maandag 24 februari 2020

HALLE - De Biezeweideknip in 39 seconden


Veelgestelde vragen: Waarom wordt de knip op de Biezeweide behouden? 
Info van de stad Halle: https://www.halle.be/nieuws-en-actualiteit/nieuws-overzicht/veelgestelde-vragen-waarom-wordt-de-knip-op-de-biezeweide

Een video (eigenlijk een filmpje met drie korte teksten) geeft je in 39 seconden de verklaring waarom de knip op de Biezeweide  volgens het bestuur van de stad Halle behouden blijft.

Die  kortfilm leert ons het volgende:
1.De knip weghalen heeft geen enkele meerwaarde voor het bestemmingsverkeer. Integendeel:
2. Sint-Rochus zou last krijgen van het verkeer dat de files op de snelweg wil omzeilen. (zie foto)
3. De knip blijft behouden om de omgeving van Sint-Rochus  veilig en leefbaar te houden.



Daartegenover staan andere argumenten van omwonenden:

1. Heel veel bewoners van Sint-Rochus moeten honderden meters en soms kilometers rondrijden door Sint-Rochus en verder om een vlak bij gelegen bestemming of een ander stadsdeel te bereiken.
2. Heel veel weggebruikers gebruiken nu intensief de op Sint-Rochus gelegen afrit  van de N203a aan de Rodenemweg om de stationsomgeving en/of (via het Bevrijdingsplein) het stadscentrum te bereiken. De snelweg wordt dus tegelijk gebruikt en omzeild. Dit is de favoriete sluipweg via Rodenemweg en Vogelpers die niet in het circulatieplan staat.
3. Het wegnemen van de knip verlicht de druk op de Rodenemweg en de Vogelpers die nu dus  de geprivilegieerde sluipweg is van die automobilisten, waar ze ook vandaan komen en waar  ze in Halle ook heen moeten.


Deze bedenkingen werden en worden herhaaldelijk geformuleerd op de sociale media.

Het bestuur van de stad Halle is niet van plan de knip weg te halen "vooraleer de problemen met de N203 a opgelost zijn".   Als dit inderdaad de gevolgde politiek is, zal het nog jaren duren  eer er wat verandert.

Heel veel getuigenissen op Facebookpagina's bevestigen dit. Om de privacy van de personen  in kwestie te garanderen kunnen we die commentaren helaas niet letterlijk weergeven.

Er staan  de jongste dagen 2 borden die je snelheid meten. Beide straten (Vogelpers en Rodenemweg) behoren tot de zone 30. Een duidelijke waarschuwing ook voor de omwonenden: die borden zijn de voorbode van flitstoestellen en bekeuringen voor wie te snel rijdt.

Na de waarschuwingsfase  volgt  meestal de bekeuringsfase...
Wij gaven hierboven een overzicht van de situatie zoals ze ons bekend is.  Wie ze graag ziet veranderen kan   best het meldingsformulier invullen en doorzenden aan de stad Halle: https://www.halle.be/melding. Het is makkelijk en snel te doen.  En  wie weet haalt het toch meer uit dan het ongenoegen dat op Facebook geventileerd wordt.

Rodenemweg verzadigd tijdens de spits ©RNZ





BEERSEL - De Meurs Huizingen: Brown Field specialist neemt roer Neerdorp in handen


Bedrijven op  Neerdorp-terreinen goede zaak voor de lokale economie
 
De ontwikkeling van Neerdorp gaat een nieuwe fase in.  De herwaardering startte al meer dan tien jaar geleden op. ©RNZ

 
De eerste steen van de toekomstige bedrijvenzone op de site van de voormalige papierfabriek de Meurs in Huizingen wordt in het beste geval begin volgend jaar gelegd.

De omgeving van de voormalige papierfabriek de Meurs  (later Intermills en Catala) ligt er momenteel eerder verlaten bij. Sinds midden 2018 is het nieuwe park Neerdorp met de meanderende Molenbeek op een deel van de site wel toegankelijk, maar de oude fabrieksgebouwen en de vrijgekomen ruimte eromheen zijn nog niet afgewerkt of gebruiksklaar. Het is nochtans al meer dan een decennium geleden dat de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij)  Vlaams-Brabant de fabriek en omliggende terrreinen opkocht. 

Oude gebouwen verkocht, nieuwbouw volop gepland
De oude fabrieksgebouwen met een oppervlakte van 15.000 vierkante meter zijn intussen wel verkocht aan een ondernemer uit Huizingen, terwijl het grootste deel van de site sinds 2017 in handen is van projectontwikkelaar Horizen, gespecialiseerd in de herwaardering van zogenaamde Brown Fields, dit zijn vervuilde  oude bedrijventerreinen die na grondige sanering eventueel een nieuwe bestemming kunnen krijgen. Zaakvoerder Joris Goossens hoopt zo snel mogelijk met de ontwikkeling van de bedrijvenzone van start te kunnen gaan. 

