Het stadsbestuur van Halle juicht en jubelt: veertigduizend inwoners. Er wonen en leven is vertoeven in 't Paradijs in 't klein. Lees het in de onderstaande tekst. Citaat:
Halle
heeft de kaap van 40.000 inwoners bereikt! De bevolkingsstatistieken bevestigen
dus datgene wat we al langer weten: Halle is een fijne plek om te wonen en te
(be)leven. De 40.000 ste inwoner heet Lowie, zijn ouders kwamen vrijdagochtend
29 november langs voor zijn geboorteaangifte en werden overladen met
felicitaties en cadeaus.
Vlaams-Brabant is de snelst
groeiende provincie in Vlaanderen. Dat is het best voelbaar in de Brusselse
randgemeenten maar ook in de Vlaams-Brabantse steden zoals Halle. Zo steeg het
aantal inwoners de voorbije 10 jaar met gemiddeld zo’n 385 inwoners/jaar.
Intussen staat de teller dus op 40.000! Halle mag zich dus vanaf vandaag een
volwaardige provinciestad noemen.
De groei is zeer goed
voelbaar bij de 0-19 jarigen ( +13,8%). Zo is bijna één kwart van de inwoners
(23%) jonger dan 19 jaar. Het ruime aanbod op het vlak van jeugd en onderwijs
verklaart wellicht waarom zoveel actieve gezinnen zich in Halle vestigen (+ 8,9
%).
In totaal maakt trouwens 58% van de inwoners
deel uit van die actieve beroepsbevolking (20-64 jarigen). Het gunstig economisch
klimaat speelt hierin ongetwijfeld een rol. En met 6,6% ligt de
werkloosheidsgraad in onze stad ook een pak lager dan het Vlaams gemiddelde
(7,8 %).
De kleinste groep zijn de
65+plussers maar ook hier noteren we een stevige groei, namelijk + 17,5 %. Het
ruime aanbod op het vlak van gezondheid (ziekenhuis en andere medische
faciliteiten) en ouderenzorg (woonzorgcentra en assistentiewoningen) zorgen
ervoor dat steeds meer ouderen zich graag in Halle komen vestigen. (Bron:
Survey stadsmonitor 2018, Statistiek Vlaanderen/ABB).
Groen en
betaalbaar
Maar sowieso heeft Halle
voor elke bevolkingsgroep aardig wat troeven. Zo ligt onze stad ingeduffeld in
het vele groen van de Zennevallei en het Pajottenland. De stad zelf ademt met
haar Grote Markt, haar pittoreske pleinen en parken en haar winkelstraten heel
wat authentieke gezelligheid uit. Bovendien heeft de stad een zeer sterk
sociaal weefsel wat zich ook vertaalt in een enorm activiteitenaanbod.
Tot slot wordt ook het
ruime aanbod openbaar vervoer regelmatig aangehaald als één van de redenen
waarom mensen uitwijken naar Halle. Zo rijden er tijdens de spits 9 treinen/uur
naar Brussel en elke 12 minuten vertrekt er wel een bus richting onze
hoofdstad. Mooi meegenomen voor wie zich vlot wil verplaatsen zonder wagen.
Nieuwe
uitdagingen
Meer inwoners betekent ook
extra uitdagingen op het vlak van milieu, onderwijs, kinderopvang, wonen,
welzijn, mobiliteit, armoede en diversiteit. Deze thema’s staan dan ook hoog
bovenaan de meerjarenplanning waar het beleid en de stad momenteel werk van
maken. Want voorlopig is Halle nog steeds niet erkend als centrumstad.
Twee
extra gemeenteraadsleden
Door het feit dat Halle
vandaag een stad is met 40.000 inwoners, zal na de volgende
gemeenteraadsverkiezingen ook de gemeenteraad uitgebreid worden. Zo mag Halle
bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen 35 raadsleden aanduiden, dat zijn er
2 meer dan vandaag. Het aantal schepenen blijft ongewijzigd."
NVDR:
2001:
totaal aantal appartementen: 2505
aandeel appartementen op woonmarkt: 16,9%
Evolutie:
toename aandeel appartementen in periode 2001-2019: 10%
NVDR:
Gemeente Halle (Halle-Vilvoorde)
2001:
totaal aantal appartementen: 2505
2019:
totaal aantal appartementen: 4767
aandeel appartementen op woonmarkt: 27%
Evolutie:
toename aandeel appartementen in periode 2001-2019: 10%