook op pad. Volgens de overlevering om ‘kas van sintche fruun’ te  beschermen. Vandaag is de processie de laatste bestaande soldatenommegang in Vlaanderen en dus vinden de paassoldaten het hoog tijd dat de Sint-Veroonmars de erkenning krijgt die ze verdient:  een plaatst op de Vlaamse Inventaris van het Immaterieel Cultureel Erfgoed.
 Intussen ondertekenden al drieduizend mensen een petitie en werd een dossier samengesteld. De koepel van de groepen die deelnemen aan de mars verenigde zich in een werkgroep waar Dirk Vandenplas voorzitter van is. “De Sint-Veroonmars is iets unieks”, zegt Dirk. “Het zit in het DNA van de Lembekenaar. Het maakt deel uit van onze geschiedenis en het is tot op dag vandaag nog steeds het sociaal cement in ons dorp. Neem de Sint-Veroonmars weg en er is hier eigenlijk niets meer wat ons bij mekaar brengt.”

Twee jaar lang werd er samen met de Erfgoedcel Pajottenland & Zennevallei hard gewerkt om in april dan eindelijk de aanvraag officieel te kunnen indienen. De paassoldaten geloven er in: hun mars staat binnenkort bij de meer dan vijftig andere evenementen en gebruiken op de lijst.

maandag 4 maart 2019

Die verdomde A8

Een halfbakken mislukking met de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers


 Naar Doornik of naar Sint-Rochus, Lembeek, Essenbeek of  verder: de lasten voor Halle en het ongenoegen bij de burgers. 
 De hele N203a zou historisch gezien in Wallonië gelegen moeten hebben. Zie de afrit Ittre op de snelweg naar Bergen. Die ligt er al jaren te wachten op iets dat wellicht nooit meer komt.
Dat is het grote probleem. In Halle bijvoorbeeld, zit iedereen voortdurend  Vlaanderen met de vinger te wijzen, maar het probleem ligt helemaal niet in Vlaanderen. Hoewel: waar zaten onze politici en bestuurders toen de onzalige beslissing is genomen om die N203 a aan te leggen?

Helaas kunnen we die vergissing blijkbaar  niet terugdraaien...Il faut vivre avec en noodingrepen bedenken, waarvan velen denken dat ze een pleister op een houten been zijn. Geen geld voor dure tunnels, wel fietsers- en voetgangersbruggen.  Boven die razende camions ook niet altijd even gezellig.

Halle zou liefst van al een lange tunnel zien. Maar geld is er niet voor.

zondag 3 maart 2019

Zennevallei - Een bos dat groeit met twintigduizend bomen

Hallerbos groeit met tien voetbalvelden en twintigduizend bomen


Meer dan 2000 schoolkinderen en sympathisanten hebben twintigduizend bomen geplant tijdens een grote bosplantactie aan het Hallerbos, dat uitbreidt met 5 hectare oftewel 10 voetbalvelden extra bosplezier. Het initiatief kadert in ‘Plan Boommarter’ waarmee Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, de Stad Halle, Natuurpunt, Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei en de provincie Vlaams-Brabant het Hallerbos willen verbinden met andere bossen ten zuiden van Halle. Ook ministers Koen Van den Heuvel en Ben Weyts, gedeputeerde Bart Nevens, burgemeester Marc Snoeck en administrateur-generaal van Natuur en Bos Marleen Evenepoel plantten mee. Naast boompjes planten waren er de hele dag sportinitiaties, animatie en optredens met Roos Van Acker in een glansrol.
Duizend paar handen
De uitbreiding van het Hallerbos is enthousiast onthaald. Ruim duizend streekbewoners en andere sympathisanten kwamen op zondag mee bomen planten en gaven zo gehoor aan de oproep die Plan Boommarter een maand geleden lanceerde. In de voorbije dagen hadden ook al duizend leerlingen van scholen uit Halle en Dworp deelgenomen aan de bosplantactie. In totaal werden 22.000 boompjes geplant. Dat is goed voor vijf hectare extra bos.
Natuur en Bos kocht twee jaar geleden een akker van tien hectare aan. De helft daarvan is nu aangeplant met vooral zomereik, esdoorn, boskers, linde, haagbeuk, diverse struiksoorten, … allemaal inheemse en weldoordachte soorten aangepast aan het veranderende klimaat. Volgend jaar volgt de andere helft. Sinds de eeuwwissel is Hallerbos met zo’n tien procent gegroeid (tot 622 ha). Met deze bosaanplanting is de afstand tot Maasdalbos en Lembeekbos terug een stukje kleiner.
Buffer tegen opwarming en stress
Een half miljoen boompjes gingen het voorbije na- en voorjaar in Vlaanderen de grond in op tal van plaatsen nabij de bos- en natuurgebieden die Natuur en Bos beheert. Al die nieuwe boompjes dragen bij aan een gunstig klimaat, zowel als buffer tegen de opwarming van de aarde als als buffer tegen een stressvolle samenleving. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen in de natuur helpt om positiever in het leven te staan en de grote uitdagingen positief aan te pakken, zeker op het vlak van milieu en klimaat. Ook op dat vlak draagt de bosuitbreiding van Hallerbos een belangrijk steentje bij en zal het de belevingswaarde voor de bezoekers alleen maar doen toenemen. Tijdens de bosplantactie zelf viel ook heel wat te beleven, met sportieve initiaties zoals yoga, tai-chi, moutainbike, mindfull walk en een stiltewandeling.  Op het programma stonden ook vertelsessies door Roos Van Acker.
Boommarter gespot?
Plan Boommarter wil naast natuur ook mensen met mekaar verbinden. Het gaat samen met verenigingen en bewoners aan de slag om de omgeving mooier en groener te maken. Wie weet duikt zo binnenkort naast de mascotte ook de levende versie van de zeldzame boommarter in Halle op.
Opvallend is dat de bosplantactie mee wordt gefinancierd met de opbrengt van het nieuwe Hallerbosboek dat enkele maanden geleden uitkwam. Meer info hierover vind je hier: www.planboommarter.be.


zondag 03 mrt 15u28
Tags: 
Gelezen: 9 | Genre: Nieuws | Prioriteit: normaal | Gezag: 0
Bron: RSW  



vrijdag 1 maart 2019

Toekomst Halle-Vilvoorde volgens 35 burgemeesters

 MEMORANDUM VOOR VLAAMSE EN FEDERALE REGERING 

 De burgemeesters van de 35 gemeenten van Halle-Vilvoorde hebben, samen met de gedeputeerden, op 25 februari 2015 het startschot gegeven aan het ‘Toekomstforum Halle-Vilvoorde’. Toekomstforum stelt zich tot doel om, zonder bevoegdheidsoverdracht, de kwaliteit van het leven voor de 620.000 inwoners van Halle-Vilvoorde te verhogen. Toekomstforum is een overleg- en coördinatieplatform voor de streek. Lees het memorandum hier:



http://toekomstforum.be/sites/default/files/atoms/files/20190220%20-%20Memorandum%20Vlaamse%20en%20Federale%20regering.pdf