De bedoeling is om te komen tot een KMO-zone van ongeveer 42.000 vierkante meter met units van 165 tot 320 vierkante meter die samengevoegd kunnen worden tot een groter geheel, naast bedrijfsgebouwen met een oppervlakte van minstens 500 vierkante meter. “We gaan voor zeven à acht grotere gebouwen, die kunnen opgesplitst worden. Maar zover zijn we nog niet”, zegt Goossens, “Momenteel zijn we bezig met het aanvragen van vergunningen.
Als alles goed verloopt met de procedures, wat niet vanzelfsprekend is, zouden we in de tweede helft van dit jaar met de aanleg van de infrastructuur kunnen starten”,  aldus Horizen.

"Die werkzaamheden zullen acht tot negen maanden duren. Als we nadien een bouwvergunning krijgen, zouden we tijdens het eerste kwart van 2021 de eerste steen moeten kunnen leggen. We gaan niet meteen alles bouwen. We kijken welke bedrijven zich aandienen. We maken ons geen zorgen. De besprekingen lopen, en binnenkort worden de eerste contracten gesloten. Daarbij zitten enkele grote bedrijven. Een van die partijen zal minstens 220 à 230 personen tewerkstellen. Deze invulling als bedrijvenzone zal voor de lokale economie zeker een goede zaak zijn.”


zondag 23 februari 2020

HALLE - Veertien mogelijke belastingen voor ondernemingen brachten 1,2 mijloen euro op in 2019

De krant Het Laatste Nieuws publiceert in haar editie van 22 februari 2020 een interessant overzicht van  bedrijfsbelastingen per gemeente. Onze redactie maakte een schermafbeelding voor Halle. De stad int  veertien verschillende belastingen, zegt de krant.  Van sommige is de opbrengst blijkbaar erg beperkt. Niettemin:

Alle bedrijfsbelastingen in Halle brachten vorig jaar 1.199.259 euro op.

We geven de cijfers natuurlijk onder het nodige voorbehoud. Ze zijn afkomstig van de Vlaamse administratie en opgevraagd door een  Open VLD-parlementslid. De betrouwbaarheid ervan moet ongetwijfeld groot zijn.

Een volledig overzicht (voor alle Vlaamse gemeenten) en bedenkingen erbij krijg je als je de krant zelf consulteert. 


BEERSEL - Wolfabriek Lot : schouw met vogels als baken



De meeste appartementen op de site van de voormalige wolfabriek in het centrum van Lot, zijn verkocht. Op de metershoge schouw, die net als twee voormalige fabrieksgebouwen mocht blijven staan, staat  een opvallend kunstwerk.

Foto ingezonden
Al meer dan een decennium is er sprake van een woonproject op de site van de voormalige textielfabriek Scheppers in het centrum van Lot. De werken zijn nu zo goed als afgerond. Twee historische gebouwen van de in 1846 door François Scheppers opgerichte wolspinnerij zijn  blijven staan en volledig gerenoveerd tot  lofts met hoge plafonds, terwijl rond een centraal ontmoetingsplein drie nieuwe gebouwen zijn  opgetrokken. 

Wonen in een historisch kader valt blijkbaar in de smaak, zegt vastgoedontwikkelaar BPI Real Estate. Van de 87 appartementen zijn nog slechts 15 procent te koop.  “Het nieuwbouwproject is een positief project dat de hele omgeving naar een hoger niveau zal tillen. Het project is al vrij uniek in de regio door de nadruk op het wonen in een parklandschap en de mix van bestaande en gerenoveerde gebouwen en daar komt nu nog de monumentale schouw bij die inclusief het kunstwerk 43 meter hoog zal zijn.” 

Schoorsteen als baken 
Door de iconische schoorsteen te behouden blijft een verwijzing naar de oude functie zichtbaar.” Op die schoorsteen prijkt sinds enkele dagen een mooi kunstwerk van kunstenaar-beeldhouwer Philip Aguirre: een zwerm van 22 goudkleurige vogels die met de wind draaien alsof ze uit de schouw opvliegen.
“Ik heb veel over de geschiedenis van de site gelezen en hier veel rondgelopen”, zegt de kunstenaar.

Groep vogels

“Langzaam kreeg het idee gestalte van een groep vogels die in een spiraal naar boven vliegen, telkens in een andere kleur en op een andere manier.”
De vastgoedontwikkelaar benadrukt dat het om een veilige constructie gaat die weer- en stormbestendig is.
Beeld van de site zoals geprojecteerd door de vastgoedontwikkelaar. Ingezonden foto.

HALLE - Arkenvest naar overtredersrecord?



Img_0336
Arkenvest blijft automobilisten lokken ©RNZ

450 keer is er al een boete uitgeschreven voor weggebruikers die nog altijd door de Arkenvest rijden. Die is al sinds 19 januari 2020  verboden voor alle verkeer, lijnbussen en hulpdiensten uitgezonderd. 


Het verbod kadert in het omleidingsplan dat Halle moest invoeren om onder meer de bruggenbouw over het kanaal en de gelijktijdige  bouw van een  appartementsblok in de Arkenvest zelf mee mogelijk te maken.


Al 450 overtreders in Arkenvest


Het nieuwe omleidingsplan was voor iedereen even wennen. Het is dan ook begrijpelijk dat er in het begin soms overtredingen gebeurden. De politie van de zone Zennevallei was de eerste dagen dan ook massaal aanwezig om de bestuurders te wijzen op de nieuwe verkeerssituatie. Er werd toen ook niet beboet.


" Maar een maand na de werken stellen we vast dat in de Arkenvest sommige bestuurders het verbodsbord  steevast blijven negeren. En dat is nefast voor de veiligheid van het busverkeer in de Arkenvest. De buschauffeurs kunnen immers met elkaar overleggen via een intern communicatiesysteem over wie als eerste de Arkenvest mag doorrijden. Met de autobestuurders is dat uiteraard niet mogelijk met soms erg gevaarlijke situaties als gevolg. De politie voerde er al regelmatig controles uit en stelde intussen al zo’n 450 pv’s op. Ook de volgende dagen en weken zal er intensief gecontroleerd worden." aldus een persmededeling van het stadsbestuur.

Inmiddels rijzen er vragen over de wettelijkheid van de verkeersborden die zijn geplaatst, al blijft dat natuurlijk een zeer heikel punt.  In ieder geval zie je nog geregeld auto's die vanaf de Bergpoort in het spoor van  een lijnbus de Arkenvest inrijden.  Is de signalisatie voldoende zichtbaar? Zijn autobestuurders te goeder trouw maar  af en toe het noorden  kwijt? 
 ***

HALLE - En nu elke straat haar paaltjes?

Er is  in Halle  een stijgende vraag naar paaltjes in de straat. ©RNZ
Ons zakelijk en compleet neutraal bericht over de plaatsing van paaltjes ter bescherming van zwakke weggebruikers in de Eizingenstraat,  heeft op sociale media tal van reacties uitgelokt.

Die gaan quasi unaniem in de richting van: "Waarom daar wel, en  waarom in onze straat niet?"   Enkele opmerkingen stellen nogal onomwonden: "In het centrum kan het wel, maar in onze deelgemeente (lees Buizingen, Lembeek, Essenbeek) worden we aan ons lot overgelaten."

Er zijn ook mensen die het nut en de zin van paaltjes tegen al te voortvarende automobilisten in twijfel trekken.  En  hier en daar  duiken voorstellen op om geen paaltjes maar wel levende hagen als afscheiding tussen voetpaden en rijweg te planten.

Alle commentaren wijzen er op dat de mobiliteitsproblemen en de druk op het samenleven die er uit voortvloeit zeer sterk leven bij de inwoners. Vele Halse straten zijn blijkbaar te smal voor én fatsoenlijke voetpaden én tweerichtingsverkeer én parkeermogelijkheden voor omwonenden en passanten. Om dan nog over  fietspaden te zwijgen.

De vele nieuwbouwprojecten van middelgrote en grote envergure  zorgen natuurlijk  niet alleen voor een toename van de bevolking, maar evenzeer van het aantal particuliere wagens in de stad Halle.  Kan je daar eigenlijk wel rekening mee houden als je mobiliteitsplannen uittekent?

Wie heeft de mirakeloplossingen in petto?
 https://youtu.be/gFUN-X3qDHM

zaterdag 22 februari 2020

HALLE - Graankaai nog even afgesloten, werk niet af

Bospoort
Vertraging bij heraanleg toegang tot Baileybrug vanwege uitgestelde start werkzaamheden.(week te laat begonnen) ©RNZ
Aan de Bospoortbrug in Halle blijft de Graankaai nog even afgesloten. Normaal moest het werk dat de toegang tot de Baileybrug over het kanaal moest vergemakkelijken vrijdag 21  februari 2020 klaar zijn.

Maar het wegdek en het klinkerfietspad moeten nog helemaal aangelegd worden, zoals blijkt uit de foto.


Op de Graankaai zelf wordt het fietspad nog steeds zeer intens gebruikt door voetgangers die van het station naar het centrum moeten. Vooral bij begin en einde van schooltijden levert dit een dubbelzinnige situatie op. Fietsbellen  worden er vaak niet gehoord omdat veel jongeren muziekbeluisterend met oordopjes op weg zijn van of naar school. Maar ook volwassen smartfoners missen wel eens concentratie.

HALLE - Eizingenstraat kreeg haar paaltjes

Paaltjes
Paaltjes in de Eizingenstraat. Actie buurtcomité leverde dit resultaat op. © RNZ
De stad Halle heeft in de Eizingenstraat groen-witte paaltjes geplaatst om stoeprijden door automobilisten tegen te gaan.


Op 1 september  van vorig jaar hadden de bewoners van de straat massaal  pluchen knuffeldiertjes op de stoepen gezet om  meer veiligheid voor zwakke weggebruikers te verkrijgen. De actie trok veel aandacht.  Het schepencollege besliste om voorlopig  paaltjes te plaatsen. Dat is in de week van 17 februari 2020 gebeurd. Later wordt de straat heringericht, zo is aangekondigd.